0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
-Klockorna tillbaka; har nu loggat gastryck på den trasiga enheten (felkod H16):Temp ute: + 5,5 graderTemp inne: + 18 graderRörlängd: ca 10 m (ca 4/5 förlagd utomhus)Gastryck stillastående pump: 8,3 barGastryck (efter 15 min) @ rated frequency, HEATING: 8,3 barGastryck (efter 15 min) @ rated frequency, COOLING: 8,3 barSlutsats: skjuten kompressor. Några röster däremot?Mvh Björn
Citat från: bjza skrivet 06 november 2006, 18:36:37-Klockorna tillbaka; har nu loggat gastryck på den trasiga enheten (felkod H16):Temp ute: + 5,5 graderTemp inne: + 18 graderRörlängd: ca 10 m (ca 4/5 förlagd utomhus)Gastryck stillastående pump: 8,3 barGastryck (efter 15 min) @ rated frequency, HEATING: 8,3 barGastryck (efter 15 min) @ rated frequency, COOLING: 8,3 barSlutsats: skjuten kompressor. Några röster däremot?Mvh BjörnNej!Det gäller förmodligen bara att göra det enkelt och klart för sig.1. hur vanligt är det att en kompressor skadas av elektronik (vid annat än elektronisk expventil)2, hur vanligt är det att elektronik skadas av att kompressorn pajar (mig veterligen har hela elsystem brunnit upp)3. kompressorer pajar utan att kretskortetet har skadats (Det händer)4. kretskort skadas och kompressorer är hela nja antingen pajar dom 1,5mån senare eller uppför dom sig konstigt med återkommande larm tex vid avfrostning eller kyldrift eller lägre utetemperatur etc.5. hur vanligt är det att kompressorer pajar mekaniskt utan att det rör sig om ålderdom eller vätskeslag.Tittar man på slurkeburken på E9 så ser den ut att kunna rymma ett 1/5 kg vätska vilket innebär att jag känner mig trygg för att vätskeslag inte inträffar under normal eller ens onormal drift.Tittar man på en avstängd maskin som inte går och råkar släppa ut fyllningen så upptäcker man att halva kompressorn är fylld med vätska.Sen finns ju frågetecken PE12DKE tex. varför inga sådana? E9ckp5 visserligen scroll.Sen kan man fråga sig om fjädern är problemet, jag tror inte det, på en kolvkompressor jobbar ventlierna oavbrutet fram och tillbaka ochmaterialet borde tröttna men inte förrän vätska når dessa.En av mig ifylld historia då jag vet vilka temperaturer som var på platsen.En kall natt med -8 grader så kollades en maskin innan personen gick till jobbet, när han kom hem var maskinen trasig, det var solsken och maskinen satt placerad i skuggan, solen sken och temperaturen steg inne och maskinen stoppade på sin termostat några timmar, temperatur i skuggan var -1grad, den startade med kompressorn fylld av vätska som vandrat pga temperaturskillnad till utedel och kompressor och när personen kom hem så var H-16 ett faktum. Bjsa! din loggning är det den hela maskinen eller?. dvs den som pajade kan av värmen ha stått helt still innan 12?Man får vara väldigt försiktig med att tro på vad Generalagenter säger då dom naturligtvis kan vilja påskina att vevhusvärmen inte löste några problem då detta försprång gynnar dom. Jag har svårt att se andra förklaringar.
Dennis,HE-serien förra hösten hade inte felkod H16.Den isade igen utan felkoder.Bosse: Vi har även PE12DKE samt HE9DKE med H16 i Sthlm just nu (en av var)De 2 maskinerna vi har kollat på hittils har båda haft rören böjda uppåt från innedelen.Olja kan ha stannat i innerdelen och kanske utedelen går trögare och därför skjuter korten.Skall såga upp den ena och tömma den på olja för att se om det kan vara orsaken.HälsTomas
Japp! och resultatet av din värmemanöver dödade maskinen då det skedde vid exakt rätt tillfälle.Under drift är förångarbatteriet i utedelen kallt men eftersom det långa kappilärröret ger ett mycket högt tryckfall så går huvudelen av vätskan bakvägen i genom kompressorn för att överhuvudtaget nå förångaren.Det går inte ens att tvinga köldmedium in i vätskesidan på utedelen utan att maskinen är i drift, jag har försökt med en köldmediefyllning på en utedel.