Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: hjälp med kalkyl; priser, verkningsgrad, täckningsgrad på olika system.  (läst 13394 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: hjälp med kalkyl; priser, verkningsgrad, täckningsgrad på olika system.
« Svar #15 skrivet: 20 november 2006, 01:12:07 »
hej..
joo kingen det ska bli skoj å se hur det går då man smetat fast solfångarna på fasaden.felet jag har e ju att jag nog skulle ha värmt garaget med en till pump,där går det någ åt flera kr per dyngn..
men men det blir väl nästa sommar då man kört gratis varmvatten hela sommaren å sparat in flera hundra kr =)


Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Japp Jocke med en pump till tillsammans med din e12:a och solfångare tror jag skulle bli grymt bra.....



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
tjena igen värmeexperter,

tillbaka i värmedjungeln... jätte tacksam för alla synpunkter ni bidrar med, men
vore glad med lite input på föjande frågor om ni kan:  ::)

Kan en frånluftspump-comfortzone (5kW) stå för 75% av uppvärmningen + 100% varmvatten, är det för mycket/lite?
Kan en frånluftspump (2kW) (alt. FTX?) stå för 25% av uppvärmningen + 100% varmvatten, är det för mycket/lite?
Kan en luft/vatten (8kW)  stå för 70% av uppvärmningen + 100% varmvatten, är det för mycket/lite?

vad är skillnaderna i rör-/vent-dragning mellan FTX eller frånluft?

Om jag väljer att ta ut värmen via det vattenburna systemet,ex vis luft/vatten, hur går det då med mina element?
Jag antar att de är enl. "högtemperatursystem" då de jobbat ihop med oljepanna?
Hur kan jag kolla om det kommer att funka med de element som sitter idag med VP och/eller vilka åtgärder som behövs göra?
Detta skall tydligen vara väldigt viktigt att man har koll på så det inte blir en sur överaskning... Sc:,h

/Douglas i djungeln
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2727.msg27015#msg27015

Lite om radiatorer..

Mät vid kyla och dina termostatventiler öppna.
Har du en elpanna så tvångskör den på en lämplig effekt, helst vid kraftig kyla kolla av efter några timmar. ute inne fram och retur-temp
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Flaxa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Hej!

Hade lite fundering på det här med att byta fönster.....

Varför byta fönstren?? Jag kan föstå om de är skadade och inte går att renovera. Om man byter ut 2-glas till 3-glas får man väl i stort sett aldrig igen kostnaden, så vitt jag har förstått och räknat. Sedan finns ju komfortaspekten. Det finns faktiskt en hel del olika sätt att renovera befintliga.

Tex byt ut innerrutan till ett lågenergiglas (LE-glas). Jag har betalat cirka 9 000 kr för LE-glas till alla fönster (20kvm) i huset. Gjorde arbetet sjäv. Köpte ett par nya 3-glasfönster där fönstren var extra dåliga (+8000kr). Resultat? Vi är helnöjda! Komforten är helt OK.
Sedan finns ju flera andra sätt, tex sätt in ett extra glas på insidan vilket kan ske på olika sätt, etc...

Antagligen kan du nästan helt finansiera merkostnaden med en bergvärmepump med sparade pengar från fönstren.


/Anton

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Har man en väl fungerande värmepumpsanläggning är det inte lönsamt att byta fönster.
men byta måsta man om dom är slut!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
fönstren är slut, karmarna hänger knappt ihop och vatten läcker in när det regnar så jag väljer inte
bergvärme framför fönsterbyte  *roflmao*.

Ang. radiatorerna så läste jag länken (tack Bertil) men har ändå frågor ;

Om jag tolkat rätt så är problemet (eller snarare kan problemet bli, vid konvertering) att man inte utvinner
den värme man vill, med en lägre fram/-returtemp än tidigare.

Dels resulterar det i att man inte får den temp. i rummen/huset man önskar, samt att retur tempen blir för hög
till pumpen. (den bör vara så låg som möjligt för bättre verkningsgrad på pumpen?)

Alltså vad jag eventuellt kan råka ut för vid konverteringen,  är att jag behöver öka ytan på radiatorerna (byta till större, eller sätta in fler) alt/eller fläkta av elementen så att mer värme avges per element.

Har jag rätt?
eller kan det komma andra överaskningar?

Mäta som ni tipsat mig om skulle jag vilja göra,men jag är inte nöjd med hur elementen värmer idag, en del är halv varma, en del nästan kalla, en del går för full spruta och jag får ingen ordning på termostaterna som i vissa fall läcker eller inte går att justera (årsmodell 1959).
Det där är självklart tänkt att fixas men om jag ändå kommer behöver byta till större element så är det ju bortkastat att byta ut det som funkar dåligt på de gamla.


Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Citera
Alltså vad jag eventuellt kan råka ut för vid konverteringen,  är att jag behöver öka ytan på radiatorerna (byta till större, eller sätta in fler) alt/eller fläkta av elementen så att mer värme avges per element.

