0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kom i diskussion med en energirådgivare för ett tag sedan efter att jag hört att han helt dömde ut L/L pumpar o tyckte att det enda vettiga var att satsa på pelletskamin.När jag frågade på vilka grunder han kunde hävda detta eftersom Råd o Rön (som dom brukar hänvisa till) i sina tester visar att besparingen på l/l pumpen är betydligt större så menade han att man måste tänka långsiktigt när elpriset stiger så blir det bättre affär med pellets.När jag påpekade att priset på pellets också kommer att öka så idiotförklarade han mig o sa att så skulle det inte bli det fanns inga sånna samband.Jag anser att det behövs inte några stora studielån för att förstå att dom som säljer pellets försöker tjäna så mycket pengar som möjligt
Citat från: tolins skrivet 01 november 2006, 22:03:21Kom i diskussion med en energirådgivare för ett tag sedan efter att jag hört att han helt dömde ut L/L pumpar o tyckte att det enda vettiga var att satsa på pelletskamin.När jag frågade på vilka grunder han kunde hävda detta eftersom Råd o Rön (som dom brukar hänvisa till) i sina tester visar att besparingen på l/l pumpen är betydligt större så menade han att man måste tänka långsiktigt när elpriset stiger så blir det bättre affär med pellets.När jag påpekade att priset på pellets också kommer att öka så idiotförklarade han mig o sa att så skulle det inte bli det fanns inga sånna samband.Jag anser att det behövs inte några stora studielån för att förstå att dom som säljer pellets försöker tjäna så mycket pengar som möjligt Kärnfullt, Tolins. Håller med till fullo. När man pratar med kommunens energirådgivare så känner man sig ganska smart. Ingen av dem verkar kunna något om värmepumpsteknik.Nu går ju dessutom fjärrvärmetåget vilket är ett värmetekniskt vansinne, miltals med rör under jorden, astronomiska värmeförluster. Fjärrvärme, pellets, ved, name it, allt kommer att följa med elpriset upp.MVH/Gano
Hade själv "äran" att disk. med en energirådgivare på hem & villa mässan i Sthlm.Hör och häpna när han försvarade en totalkonvertering från dir. el till vattenburet + pellets.En nätt kost om 260 TSEK.Borde sådant inte vara förbjudet att föreslå?Hur många har gått på den smällen ?Värmepumpstekniken skyr de som pesten verkar det som.Tomas
Hej siby,- Instämmer i Gano´s tankegångar betr. prisutveckling på fjärrvärme. I början gick kommunen ut med hur billigt och bra för miljön det är med fjärrvärme, men priset för konsumenterna har stigit i takt med att fler blivit anslutna. Hur tror ni att det blir när alla gator i stan är uppgrävda, och de flesta betalt sin anslutningsavgift på minst 39.000 och är i beroendeställning???hälsningarmicra
Tolins: Min He 12:a i kombination med den He 9:a som du installerade hos mig räcker i alla fall ned till minus 19 grader (har inte varit kallare ännu), så fortsätt att argumentera mot "messerschmittarna"Bifogar fil från Villaägarna: Fjärrvärmepriser 2004-2005.
[Nu går ju dessutom fjärrvärmetåget vilket är ett värmetekniskt vansinne, miltals med rör under jorden, astronomiska värmeförluster. Fjärrvärme, pellets, ved, name it, allt kommer att följa med elpriset upp.MVH/Gano