0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"Man börjar till o med sätta tim pris på sin fritid för att få payoffen kortare. "finare""Utveckla?
Fattar inte, har nån redovisat 15-20 års payofftid här??Jag gissar att cirkpumparna tar en hel del!? Min för värmen drar 75w det blir 1,8 kwh/dygn, det var med inom dom 5 kwh ovan! En
En annan vinkling när det gäller VP och andra investeringer.- En L/L värmepump som kostar 15' förväntas kanske hålla 15 år och ge god besparing.- En dator för 15' anses HOPPLÖST omodern på 3 år... Och det accepterar vi som naturligt
Nej, jag har inte sett 15-20 år svart på vitt. Men det blir det om man sätter in bergvärme i ett litet hus med totalförbrukning på drygt 20000 kWh i södra Sverige.
Hej , jag körde pellets kamin i några år i mitt direktelhus och med den så sparade man ju ett par tusenlappar per år och elraddar nerställda till minivå men man ledsnar med tiden att ha 24-27 grader i vardagsrummet ,17 grader i dom bortersta tvätt o sovrummen. Jag tror egentligen att alla kaminägare och luft luft värmepumsägare inte vill erkänna detta faktum och lever med denna ojämna temperatur i huset. Jag har lagt ut en massa pengar på min bergvärme och det till mitt hus som egentligen förbrukar alldeles för lite el för att investera 137 tusen till konvertering men jag värdesätter komforten (21-22 grader i alla rum) väldigt mycket och jag tror att när jag säljer huset så kommer jag att få igen hela investeringkostnaden och att jag avnjuter energibesparingen i nutid. Tack o hej /Mso