Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: hjälp med kalkyl; priser, verkningsgrad, täckningsgrad på olika system.  (läst 13185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Hej,

Jag är lite nybörjare på värmepumpar/system och skulle behöva råd och tips i mitt kalkylerande.
Jag föröker skaffa mig en känsla mellan tummen/pekfingret för vilket system som passar bäst.

Huset vi funderar på att renovera och byta uppvärmningssystem på, är en soutterängvilla, byggd -59.
Huset storlek är 170m2 , tegelhus, och befintligt värmesystem är oljepanna (-59) med vattenburet system.

Isoleringen idag är inte bra så  alla fönster och isolering på vinden skall bytas ut/förbättras.
Ventilationen är bristfällig (självdrag) så vi har blivit rekomenderade att sätta in mekanisk frånluft
för klimatet (och fuktförbättring i källaren).

Vi har också tänkt sätta in spiskasset i den öppna spisen som finns för att ta tillvara bätttre på värmen
då det skall eldas.

Så till de olika kalkylerna ;

Tidigare föbrukades 4m3 olja för att värma huset, det är mycket, troligen pga dålig verkningsgrad i pannan
och dålig isolering.

Jag har ansatt en värmeförbrukning 24700kWh som en mer trolig förbrukning framöver.
För varmvatten har jag ansatt 3000kWh.

verkar det rimligt?
-----------------------------------------------------
För luft/luft har jag räknat med att:
40% av uppvärmningsbehovet görs av pumpen , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
60% av uppvärmningsbehovet görs av elpanna. faktor 1 i verkningsgrad mot elen.
100% av varmvattnet görs av elpanna.  faktor 1 i verkningsgrad mot elen.

Kostnad luftvärmepump (inkl. installering & moms) : 25000kr
Kostnad elpanna (inkl. installering & moms) : 25000kr

verkar det rimligt?
-----------------------------------------------------
För luft/luft x2 har jag räknat med att:
35% av uppvärmningsbehovet görs av pump1 , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
35% av uppvärmningsbehovet görs av pump2 , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
30% av uppvärmningsbehovet görs av elpanna. faktor 1 i verkningsgrad mot elen.
100% av varmvattnet görs av elpanna.  faktor 1 i verkningsgrad mot elen.

Kostnad luftvärmepump1 (inkl. installering & moms) : 25000kr
Kostnad luftvärmepump2 (inkl. installering & moms) : 25000kr
Kostnad elpanna (inkl. installering & moms) : 25000kr

verkar det rimligt?
-----------------------------------------------------
För luft/luft + frånluftspump har jag räknat med att:

jag räknar med frånluftspump pga rekomendationen att installera mekanisk frånluft för klimatet.
Om jag förstått det rätt så ingår detta i frånluftsvärmepumpsaggregatet vilket gör att denna investering bara
blir en delta-kost över ett vanlig mekanisk frånluftsaggregat. Även konverteringen av värme till varmvatten
ingår?!


35% av uppvärmningsbehovet görs av luft/luft-pumpen , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
35% av uppvärmningsbehovet görs av frånlufts-pumpen , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
30% av uppvärmningsbehovet görs av elpanna. faktor 1 i verkningsgrad mot elen.
100% av varmvattnet görs av frånluftspumpen.  pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.

Kostnad luftvärmepump (inkl. installering & moms) : 25000kr
Kostnad frånluftvärmepump (inkl. installering & moms) : 10000kr (detta är min extra kost utöver vad en mekinsk frånluft skulle kosta för klimatet.)
Kostnad elpanna (inkl. installering & moms) : 25000kr

verkar det rimligt?
-----------------------------------------------------
För luft/vatten har jag räknat med att:

80% av uppvärmningsbehovet görs av luft-pumpen , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
20% av uppvärmningsbehovet görs av elpanna. faktor 1 i verkningsgrad mot elen.
100% av varmvattnet görs av luftspumpen.  pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.

Kostnad luftvärmepump (inkl. installering & moms) : 125000kr
Kostnad elpanna (inkl. installering & moms) : 0kr - ingår i luft/vatten-pannan

verkar det rimligt?
-----------------------------------------------------
För bergvärme har jag räknat med att:

90% av uppvärmningsbehovet görs av luft-pumpen , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
10% av uppvärmningsbehovet görs av elpanna. faktor 1 i verkningsgrad mot elen.
100% av varmvattnet görs av luftspumpen.  pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.

