0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Lasse å skrivet 02 november 2006, 23:55:13Jo det måste bli så,,,,,, jäkla irriterande, en konstig sak var bara för ca 5 dagar sen så hade jag exakt samma mängd element på och allt exakt likadant det var även ungefär samma utetemp men då furbrukade jag mellan 50-65 kw/h per dygn dem dagarna Har du kollat så ingen granne fått för sig att koppla in sig på din el?
Jo det måste bli så,,,,,, jäkla irriterande, en konstig sak var bara för ca 5 dagar sen så hade jag exakt samma mängd element på och allt exakt likadant det var även ungefär samma utetemp men då furbrukade jag mellan 50-65 kw/h per dygn dem dagarna
Men går he-12:an på max hela tiden? När den går på max så förbrukar den 2.28kw så går den på max hela tiden kan det ju stämma med ca 3kw/timme i snitt tillsammans med övrig el i huset.//Krister
Vart bor du? Hur stort hus? Byggår? Vilken planlösning? Det är många saker som inverkar på ditt värmebehov och därav om pumpen måste gå på max men det är klart när utetempen börjar ligga runt -15 då får du nog räkna med att pumpen går på max för en he-12:a kanske lämnar ca 3-3.5kw vid den tempen (det är en ren uppskattning)//Krister
oki sorry jag missade infon på första sidan. Mellan tummen och pekfingret så skulle ditt hus på 112kvm behöva mellan 3-4kw i värmebehov när det är ungefär -10 grader ute. Men det är bara ett ca värde det kan variera stort mellan olika hus osv..... så du får nog räkna med att vid den utetempen går he-12:an ganska hårt kanske inte hela tiden på max men åtminstone på ca 75% i snitt. Men det enklaste är ju om du kunde skaffa en elmätare och kolla pumpen då ser du ju på ett ungefär hur mkt den drar.//Krister
Du har ikke et peis-spjeld som står åpent da , slik at varmen blåser ut av skorsteinen Raptus