0 medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Det stora antalet fel hände när det blev kallt ute, då är det inte troligt att maskinen stannar på termostaten. Däremot går den över i kylläge för avfrostning och skall sedan gå tillbaka i värmeläge. Om då fyrvägsventilen inte växlar så hamnar man vad jag kan förstå i det läge som Bosse provocerade fram.Om schemat stämmer och min bedöming av kretsarna är korrekt så drivs fyrvägsventilen inte med DC på vanligt sätt. Det får en högre spänning vid tillslag och sedan sänks spänningen till en nivå som räcker för att hålla kvar, men inte för att dra den.Om (det är många om...) ventilen av någon anlednng går trögt och inte hinner dra medan "dragströmmen" är tillslagen så kommer den att förbli i kylläge.Det skulle vara intressant om försöket upprepades med voltmeter över ventilen och få veta om den har hållspänning när den ligger kvar i kylläge. I så fall är det bekräftat att den inte alltid drar när den skall.
Hur ser komponenterna kring Q14 och Q6 ut på ett trasigt kort? Mäter OK eller är de sönder?
Ventilen fastnar inte den har funkat 100% alltid!Maskinen låg med hållspänning kvar på ventilen som säkerhet när den tvingades att starta genom höjning på fjärren!Då tappade den ventilen och körde kyla! Jag fortsätter i morron så får ni snacka vidare om elektroniken!
Citat från: Bosse-värmepumpsdo skrivet 14 november 2006, 18:59:33Ventilen fastnar inte den har funkat 100% alltid!Maskinen låg med hållspänning kvar på ventilen som säkerhet när den tvingades att starta genom höjning på fjärren!Då tappade den ventilen och körde kyla! Jag fortsätter i morron så får ni snacka vidare om elektroniken! Jag tycker det låter som programfel... Logiken ger ventilen hållspänning och sedan skall den surra igång för att ge högre värme och då skall den behållla hållspänningen, men momentant så tappar den hållspänningen och då går ventilen tillbaka. Sedan räcker det inte att logiken ger hållspänning tillbaka till ventilen utan den måste ge den en växlingsteroid, vilket den inte gör för den tror att den bara behöver underhålla hållspänningen... Om du har ett osc-skåp så kan du mäta spänningen på ventilen och trigga på neg flank och se om situationen uppstår när den fastnar i superkylläge. Sätt andra kanalen på Q5 och se om den ger växlingskicken där.
Jag behöver en elektroniknisse med instrument här i Göteborg, någon som gillar att jobba nästan gratis!