Kostnad luftvärmepump (inkl. installering & moms) : 145000kr
Kostnad elpanna (inkl. installering & moms) : 0kr - ingår i luft/vatten-pannan

verkar det rimligt?
-----------------------------------------------------

Väldigt tacksam för alla synpunkter jag kan få på siffrorna jag räknat med.

Med följande ansattser får jag följande resultat ;
elpris 1kr/kWh
ränta 5%


bergvärme                    1330 kr /mån
luft/luft + frånluftspump  1356
luft/vatten                   1408
luft/luft x2                    1567
luft/luft                        1905

Märkligt nog får jag lågt pris på kombinationen luft/luft + frånluftspump , är mina antaganden
där verkligen korrekta?

Förtydligar också, med "uppvärmningsbehov" avser jag alltså värmemängden. Kostnaden ges sen av elpriset och verkningsgradsfaktorn.
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29448
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle satt energibehovet till 30 000 kWh/år (27000+3000) 75 % verkningsgrad. Den bättre isoleringen kan nog kvittas mot mer ventilation.

En bra luft/luft VP kostar max 15 000 om du letar lite.

I exempel 3 så finns en bra frånluftsvärmepump, Comfortzone, som kan göra både varmvatten och värme, den kan nog spara uppåt 18 000 kWh/år (av de 30 0000 som jag nämnde ovan). Jag tror du kanske kan får en sån för ca 70 000 kr.  ???

En bra luft/vatten VP + panna ska inte kosta mer än 100 000 i exempel 4.

En bra bergvärmepump gör 98-99 % av värmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
IVT, THERMIA, NIBE med flera har också el-beredare och kan således göra varmvatten och värme, även om det krävs mer el-tillskott ( i ett stort hus) än Mecmasters FL59T som är större, nästan lika stor som CZ50 men ca 20000 billigare. De mindre flvp kostar mellan 35-40000 och lämpar sig mest till hus under 140kvm. behöver man större effekt finns det ju andra kombinationer såsom berg/yt-jord i kombination med värmeåtervinning.
Du behöver alltså ingen separat el-panna i ex 3.
« Senast ändrad: 27 oktober 2006, 21:41:43 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Onkel Tompa

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Låt pumpen gå och tillskottet stå!
douglas:

Carl N, har nog rätt i antagandet av energiförbrukning. Luft/vattenpumpen han rekommenderar kan nog fylla 50-60% av värmebehovet, eftersom huset är så pass stort.
Tyvärr är inte luft/vatten lika effektivt som bergvärme, det blir mycket tillskott i form av dyr el. Kostnaden för bygget av ventilationen blir nog ganska hög, kanske 70000:- inklusive återvinningsaggregat. Kan du göra rördragningarna själv sjunker priset drastiskt. Kostnad för pump och ventilation ca 140000.

Men vad ska ni fylla resten av värmebehovet med om man inte vill köra mycket elpatron i pumpen?
När det blir riktigt kallt får du nog räkna med att elda i braskaminen rejält mycket. Har man inte veden gratis eller är beredd att lägga mycket tid på huggning och klyvning, är det alternativet dåligt. Bor man i tätort kommer det troligen bli nya restriktioner för vedeldning i stor omfattning.

Kombinationen luft/luft och elpanna tycker jag är dålig, för att ni behöver två pumpar, en på varje våning. Och har man inte öppen planlösning kan de inte göra jobbet i alla fall.
En pump kan inte värma
170 kvm. Oavsett vad säljarna säger! Det låter väldigt mycket också när de går för fullt. 2 luft/luft-pumpar kostar ca 50.000 att installera om det ska göras av en behörig installatör. En ny elpanna kostar 25-30000:- Installation 10000:- Kostnaden att värma varmvatten med elpannan blir också ganska hög.

Vem har sagt att ni måste sätta in ventilation i hela huset, det kanske räcker med att ventilera källaren med ett litet återvinningsaggregat kopplat till systemet. Det kommer att ge en liten grundvärme.

Kolla upp det noga!

