0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Elmätare är avsedda för 4 ledar system 3 faser och pen ledare dvs kombinerad jord och nolla så om din kompis har någon elutbildning så borde han veta det....Sen finns det fler än vp fantaster som har undermätare så det finns vanliga elektriker som stöter på det problemet.
...Då först uppstår problematiken med jord och nolla och eftersom mätarna är gjorda för att sättas på mätarplattan och saknar anslutningar för dessa...
Jasså då hade jag väl fel då när jag trodde att en elmätare inte skulle vara så avancerad att koppla in..... men det är ju bra att veta att man måste tillkalla en elektriker med specialkunskap om man ev i framtiden ska installera en sådan.
Vad jag kan förstår är det "inte helt lyckat" att koppla ihop nolla och jord efter centralen. Om inte annat kommer, om jag inte tar helt fel, eventuell jordfelsbrytare i centralen att få ett spel....Å andra sidan finns ju det gamla ordstävet "Friskt kopplat hälften brunnet"
Hmm, om jag tolkat inläggen rätt handlar det om en Enermet elmätare från Rickard, alltså en sån här:http://www.varmepumpsforum.com/el_varmemat.htm ...
Normalt kopplar man inte in jord i moderna mätare för dom är oftast Fi märkta och får då inte anslutas till jord. Att mätarna inte har nån överkopplingsplint för jord beror väl på att man normalt inte använder mätare som "skarvdosa" utan ev överkopplingar sker i nått utrymme i omedelbar närhet (central för huvudsäkring tex.) Även nollan brukar inte kopplas vidare i mätarna utan i samma utrymme som jorden dock ej på samma plint.
"Fi" märkta betyder som det alltid har betytt i elisoleringssamband förstärkt isolering och symbolen är mycket riktigt en fyrkant i en annan fyrkant
Citat från: Smedjan skrivet 02 november 2006, 23:08:51...1.Jag har dock turen att ha en kamrat som är elektrikerutbildad men inte heller han kunde förstå varför elmätaren är ojordad och saknar vidarekoppling av jordkabeln....2.Om jag förstått allt rätt så är jorden enbart backup för nollan då de är bryggade i elcentralen. 3.Med andra ord så kopplar jag jorden vidare med en sockerbit placerad under kåpan till elmätaren...4. men jag skulle lika gärna kunna koppla jordkabelns ingång och utgång till samma anslutningar som nollan 5. min kompis slutgranskar ju ändå installationen!! 1. Det var ju underligt, eftersom han BORDE veta.2. Ang. jorden så har har du missförstått helt. Jordens(Skyddsjord) uppgift är att skydda person och anläggningen. I elcentralen är och skall vara det ENDA stället som Jord och nolla har något med varann att göra.3. Man brukar normalt undvika att skarva jordledningar så gott det går, bästa är att dra en jordledning hela vägen från A till B eftersom den skall vara "starkare" än strömförande ledningar.4. ABSOLUT INTE5. ... bättre än ingen granskning iaf!
...1.Jag har dock turen att ha en kamrat som är elektrikerutbildad men inte heller han kunde förstå varför elmätaren är ojordad och saknar vidarekoppling av jordkabeln....2.Om jag förstått allt rätt så är jorden enbart backup för nollan då de är bryggade i elcentralen. 3.Med andra ord så kopplar jag jorden vidare med en sockerbit placerad under kåpan till elmätaren...4. men jag skulle lika gärna kunna koppla jordkabelns ingång och utgång till samma anslutningar som nollan 5. min kompis slutgranskar ju ändå installationen!!
...2. Jordledaren är ej ett Personskydd endast ett Anläggningsskydd.3, Skarva jordledningar är normalt sett oundvilkigt det är ett stort antal skarvade jordledningar i en vanlig villa. I en elmätare som diskuteras här är en toppklämma(torix) ett bra val används i de flesta infällda kopplingsdosor.
...3. Det är ju klart att sätter man elmätaren bredvid/emot centralen kan man ju skala upp utgående kabel från elmätaren långt och gå direkt till jordplint i centralen och dra lös fk imellan elmätaren och centralen. Är dettta lagligt?
Jag tror inte att någon elektriker skulle koppla en luftvärmepump på ackord och Paxmax är inte "Blåboken" lite gammal nu?