Vpgr!
Vi struntar lite i fjädrar och H-16 i disskusionen det bara förvirrar!
Oljeteoin är ingen teori!
Oljenivån är för låg i en fullt fungerande E9!
Detta gör att pumpen fungerar hjälpligt men inte optimalt jag kommer att skicka en oljeinjektor till en installatör här på forumet som får testa sina maskiner i norrland ytterligare installatörer kommer att göra påfyllningar på ca 150 maskiner i mina trakter dock under vår och sommar.
Det som är teorier är bara det som gäller själva fjädern,
Jag och några med mig är komna ur ABB, Stal, Carrier.
Vi har rotat i kompressorer som haft allehanda fel och vi vet hur smörjsystemet byggs upp i en kompressorer och även då dessa andra herrar har kikat på kompressorn samtliga ser tydligt att vingen är nivåsmörjd dvs i bakåtrörelsen så doppas (hela) vingen ut i oljan.
OCH VI VET ATT MÄNGDEN OLJA VARIERAR BEROENDE PÅ TEMPERATURER.
Ingen tvekan!
En av dessa herrar (inte jag) svor enormt långa ramsor när kompressorn öppnades.
Han har monterat 150 E.
Och lade genast upp en en plan för återställning av oljenivån till våren när tid finns.
Kompressorn som fick svettas i 55grader tömdes på varje droppe olja underifrån 135ml och oljan hälldes över till ett likadant oljetråg som före detta
har haft olja i sig så att förhållandet blir likvärdigt.
På bilderna syns resultatet oljenivån når 3mm upp på vingen fjädern har ingen smörjning den får dock olja då vingen rör sig bakåt av skvalp.
Mina mätningar bekräftar att redan på en fungerande maskin har effekten reducerats med ca10%.
Jag är spänd på att få höra vad norrland säger i fråga om lite lägre temperaturer!
Tillbaka till tråden!
Jag bryr mig inte om varför fjädern går av så länge oljefrågan inte är löst.

E9 har ett enda fundamentalt fel och det är att oljan från början fastnar ute i systemet.
Detta är oerhört allvarligt när komponenter är nivå smörjda.
Resten är teorier mer eller mindre!
Komponenten som är nivåsmörjd är direkt kopplad till fjädern.
Hur många experter som än kommer att berätta att fjädern skall kunna klara av detta eller att förmodligen beror felet på ett antal dåliga fjädrar så är detta för mig fullstänigt ointressant så länge nivån inte är där den skall vara.
Jag vet att oljenivån måste återställas och att detta kommer att ta bort problemet H-16 men jag vet inte varför men det är definitivt kopplat på något vis till oljan därför att felet uppstår när oljan avlägsnas och bara då.
Jag vet när oljenivån kan bli som lägst i en värmepump, (Det är också då vi får H-16)
Mer behöver jag inte veta men det är skitkul med teorier särskilt när dom träffar rätt och nästa vinter så sitter esset redan där det skall, i bakfickan!
Bilden visar oljenivå 135ml/3mm och i verkligheten då kompressorn är i drift så befinner sig X- antal av dessa ml ovanför rotor och stator, oljan skall helst gå över hålet så att hela vingen får oljetätning.