sorry Paxmax. Ser att du hann före
Hehe.. bara med några hundradelar!
...Jag säger i.a.f dåligt.
Det är ju det där med värmespridning också........
I många installationer kan det ju vara helt nödvändigt med lång kastlängd och om då pumpen går på läge 1 så.........
Termisk Seppuku är vad jag skulle vilja kalla fenomenet!
Jag lider av det i min halvfärdiga installation (jag har ju bara hållt på med den senaste 6 mån...).
Hade jag vetat då vad jag vet nu... så hade denna installation inte blivit så här dålig.
Naturligtvis vill jag ha det mesta ur pumpen, så jag kör den på max fläkt i heat-mode.
När jag startar om pumpen av anledning så är det ju relativt svalt i v-rum, kanske 18/19C. Pumpen känner av det och vräker på.
Kanon, v-rum blir varmt, det blåser även ut en del luft till hallen och en bit in i allrum.
Där dör värmen abrupt pga trappen uppåt som suger tag i luften. Man känner en tydlig "vägg av värme" ända till linje "2."
Sen... sen tycker pumpen det börjar bli varmt nog...
Fläkten börjar tugga på mes-fart... och vips! Värmezonen minskar!
Nu känner man tydligt att väggen av värme har backat, nu går den genom halva hallen, sen är den borta.
Det finns lite drag i trappen, men inte mycket.
----------------------------------------------------
I bilden med de röda strecken ser ni ungefär hur bra en VP försäljare bedömde situationen. Dom menar på:
"Oh jaa.. inga problem, du bara vinklar fenorna så blåser pumpen ditåt! Raka spåret, varmt och skönt!"
"Överskottsvärmen från allrum stiger uppåt sen till åvanvåningen..."
Verkligheten är ungefär 300 nyanser blekare.
En liten fis ifrån pumpen sprids ca 6º i sidled...
Värmespridningen i försäljarnas reklamblad är lika fantastiska som den magiska "Kennedy kulans" färd.
Man inser först efteråt också att VP'n inte beter sig som man önskat. Varvar ner osv...
Man borde ha 6 månader obligatoriskt på detta forum innan man köper en Luft-Luft!!!
Männ ja 'e int' bitter... ja ha' ju fläcktar jag!