Många familjer bor i hus med självdrag och mår inte dåligt. Badrummet på övervåningen, om det finns, bör naturligtvis ventileras. Det går att lösa med ett enkelt system med automatik via väggen eller fönstret. Inte idealiskt, men det funkar.
En ny köksfläkt blir nog också aktuell om inte det redan är löst.

Men om det nu är så att det är nödvändigt att bygga ventilation i hela huset och ni kalkylerar med det? Gör det. Inomhusklimatet blir mycket bättre. Köksfläkten kopplas ihop med hela vent. systemet och man sätter ett återvinningsaggregat på vinden eller i bostadsdelen. Systemet kallas FTX.

Hur ska ni nu värma huset: jag förordar bergvärme. Driftsäkert och fyller hela behovet av värme och varmvatten, rätt dimensionerat kommer inget behov av eltillskott att uppkomma. Bergvärme är också välkänt och höjer värdet på huset. Ni kanske måste byta eller komplettera med några nya element.

Din uppskattning av prislappen på bergvärme stämmer nog ganska bra. Men var noga med offerterna och dimensioneringen av pumpen och borrhålet. Billiga installationer kan skvallra om underdimensionerat borrhål. Ni behöver 170 - 200 meter borrhål för att få en stabil och energisnål drift. Pumpen bör hamna på storleken 7,5 - 9 kw, men inte mer. Pumpen ska inte vara överdimensionerad. Borrhålet bör vara djupare än vad installatören räknar fram, just för att slippa eltillskott. Installatören vill sälja en billig installation och räknar därför snålt på borrdjupet. Installatör och borrfirma är i regel inte samma företag. Installatören tjänar pengar på att få många kunder, sitt eget jobb och att sälja pumpen. Dryfta gärna offerterna här på forumet, men utan nämna några namn på installatören.

Hoppas att det har klarnat lite............måste sova nu ;)


CTC Ecoheat 5 V2 installerad 2006. 125 meter aktiv borra, totalt 130 meter. 1-plansvilla med källare byggd 1938 i södra Stockholm. 90 kvm boyta, biyta 25 kvm samt vidbyggt garage 30 kvm. Treglasfönster och mekanisk frånluft utan återvinning. 15 stycken PM1 panelradiatorer. +21 i bostadsdelen, +17 i källardelen, +10 i garaget. 2 vuxna. Braskamin, eldar ca. 4 m3. Eltillskottet avslaget (har klarat -23 hittills) och tillräckligt med VV i duschen. Årsförbrukning inklusive hushållsel: ca 10.500 kwh, tidigare 23.000 kwh. med elpanna.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
• LL-pumpen låter för j-vligt när den går för fullt på vintern.
• Det blir kallt i husets ytterkanter
• Du måste ha öppna dörrar för att värmen ska sprida sig - glömda stängda sovrumsdörrar på vintern.
• Det blir kallt på nedre plan.
LL-pumparna är väldigt bra marknadsförda. De räcker dock inte på långa vägar under vintern - oavsett vad de påstår i marknadsföringen.
Om ditt hus är idealiskt så kan den ge en rejäl besparing till rimlig penning, men de låter som själva f-n och det gäller både inne- såväl som utedelen plus vibrationer i huset av kompressorn.
Satsa på bergvärme. och komplettera med en LL-pump på souterrängplanet om du har problem med temperaturdifferens.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Tack för alla åsikter, kanonforum detta!

Jag har justerat lite i mina kalkyler och kommit fram till följande:
-elpriset har jag justerat up till 1,17kr/kWh. Har för mig jag såg siffror på 0,96 energi + 0,21 nät.
-varmvattenförbrukningen har jag justerat upp till 6000kWh. (tillskott inom en överskådlig tid).
-bervärme går bort för den höga investeringen löser vi inte nu i kombination med övriga renoveringsjobb.
   (kan nämna att min jämförelse-siffror med nedanstående blev 1528kr/mån, vilket är 90-260kr/mån lägre än övriga alt.)
-endast 1 luftpump går bort för det ger inte tillräckligt stöd för uppgraderingen av värmesystemet vi tänkt oss.
-I luft/luft x2 alternativet struntar jag i att byta ut oljepannan mot elpanna utan går kvar med oljan. (lägre investeringar) om detta alternativ inte blir bra i längden så är det ju uppgraderingbart utan alltför mycket felinvesterade pengar.
-Frånluftsalternativet har jag delat upp i 2 alternativ, ett med comfortzone-varianten (hög effekt) och ett med "låg"-effekts frånluft 2kW där det kompletteras med luftpump. Kanske FTX istället för frånluft?
-även investeringskostnader mm har daterats upp.

