0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
planerar du att renovera kåken så e det ju små potatis,fönsterbytet kostar lika mycker degnästan...
hej jag vet inte vart jag ska börja=) men vart bor du,är det kallt på vintern ?sutteräng hus,du har 2 våningar och redan ett befintligt vattenburet värmesystem luft/luft pumpar är en jädrigt bra nödlösning i ställer för direkt el,man spar hyfsat med pengar mot att köra elvärme...under förutsättnig att man har en vettig planlösningjag håller på att luft/luft är en nödlösning ...som funkar bra mitt råd är nog följande berg eller ytjord värme,ok lite dyrare installation men det funkar betydligt bättre..du har ju redan radiator systemet...boran kan väl kosta runt 50-70 000 kr + pumpen ca 40-50 000 kr planerar du att renovera kåken så e det ju små potatis,fönsterbytet kostar lika mycker deg nästan...allt beror ju ochså på hur länge du planerar å bo i kåken,vilket läge du har på huset,får du igen pengarna du lägger ut om du e tvungen å sälja ...om jag säger så här...i en sommar stuga så är luft/luft pump + en bra ved kamin nog väldigt svår slagna,billig installation + att du fixar att värma huset även om det blir ruskigt kallt det inebär ju iofs en del jobb att elda men jag tror det är en svårslagen lösning om du planerar å bo där på äldre dagar..bygger du ett hus för att föda upp en familj i så tror jag inte att du ångrar dig med en riktig bergvärme pump ,den gör ju allt vatten,värme å den gör det ochså bra,lite bekymmer runt omkring pumpen...har en kompis som monterat in en bergvärme i höst ..han på står att det går ca 50 kw tim per dyngn totalt med hushålls ström det fixar man alldrig i ett vanligt luft/luft husfelet jag tror många gör e att bara se till kostnaden ok 120 000 kr låter inte skoj att plöja ner i värmen,men vad får du för dom pengarna du har förmodligen tjänat igen dom på 8 år dessutom så har du ett värmesystenm som funkar i kåken så huset blir förmodligen mer värt
HEJ .. KINGENhan bor väl ungeär på samma ställe som du =)visst nog fxar en luft luft att värma kåken på 40-50 kwt per dyngnmen räkna in varmvatten hushålls ström mm så blir det tyngre som jag skrev det är en nödlösning som funkar att köra luft luft,hadde jag hafft ett radiator system i kåken skulle jag alldrig fundera 2 min ,Jord eller bergvärme alt luft/vatten men luft/vatten e lite för dyrt i dag...då dom säljer kompletta kit för runt 40 000 inkl montage så kommer dom att va jädrigt intressanta ...som det är i dag så tycker jag det e lite halvskrot över luft vatten pumparna dom flesta kända systemen fixar ju bara -15 grader rent tekniskt så e det knappast ett problem att bygga en stoor 12kw luft/vatten maskin med 410 gas å inverter styrning,en sån maskin ska banne mig inte måsta kosta just mer än 40 000 klappat å klartså som jag ser det så har du vattenburet i kåken sätt in nått som funkar bra,har du inte råd eller lust att bränna 70-100 000 på ett radiator system så sätt in tex 2st luft/luft å hoppas det funkar,fast du slipper ju allldrig undan kostnaden varmvattnet då fast det går ju att lösa på andra sätt =) sool