Alla kompressorer är likadana i E9DKE ,E12DKE, och nya GKE,
I alla kompressorer efter 2006-11-04 så har fjädern ökats i styrka genom att längdmässigt är fjädern likadan och grovleksmässigt men en "snodd" eller "ring" har lagts till vilket innebär att själva fjädertråden är längre och detta gör att fjädern inte behöver sträcka sig lika mycket.
Fjädern tar upp energi och avger energi, man ökar stålets längd och alltså fjäderns styrka.

Kom och köp!
I serie -5 så har även kullagren bytts ut till keramiska!
Min erfarenhet av keramiska lager är att dom är bixtdyra jag gissar priset till ca 2500kr för ett SKF 608.

Kluriga japsar måste ha hittat på något speciellt och billigt.
Själv är jag inte ett dugg orolig för mina maskiner och kommer fortsätta att fylla olja även på GKE.
Jag kommer dock att ha så lite maskiner i lager som möjligt när marknaden plötsligt kommer att svänga på sig vilket jag tror den gör nästa höst!
Den som lever får se!
Jag har även full förståelse för att alla inte ser på detta med mina blodsprängda ögon,
Och vad som än händer så är det absolut bästa för alla inblandade parter att Panasonic har gjort rätt och att jag har totalt helt fel!
Dock skall sägas att varje bedömning grundar man på sin tidigare erfarenhet och erfarenheterna som vi alla besitter går vitt isär.
Varje steg man tar så gör man det med den erfarenheten och med den förmodade konsekvensen Citat "Fazer".
Hur som helst denna tråden blir så lång att den får börja delas upp i kategorier snart!
Det är inte bra, inte för oss som livnär sig på detta.