0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och Nibefolket borde också ha samma vv-temp till vardags för maximal besparing och minimalt slitage.Men det kan dom inte, åtminstone inte om de är rädda för baciller.
Jag tror fortfarande att den externa slingan många gånger kommer att kyla snarare än värma vv
CiteraOch Nibefolket borde också ha samma vv-temp till vardags för maximal besparing och minimalt slitage.Men det kan dom inte, åtminstone inte om de är rädda för baciller. Inte för att jag har Nibe.Men det du syftar på är väl Legionellahöjningen. det sker en gång var fjortonde dag på min Thermia....Min totala åtgång av tillskottsel på 12 månader är 7 timmar *6kw= 42 kwh.... detta på ett år, det står jag ut med!
Citat från: drjukebox skrivet 09 november 2006, 14:40:03Jag tror fortfarande att den externa slingan många gånger kommer att kyla snarare än värma vv Den här tankeslingan fattar inte jag... Kallvatten 4-10C leds in i första radiator(100 liter med slinga) värms upp av framledningen(varierar från 20-43C i mitt fall) för att sedan fortsätta in i VP-slingans förvärmning och vidare till VP-slingans spetsvärme i toppen för att sedan rinna ut i avloppet eller vad man nu gör med sitt vv.
nja vet inte om jag håller med.I en slingberedare där vattnet håller tex 37 grader har du inte mycket marginal. Störttappar man blir det garanterat för kallt för tex dusch.Men i en förrådsberedare spelar störttappning ingen roll!! 37 grader i beredaren blir 35 i kranen.
Men har man termostatblandare störttappar man väl aldrig? Och vem störttappar en dusch? Om jag kör rent vv för fullt får jag ut 12 l/minut och då blir temperaturen aldrig lägre än panntempen minus en grad.Så slingan gör sitt jobb.