0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
...sorry "kgust", skulle ha citerat både dig och Marta...:-)/Björn
Marta har en poäng i sin teori om att en snabb dipp på elnätet kanske är orsaken till det hela.Kanske vi skall kartlägga var någonstans rent geografiskt dom pumpar finns som har gått sönder den senaste tiden.Själv bor jag i Göteborgstrakten och vi har inte haft några problem med elen den senaste tiden.
Ni kan helt utesluta ROHS-direktivet.Dessa maskiner kom under Juni 2006 och har ett R i slutet av serienumret.Tomas
Nu har vi spekulerat på de mest vilda sätt, men verkligheten är ofta enklare än man kan tro. Jag har funderat mycket sedan i går och skulle vilja se vad Ni säger om detta:De vi vet är att maskinerna havererat när utetemperaturen blev lägre. En temperatursänkning på 10 grader kan knappast ändra något så radikalt när maskinen pumpar värme så att den går sönder. Det krävs en stor ändring av driftsföhållandena och det blir det också, den börjar ju att avfrosta. Jag blir allt mer övertygad om att avfrostningen är problemet.Som dessa maskiner avfrostar, med stannad fläkt i innerdelen, så blir den snabbt en ispinne. Temperatuen på den blir allt lägre, förångningen upphör och vätskeslaget är ett faktum.Är detta ett sannolikt förlopp?