Du har rätt, men du kan kolla det innan du köper på dig en värmepump...
Att mäta behovet av framlednings- retur-temp vid kraftig kyla..

Äldre raddar kan va av lågtemptyp, förr snålades det inte alltför ofta!

Dina ventiler kan du byta till moderna, men du kan got skippa termostatkropparna...
Det är inte svårt att byta själv, kräver lite mod bara. Sen ska man va försiktig så man inte bråkar för mycket med dom gamla rören...

Här kan du läsa om en typ av ventiler.. du kan kolla på tex rinkaby rör vad dom kostar!
Sen har dom en "manuell" ratt som duger gott istället för termostatkropp.
http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf

Köp en vp så får du råd att byta fönster  Thumbsup
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
jag får ingen ordning på termostaterna som i vissa fall läcker eller inte går att justera (årsmodell 1959).

Jag antar att du har manuella ventiler på raddarna, inte termostater. Det var inte så vanligt anno -59........
Om det är manuella ventiler behöver de med största sannolikhet bara smörjas/rengöras. Sen kommer de vara som nya. Jag har själv gjort det på mina anno -54 och de funkar hur bra som helst, med undantag för en som läckte och jag aldrig fick ordning på.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
jag får ingen ordning på termostaterna som i vissa fall läcker eller inte går att justera (årsmodell 1959).

Jag antar att du har manuella ventiler på raddarna, inte termostater. Det var inte så vanligt anno -59........
Om det är manuella ventiler behöver de med största sannolikhet bara smörjas/rengöras. Sen kommer de vara som nya. Jag har själv gjort det på mina anno -54 och de funkar hur bra som helst, med undantag för en som läckte och jag aldrig fick ordning på.



korrekt, de är manuella = ventiler. inte lätt med alla termer  ;)
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Citera
Mäta som ni tipsat mig om skulle jag vilja göra,men jag är inte nöjd med hur elementen värmer idag, en del är halv varma, en del nästan kalla, en del går för full spruta och jag får ingen ordning på termostaterna som i vissa fall läcker eller inte går att justera (årsmodell 1959).
Det där är självklart tänkt att fixas men om jag ändå kommer behöver byta till större element så är det ju bortkastat att byta ut det som funkar dåligt på de gamla.

Då är det lite konstigt, fullt öppna ska dom vara fullt öppna! dessutom med enorm öppning mot moderna. Jag påstår att dom funkar bättre tom än moderna tillsammans med en värmepump!

Är dom inte lika varma hela vägen i överkant???
Då är det luft, då får du lufta, eller felkopplat så att det varma vattnet kommer in i botten... Det ska kopplas om när du köper en VP. Med tex olja eller elpanna funkar det bra!

Alla radiatorer ska va lika varma i överkant!

Om en radiator är svalare eller kall i botten, då är det dåligt flöde!  Men som sagt dom där äldre  ventilerna är ärliga, fullt öppen då är dom fullt öppna!

Men saker som kan påverka flödet finns ändå.. enstaka radiatorer kan va strypta på returen... du har väl en mutter där?? Det kan va så enkelt att vattnet tar lättaste vägen (närmaste) tex att dom raddar som är närmast pannan har alldeles för högt flöde!
har man liten diff på en del radiatorer, så ska dom strypas in.  (om man vill att en vp ska funka optimalt)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
Det kan möjligen inte vara så att det finns någon strypning vid pannan på returen?
Effekten blir nämligen så att pannan värmer radiatorvattnet, men eftersom flödet är strypt så är det bara en liten del av värmen som letar sig fram till de radiatorer som ligger närmast pannan. De raddar som är längst bort i systemet förblir kalla - om du inte eldar som tusan för då blir de också lite ljumma.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Är dom inte lika varma hela vägen i överkant???
Då är det luft, då får du lufta, eller felkopplat så att det varma vattnet kommer in i botten... Det ska kopplas om när du köper en VP. Med tex olja eller elpanna funkar det bra!

Alla radiatorer ska va lika varma i överkant!

Om en radiator är svalare eller kall i botten, då är det dåligt flöde!  Men som sagt dom där äldre  ventilerna är ärliga, fullt öppen då är dom fullt öppna!

Men saker som kan påverka flödet finns ändå.. enstaka radiatorer kan va strypta på returen... du har väl en mutter där?? Det kan va så enkelt att vattnet tar lättaste vägen (närmaste) tex att dom raddar som är närmast pannan har alldeles för högt flöde!
har man liten diff på en del radiatorer, så ska dom strypas in.  (om man vill att en vp ska funka optimalt)

skall kolla detta!

Det kan möjligen inte vara så att det finns någon strypning vid pannan på returen?
Effekten blir nämligen så att pannan värmer radiatorvattnet, men eftersom flödet är strypt så är det bara en liten del av värmen som letar sig fram till de radiatorer som ligger närmast pannan. De raddar som är längst bort i systemet förblir kalla - om du inte eldar som tusan för då blir de också lite ljumma.


det låter ganska troligt, skall kika på detta också !

Tack för tipsen!
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!