Nu är jag i valet och kvalet..
Jag och min flickvän bor i ett nyköpt trähus från -40 talet. Det är omklätt och isolerat -99/-00. Just nu har vi en panna från -00 utav märket CTC. (vet inte modellnr). Det är hursomhelst bara en el/oljepanna. Oljan var slut redan när vi flyttade in, och att köra elementen på elvärme är ju nästan uteslutet. Huset är ett 1.5plans med ca 90m2 på nedanvåningen och ca 36m2 på ovanvåningen. Källaren är inte inredd och har endast ingång utifrån. (som taget ur ngn gammal amerikanskt b-skräckis..)
Eftersom vi inte kommer köra med olja alls så blir det enda alternativet i vår panna el. Och istället för att den ska värma elementen här så vill vi ha en värmepump, som Ni kanske förstått.
Frågan är bara om man ska köra på en luft luft värmepump (som Panasonic AC ROBOT - XE9 EKE -
http://www.varmepumpen.nu/static.aspx?id=11 eller en mycket dyrare luft vatten värmepump som tex Nibes FIGHTER 2020
http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/F2020.htm? eller kanske frånluft värmepump som tex Nibes FIGHTER 310P
http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/F310.htm och kanske komplettera med en tank för varmvattnet?
Vi har en kamin, men den vill jag elda i så lite som möjligt. Alltså INTE dagligen alls. Kanske ngn gång då och då max. Har för övrigt inget vedlager alls då vi nästan precis flyttat in i huset. Det börjar även bli brådis för kylan kommer nog snart på allvar. Att elda i kaminen titt som tätt, finns alltså inte.
Jag har även ett jobb som gör att jag jobbar udda tider, likaså min flickvän. Så vi kommer ha svårt att få tiden och orken att räcka till.. (man kan kalla det lathet oxå. jag vet. jag vet..
Men att kunna ha det varmt även när man kommer hem mitt i natten hade varit en ynnerst.
Jag har i all fall äntligen gett upp tankarna på pelletseldning, då det rinner iväg i kostnader, även om jag bara köper brännare. Det tillkommer mycket mycket mer än så har jag märkt. Och pelletsen blir nog liksom allt annat, dyrare och dyrare. Sen gillar jag enkelheten som det verkar vara med en värmepump. Lite mindre underhåll, lite mer fritid = betydligt roligare!
En pelletsförsäljare visade ngn statistik på att man tjänar ca 200kr per månad på att sluta med värmepump och köra pellets istället. Jo, kanske efter några år, när man kommit ifatt alla pengar man lagt ut.. Annars kan jag lätt ge 2-300kr/månad för att slippa allt mickel med pellets. Och även om ved kanske är det billigaste, så är mina vedklyvardagar förbi. För gott!
COP 4.4 och effekten som många skriver i annonserna. Dessa gäller ju inte när det blir riktigt kallt, om jag förstått det rätt. Dessa värden är tagna när det fortfarande är plusgrader ute, har jag förstått. Men det var kanske därför en försäljare utav Panasonicen nämnde 40-50% i vinst och inte mer. Annars är jag som sagt verkligen sugen på Panasonic AC (senaste) luft luft värmepump, installerad hemkörd och klart för 18999kr.. Det verkar jättebra. (eller rättare sagt billigt)
Men jag vill inte ha ett hus som blir "halvt" uppvärmt. Köper jag detta, vill jag kunna veta att jag kommer ha det varmt i vinter. Det som man också kan fundera på är om även om vi säger att Panasonicen verkligen värmer hela huset, så värms inget varmvatten. Vad kommer det att kosta att köra diskmaskin, duscha etc etc? Om man tar dessa kostnader och lägger ihop med det lilla det kostar att värma huset, vart hamnar man då? Är rädd att man hamnar långt uppe, med en värmekostnadsvinst som knappt märks.
Var precis inne på
www.nibe.se och läste att deras luft vatten värmepumpar bör ha andra komplement, tex elpanna när det blir kallare. Är det
ingen värmepump som klarar typ 20 minus, utan att man behöver koppla in den asdyra el-pannan? Och olja finns ju inte i tankarna ens.
Jag vänder mig nu till Er, och hoppas på råd eller hjälp. Ni är ju betydligt mer insatta än jag.
Vad bör man tänka på? Vad bör man se till att få osv osv? Jag trodde jag hade koll, men tydligen inte. Vad ska man välja? Det är en ren djungel som sagt.
MVH
Tobias Olsson & Jenny Grip, Hörja, Skåne
Nyblivna villaägare och blivande makar (nästa år.
studs