0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det någon som loggar sina pumpar som vet hur mycket den drar under ett dygn vid typ minus 10 ºC?Jag gör det inte själv men börjar bli lite sugen, eftersom min förbrukning förra månaden var ca 3 gånger lägre än denna månad, Pump he12dke
Citat från: Lasse å skrivet 31 oktober 2006, 18:32:13Finns det någon som loggar sina pumpar som vet hur mycket den drar under ett dygn vid typ minus 10 ºC?Jag gör det inte själv men börjar bli lite sugen, eftersom min förbrukning förra månaden var ca 3 gånger lägre än denna månad, Pump he12dkeMin har i snitt dragit 15.4 kwh per dygn under de senaste 6 dygnen. Vi har haft ungefär -10 grader i snitt oxå under dessa dygn. Lite svårt att veta tempen exakt men vi har haft ungefär samma temp under de senaste dagarna och det har varit runt -8 på dagarna och -12/-13 om nätterna. Jag har ett hus på 101 kvm med pumpen som enda värmekälla, förutom på toa där det finns golvvärme som är lågställd. Så räknenissarna här på forumet kan säkert räkna ut vilket mitt effektbehov är och vad jag får för cop-värde på pumpen. Idag mitt på dan drar den ungefär 520w vid -8.
Har du kollat den totala förbrukningen ink. allt?Min ligger på ca 55-60 kw per dag dem senaste dagarna, känns lite mycket.
Citat från: Lasse å skrivet 01 november 2006, 22:51:05Har du kollat den totala förbrukningen ink. allt?Min ligger på ca 55-60 kw per dag dem senaste dagarna, känns lite mycket.Allt som ... vad menar du? Alltså det är pumpen enbart som mätaren sitter på. Inget annat är inräknat. Men jag har en känsla av att jag inte har rätt inställningar på min panna och att den tjuvdrar ström. Dock så är elementen kalla. Det är något som jag undersöker just nu iaf. Ska återkomma och se om min förbrukning på pumpen stiger iom att jag justerar pannan mer... är inte riktigt kompis med den än.
Nä det har jag inte kollat. Tyvvär vet jag inte fullt ut vad jag har för förbrukning månad för månad sedan tidigare så jag har inget att jämföra med. Därav ingen koll. Men jag tänkte få se nu hur mycket som går till pumpen och hur mycket som jag slösar bort på annat. // Camilla
Vad har du för pump?Jo jag är också nyfiken på vad pumpen drar och vad jag slösar på annat, jag har lågenergi lampor där det går, och diod lampor (1w) som fasad belysning, och allmänt sparsamt i övrigt, men jag tycker det drar mycket ändå, kanske något som tjuv drar
antar att du menar 107,5kw/dygn.....och det låter sjukt mkt såvida du inte bor i överkalix och husets väggar är tapetserade renstängsel..... själv så snittar jag ca 40-50kw/dygn de senaste dygnen med då har det ändå varit hyfsat kallt ute på kvällarna och nätterna mellan -12 till -19 grader och på dagarna ca -7 till -12 grader. Så nog låter din förbrukning ganska så hög.//Krister
Jadu Lasse det låter onekligen som du har en MKT hög elförbrukning med tanke på husets storlek..... men vad som kan vara boven är ju lite svårt att kunna konstatera men om du försöker tänka efter om det är bara elementen i sovrummet, tvättstugan och det i garaget som är skillnaden från förra månaden eller du kanske hade det påslaget då oxå? Men det kan mkt väl vara det där elementet i garaget som är boven.... om du inte har möjlighet att slå av värmen där så kan du ju testa att byta ut philips systemet och sätta in ett vanligt konvektorelement och se om det gör någon skillnad och sen försöka hålla koll på förbrukningen varje dygn. Det är bara helt enkelt börja slå av saker typ elementen ett efter ett och då försöka hitta orsaken till den höga förbrukningen på det sättet. Om du köpte en claes ohlsson mätare kan du ju testa att koppla in den på de saker du ev misstänker är boven/bovarna.//Krister
Jo det måste bli så,,,,,, jäkla irriterande, en konstig sak var bara för ca 5 dagar sen så hade jag exakt samma mängd element på och allt exakt likadant det var även ungefär samma utetemp men då furbrukade jag mellan 50-65 kw/h per dygn dem dagarna