Mina nya siffror ser ut på följande vis:

Bor i Göteborg förresten, har inte nämnt det tidigare.


värmeförbrukning på 25000kWh.
För varmvatten har jag ansatt 6000kWh.
elpris 1,17 kr/kWh
ränta 5%
oljepris 1,3 kr/kWh (10000:- /m3 ; verkngrad 75%)
--------------
1,
För luft/luft x2 (5kW) och oljepanna har jag räknat med att:

45% av uppvärmningsbehovet görs av pump1 , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
45% av uppvärmningsbehovet görs av pump2 , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
10% av uppvärmningsbehovet görs av oljepanna.
100% av varmvattnet görs av oljepanna.

Kostnad luftvärmepump1 (inkl. installering & moms) : 20000kr
Kostnad luftvärmepump2 (inkl. installering & moms) : 20000kr
oljepanna : 0kr

besparing kWh: 15000.

Månadskostnad: 1803 kr/mån
--------------
2,
För frånluftspump-comfortzone (5kW) har jag räknat med att:

75% av uppvärmningsbehovet görs av frånlufts-pumpen , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
25% av uppvärmningsbehovet görs av elpanna. faktor 1 i verkningsgrad mot elen.
100% av varmvattnet görs av frånluftspumpen.  pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.

Kostnad frånluftvärmepump (inkl. installering & moms) : 70000kr(+10000, detta är min extra kost utöver vad en mekinsk frånluft skulle kosta för klimatet.)

besparing kWh: 16500.

Månadskostnad: 1618kr/mån
--------------
3,
För luft/luft (5kW) + frånluftspump (2kW) (alt. FTX?) har jag räknat med att:

45% av uppvärmningsbehovet görs av luft/luft-pumpen , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
25% av uppvärmningsbehovet görs av frånlufts-pumpen , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
30% av uppvärmningsbehovet görs av elpanna. faktor 1 i verkningsgrad mot elen.
100% av varmvattnet görs av frånluftspumpen.  pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.

Kostnad luftvärmepump (inkl. installering & moms) : 20000kr
Kostnad frånluftvärmepump (inkl. installering & moms) : 40000kr (+10000, detta är min extra kost utöver vad en mekinsk frånluft skulle kosta för klimatet.)

besparing kWh: 15700.

Månadskostnad: 1670kr/mån
--------------
4,
För luft/vatten (8kW) har jag räknat med att:


70% av uppvärmningsbehovet görs av luft-pumpen , pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.
30% av uppvärmningsbehovet görs av elpanna. faktor 1 i verkningsgrad mot elen.
100% av varmvattnet görs av luftspumpen.  pumpen har faktor 3 i verkningsgrad mot elen.

Kostnad luftvärmepump (inkl. installering & moms) : 95000kr

besparing kWh: 15700.

Månadskostnad:  1772kr/mån
--------------


verkar mina nya kalkyler rimliga?
Tacksam för alla sorters synpunkter.


Frånluftsalternativen verkar mkt intressant och märkligt nog verkar luft/vatten alt. inte hävda sig lika
bra som jag från början trott.
Om jag kör luftpump i komb. med frånluft (#3) , bör jag ha FTX eller frånluft? -vad är skillnaderna i rördragning?
Luft/luft fick kritik för att vara bullrigt, som jag kalkylerat nu i #1 (2st) skulle isåfall ena pumpen sitta på
ovanplan för bättre värmespridning. Kanske inte så långt ifrån sovrummet. Huset är ju av tegel, kommer det
att fungera eller behöver vi sova med hörselkåpor?  Kanske bättre med en pump som har högre effekt? (och leva med sämre verkningsgrad?)

