0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
en bekant har igång alla element i huset + pump, elementen är ställd väldigt lågt för att förhindra kallras..... är det bättre eller sämmre att ha det så gentemot hur jag har?
Citat från: Lasse å skrivet 08 november 2006, 21:29:14en bekant har igång alla element i huset + pump, elementen är ställd väldigt lågt för att förhindra kallras..... är det bättre eller sämmre att ha det så gentemot hur jag har?Jag vet iofs inte status på dina element, men det kanske vore en ide att sätta in elektroniska termostater på dem, åtminstone ifall du har bimetalltermostater idag.Jag har satt in tre elektroniska termostater i vårat hus och det är väldigt jämn värme i de rummen nu. Man känner att elementen bara blir ljumma istf iskalla / brännheta omvartannat som det var tidigare. Dessutom så kallnar de snabbt när solen tittar in, dvs de svarar på andra värmekällor snabbt vilket är önskvärt ifall man eldar i kamin, eller som i ditt fall har en värmepump. En ide vore då att ha pumpen ställd på 25C eller vad du finner att den har bäst driftförhållande, och elementen inställda på 18C kanske..
Kan tillägga att pumpen dragit 338,3 Kwh under nov, för att värma vårt 101 kvm lilla hus. Jag har mao en del att göra när det gäller hushållselen....// Camilla