0 medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.
Jag är också inponerad av arbetsinsatserna! Fråga: Skall jag tolka analysen av brottet som att det sannolikt är en defekt inne i materialet och att det sannolikt inte beror på yttre åverkan eller nötning?
Ferrit tack för din enorma insats!Jag vet att det finns ett antal möjligheter till brottet!Den mest påtagliga som jag inte ens vet om den kan paja en fjädern är hakning av vingen som sen resulterar i ett kraftfullt slag som driver ihop fjädern totalt och sen släpper fjädern helt utan motstånd detta tror jag kan inträffar rätt ofta till väldigt ofta.Detta är "synligt" när vingen körs utan smörjning ( jag har inte sett förloppet men känner av rörligheten i vingrörelsen då oljan inte närvarar) Vad tror du om du får gissa vilt!Om ytorna "krockar" tror jag mycket olyckligt för hållfasstheten för fjäder. Jag är ingen fjäderexpert men jag tror inte man designar en fjäder att skall "slå" ihop. ex. en ventilfjäder i en motor, den ytblästrar ("kulbombar") för att föra in spänning i ytan så att ev. ytfel inte utvecklas till spricka och sedan brott. Är inte helt säker att man gör det på all typ av höghållfast fjäder men helt klart ett sätt att klara ytpåverkande fel. Om nu denna fjäder "slår" ihop sina ytor så tror jag det är mycket negativt för fjädern.Ferrit
Om man tittar på Paxmax bild!Fast inverterar händelseförloppet att från ytskiktet så har stålet skadats och fläker sen upp bitvis sen rivs fjädern tvärt av!Jag tycker mig se ett par utbuktningar på ytskiktet i innerdiametern upptill på bilden?Detta vet vi!Smörjningen är kass!Fjäderhålet är slitet!Fjädern är polerad på brottstället!Kan vi föra in något konkret ytterligare i från bilderna? Skall jag skicka fler fjädrar? Tror du att det skulle hjälpa upp situationen?Hur tolkar man inbuktningen inom röd ring?Helt utan att känna till hur stål beter sig vid brott så tycker jag att brottet verkar ha uppstått till vänster och slutar till höger ( fläkningen som syns på höger sida) alltså bitvis revat av materiel när ytskiktet skadats inom röd ring och sen gått mot höger och sen pang den övre halvan?Jag antar att du läser det fina mönstret upptill som slutar nedtill i grovt mönster eller?
Ferrit! om du lägger min röda båge lite högre upp så tycks brottet för mig vara en nedslipning av ytskiktet till "kärnvirket" och strukturvariationen bero på att materielet är lindat i en snävare radie i innerkurvorna och därför är brottstrukturen också finare innåt!Är detta otänkbart? Dvs, böjer du något i en båge så blir det mer luckert i ytterområderna! Töjningen är väl större där!Kan de vara en brottyta som skett i ett enda steg?