Ännu en fråga jag inte har riktig koll på, om jag väljer att ta ut värmen via det vattenburna systemet,ex vis luft/vatten, hur går det då med mina element? Jag antar att de är enl. "högtemperatursystem" då de jobbat ihop med oljepanna?
Vad krävs för åtgärder?

/ Douglas
« Senast ändrad: 08 november 2006, 22:09:57 av douglas72 »
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
ingen som har kan dela med sig av erfarenheter eller kommentera mina gissningar?

tacksam för all hjälp jag kan få för att göra rätt val.   ???
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9772
  • Karma +19/-4
Har du i alternativ 1 tänkt på att oljepannan kommer att dra 500 liter/år eller mer bara för att hålla den varm? Sen kommer varje kWh värme att produceras med en verkningsgrad på i bästa fall 90 %. Varmvatten och 10 % värme blir alltså ca 1,5 m3 olja per år.

Osäkerheten i antagandena gör att kalkylerna i princip visar på samma besparing. De är svåra att kommentera, avskrivningstiden är inte specificerad t.ex. Själv skulle jag välja bergvärmealternativet, mindre krångel och bättre komfort.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
Bra synpunkt!, troligen bättre att ta investeringen för en elpanna i alt. 1 och låta den stödja istället.

Förstår att det är svårt att kommentera så många antanganden, men det är egentligen dem jag vill ha hjälp
med att justera om jag är ute och cyklar.

Exvis.

Kan jag räkna med att en luftvärmepump (5kW) skulle kunna stå för 45% av uppvärmningen, är det för mycket/lite? 
Kan en frånluftspump-comfortzone (5kW) stå för 75% av uppvärmningen + 100% varmvatten, är det för mycket/lite?
Kan en frånluftspump (2kW) (alt. FTX?) stå för 25% av uppvärmningen + 100% varmvatten, är det för mycket/lite?
Kan en luft/vatten (8kW)  stå för 70% av uppvärmningen + 100% varmvatten, är det för mycket/lite?

Ang avskrivningen så har jag inte räknat med det överhuvudtaget, utan månadskostnaden är bara driftkost+ränta för
lånet för systemet, då värmesystemet blir en del av renoveringslånet.
Självklara följdfrågan blir ju då, -satsa på bergvärme och låna till det! , men problemet för
oss är att vi har en begränsad lånepeng och ju mer vi lägger på värmesytemet desto mer får vi lägga åt sidan för
övriga renoveringar. Därför känns det som att bergvärme går bort (även om det troligen är bästa alternativet).

Jag hade några andra funderingar, kanske ni kan hjälpa till med dem?

Om jag kör luftpump i komb. med frånluft (#3) , bör jag ha FTX eller frånluft? -vad är skillnaderna i rör-/vent-dragning?

Luft/luft fick kritik för att vara bullrigt, som jag kalkylerat nu i #1 (2st) skulle isåfall ena pumpen sitta på
ovanplan för bättre värmespridning. Kanske inte så långt ifrån sovrummet. Huset är ju av tegel, kommer det
att fungera eller behöver vi sova med hörselkåpor? 
Kanske bättre med en pump som har högre effekt på nederplan?
-vad finns det för smarta sätt att förflytta värmen om den inte når ändå ut till alla rummen, mer än fläktar?

Ännu en fråga jag inte har riktig koll på, om jag väljer att ta ut värmen via det vattenburna systemet,ex vis luft/vatten, hur går det då med mina element? Jag antar att de är enl. "högtemperatursystem" då de jobbat ihop med oljepanna?
Vad krävs för åtgärder på element osv, oljepannan leverar en högre temp än luftpumpar om jag förstått rätt?
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: hjälp med kalkyl; priser, verkningsgrad, täckningsgrad på olika system.
« Svar #9 skrivet: 18 november 2006, 00:33:31 »
hej
jag vet inte vart jag ska börja=) men

vart bor du,är det kallt på vintern ?

sutteräng hus,du har 2 våningar och redan ett befintligt vattenburet värmesystem

luft/luft pumpar är en jädrigt bra nödlösning i ställer för direkt el,man spar hyfsat med pengar mot att köra elvärme...under förutsättnig att man har en vettig planlösning
jag håller på att luft/luft är en nödlösning ...som funkar bra
 
mitt råd är nog följande berg eller ytjord värme,ok lite dyrare installation men det funkar betydligt bättre..du har ju redan radiator systemet...
boran kan väl kosta runt 50-70 000 kr + pumpen ca 40-50 000 kr

planerar du att renovera kåken så e det ju små potatis,fönsterbytet kostar lika mycker deg
nästan...

