0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alltså vad jag eventuellt kan råka ut för vid konverteringen, är att jag behöver öka ytan på radiatorerna (byta till större, eller sätta in fler) alt/eller fläkta av elementen så att mer värme avges per element.
jag får ingen ordning på termostaterna som i vissa fall läcker eller inte går att justera (årsmodell 1959).
Citat från: douglas72 skrivet 01 december 2006, 09:38:29jag får ingen ordning på termostaterna som i vissa fall läcker eller inte går att justera (årsmodell 1959).Jag antar att du har manuella ventiler på raddarna, inte termostater. Det var inte så vanligt anno -59........Om det är manuella ventiler behöver de med största sannolikhet bara smörjas/rengöras. Sen kommer de vara som nya. Jag har själv gjort det på mina anno -54 och de funkar hur bra som helst, med undantag för en som läckte och jag aldrig fick ordning på.
Mäta som ni tipsat mig om skulle jag vilja göra,men jag är inte nöjd med hur elementen värmer idag, en del är halv varma, en del nästan kalla, en del går för full spruta och jag får ingen ordning på termostaterna som i vissa fall läcker eller inte går att justera (årsmodell 1959).Det där är självklart tänkt att fixas men om jag ändå kommer behöver byta till större element så är det ju bortkastat att byta ut det som funkar dåligt på de gamla.
Är dom inte lika varma hela vägen i överkant???Då är det luft, då får du lufta, eller felkopplat så att det varma vattnet kommer in i botten... Det ska kopplas om när du köper en VP. Med tex olja eller elpanna funkar det bra!Alla radiatorer ska va lika varma i överkant! Om en radiator är svalare eller kall i botten, då är det dåligt flöde! Men som sagt dom där äldre ventilerna är ärliga, fullt öppen då är dom fullt öppna!Men saker som kan påverka flödet finns ändå.. enstaka radiatorer kan va strypta på returen... du har väl en mutter där?? Det kan va så enkelt att vattnet tar lättaste vägen (närmaste) tex att dom raddar som är närmast pannan har alldeles för högt flöde!har man liten diff på en del radiatorer, så ska dom strypas in. (om man vill att en vp ska funka optimalt)
Det kan möjligen inte vara så att det finns någon strypning vid pannan på returen?Effekten blir nämligen så att pannan värmer radiatorvattnet, men eftersom flödet är strypt så är det bara en liten del av värmen som letar sig fram till de radiatorer som ligger närmast pannan. De raddar som är längst bort i systemet förblir kalla - om du inte eldar som tusan för då blir de också lite ljumma.