0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Växelventil osv har jag inte utrett men det tror jag inte. Jag hade en vvb så det funkar helt ok som det är.
Om man inte har ack m elpatron/panna och vvb så finns det ingen anledning att köpa denna utan då är det nog Alterma som gäller. Mini-chiller är nog mer en pryl för den som har en fungerande panna/ack osv som vill göra en lite mindre investering, och kanske till och med vill installera själv.
Värmekabel runt rören (rören innuti utedelen) har jag fått klart för mig att det är meningslöst - om det blir strömavbrott så utedelen kan frysa sönder så torde elkabeln inte heller funka (ni kommer nån smartnisse att säga att man ska ha ett mer eller mindre avancerat separat batteridrivet elverk eller nåt fär värmekabeln men det är inte aktuellt för mig). Värmekabeln för detta följer dessutom inte med. Glykolblandat vatten är ett alternativ som man kan köra i hela värmesystemet (givetvis inte bara "vid starten"...)
Jag har lite svårt för alla på forumet som tycker att just deras val är det bästa och deras pump skall försvaras osv. För min egen del valde jag denna för att: den passade ihop med min bef utrustning (ack och vvb), det är ett välrennomerat märke, den har R410 och inverterstyrning, den kan installeras själv, den känns lite mer "år 2006" än på/av spisarna från CTC, Nibe och IVT, den hade ett rimligt pris och en troligen rimlig pay off-tid (3-5 år). Sen får vi se om det blir fågel, fisk eller mittemellan.