allt beror ju ochså på hur länge du planerar å bo i kåken,vilket läge du har på huset,får du igen
pengarna du lägger ut om du e tvungen å sälja ...

om jag säger så här...i en sommar stuga så är luft/luft pump + en bra ved kamin nog väldigt svår slagna,billig installation + att du fixar att värma huset även om det blir ruskigt kallt
det inebär ju iofs en del jobb att elda men jag tror det är en svårslagen lösning om du planerar å bo där på äldre dagar..

bygger du ett hus för att föda upp en familj i så tror jag inte att du ångrar dig med en riktig bergvärme pump ,den gör ju allt vatten,värme  å den gör det ochså bra,lite bekymmer
runt omkring pumpen...

har en kompis som monterat in en bergvärme i höst ..han på står att det går ca 50 kw tim per dyngn  totalt med hushålls ström
det fixar man alldrig i ett vanligt luft/luft hus

felet jag tror många gör e att bara se till kostnaden 
ok 120 000 kr låter inte skoj att plöja ner i värmen,men vad får du för dom pengarna
du har förmodligen tjänat igen dom på 8 år dessutom så har du ett värmesystenm som funkar  i kåken så huset blir förmodligen mer värt


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Citera
planerar du att renovera kåken så e det ju små potatis,fönsterbytet kostar lika mycker deg
nästan...

Köper du en bra bergvärmeanläggning tjänar du lite o ingenting på att byta fönstren.

Om du tittar på olika alternativ, jämför även med bergvärme.
Ett råd är att låt hellre renoveringarna stå tillbaka lite.
Driftskostnaderna är enormt viktiga att få ned om man vill ha en rimlig månadskostnad.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
hej
jag vet inte vart jag ska börja=) men

vart bor du,är det kallt på vintern ?

sutteräng hus,du har 2 våningar och redan ett befintligt vattenburet värmesystem

luft/luft pumpar är en jädrigt bra nödlösning i ställer för direkt el,man spar hyfsat med pengar mot att köra elvärme...under förutsättnig att man har en vettig planlösning
jag håller på att luft/luft är en nödlösning ...som funkar bra
 
mitt råd är nog följande berg eller ytjord värme,ok lite dyrare installation men det funkar betydligt bättre..du har ju redan radiator systemet...
boran kan väl kosta runt 50-70 000 kr + pumpen ca 40-50 000 kr

planerar du att renovera kåken så e det ju små potatis,fönsterbytet kostar lika mycker deg
nästan...

allt beror ju ochså på hur länge du planerar å bo i kåken,vilket läge du har på huset,får du igen
pengarna du lägger ut om du e tvungen å sälja ...

om jag säger så här...i en sommar stuga så är luft/luft pump + en bra ved kamin nog väldigt svår slagna,billig installation + att du fixar att värma huset även om det blir ruskigt kallt
det inebär ju iofs en del jobb att elda men jag tror det är en svårslagen lösning om du planerar å bo där på äldre dagar..

bygger du ett hus för att föda upp en familj i så tror jag inte att du ångrar dig med en riktig bergvärme pump ,den gör ju allt vatten,värme  å den gör det ochså bra,lite bekymmer
runt omkring pumpen...

har en kompis som monterat in en bergvärme i höst ..han på står att det går ca 50 kw tim per dyngn  totalt med hushålls ström
det fixar man alldrig i ett vanligt luft/luft hus

felet jag tror många gör e att bara se till kostnaden 
ok 120 000 kr låter inte skoj att plöja ner i värmen,men vad får du för dom pengarna
du har förmodligen tjänat igen dom på 8 år dessutom så har du ett värmesystenm som funkar  i kåken så huset blir förmodligen mer värt




Hej Jocke! Hur stort hus har din kompis och vid vilken utetemp går det 50kw/dygn?


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: hjälp med kalkyl; priser, verkningsgrad, täckningsgrad på olika system.
« Svar #12 skrivet: 19 november 2006, 16:03:23 »
HEJ .. KINGEN
han bor väl ungeär på samma ställe som du =)
visst nog fxar en luft luft att värma kåken på 40-50 kwt per dyngn
men räkna in varmvatten hushålls ström mm så blir det tyngre

som jag skrev det är en nödlösning som funkar att köra luft luft,hadde jag hafft ett radiator system i kåken skulle jag alldrig fundera 2 min ,Jord eller bergvärme alt luft/vatten
men luft/vatten e lite för dyrt i dag...då dom säljer kompletta kit för runt 40 000 inkl montage så
kommer dom att va jädrigt intressanta ...
som det är i dag så tycker jag det e lite halvskrot över luft vatten pumparna
dom flesta kända systemen fixar ju bara -15 grader

rent tekniskt så e det knappast ett problem att bygga en stoor 12kw luft/vatten maskin med 410 gas å inverter styrning,en sån maskin ska banne mig inte måsta kosta  just mer än 40 000 klappat å klart
så som jag ser det så har du vattenburet i kåken sätt in nått som funkar bra,har du inte råd eller lust att bränna 70-100 000 på ett radiator system så sätt in tex 2st luft/luft
å hoppas det funkar,fast du slipper ju allldrig undan kostnaden varmvattnet då fast det går ju att
lösa på andra sätt =) sool

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
HEJ .. KINGEN
han bor väl ungeär på samma ställe som du =)
visst nog fxar en luft luft att värma kåken på 40-50 kwt per dyngn
men räkna in varmvatten hushålls ström mm så blir det tyngre

som jag skrev det är en nödlösning som funkar att köra luft luft,hadde jag hafft ett radiator system i kåken skulle jag alldrig fundera 2 min ,Jord eller bergvärme alt luft/vatten
men luft/vatten e lite för dyrt i dag...då dom säljer kompletta kit för runt 40 000 inkl montage så
kommer dom att va jädrigt intressanta ...
som det är i dag så tycker jag det e lite halvskrot över luft vatten pumparna
dom flesta kända systemen fixar ju bara -15 grader

rent tekniskt så e det knappast ett problem att bygga en stoor 12kw luft/vatten maskin med 410 gas å inverter styrning,en sån maskin ska banne mig inte måsta kosta  just mer än 40 000 klappat å klart
så som jag ser det så har du vattenburet i kåken sätt in nått som funkar bra,har du inte råd eller lust att bränna 70-100 000 på ett radiator system så sätt in tex 2st luft/luft
å hoppas det funkar,fast du slipper ju allldrig undan kostnaden varmvattnet då fast det går ju att
lösa på andra sätt =) sool





Håller med dig Jocke i allt du skriver men som sagt har man inte vattenburet så är 2st luft-vp tillsammans med solfångare en mkt intressant lösning såvida man nu har ett hus som lämpar sig för luft-vp.

Men absolut hade man vattenburet så vore ju bergvärme mkt intressant för du har ju samma problem som mig beträffande jordvärme..... för små tomter... :(

Sen så som du skrev så vore ju luft/vatten-vp intressant bara de kunde bli mera effektiva vid kall väderlek, bodde jag i skåne och hade vattenburet så skulle jag tveklöst välja luft/vattten-vp men men när man bor där man bor så känns det ju tyvärr lite för klent.....



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Jag brukar snitta 50 kwh/dygn (max 60) dom kallaste månaderna, inkl all el.
ca 35 i oktober.

El till värme o vv inkl pumpar och tillskott nov 2005 till mars 2006 var 4600 kwh det ger 31 kwh/dygn.  Resten av året gick det under 10 kwh/dygn till detta.  6600 kwh i årsförbrukning.
Värme i ett rätt stort hus och vv åt 5 personer.
Jag är rädd för vad som händer när dom byter ut den åldriga elmätaren  :o men dom säger att dom aldrig visar fel.

Några dygn har det varit ca 100 kwh/dygn i total förbrukning, men då är det kallt!  -25- 30 grader.

Jag har en del dygnssiffror från tiden med elpatron, men jag hittar inte dom!  huvuddunk
Ska inventera sen.
Men jag tror att det var kring 300 kwh/dygn när det var riktigt kallt!





Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!