Jag har redigerat bort namnet på företaget ifråga då nämnande av enskilda företags namn inte är tillåtet i forumet.
SPECIELLT inte när det gäller vendettor.

Generellt kan man väl säga att "materialgaranti" är ett utbrett begrepp inom luftvärmepumpsbranschen, det innebär att du har rätt att lämna in din värmepump för reparation och jag anser inte att de skall ha rätt att ta betalt av dig för reparationen om du demonterar värmepumpen och tar in den till dem (som du alltid får göra med annan elektronik som du köper, t.ex. en stereo eller en TV-apparat)
Problemet med detta är dock att du tvingas tömma värmepumpen delvis på köldmedia och att det kräver en ny vacumsugning och påfyllning av värmepumpen. Skall mängden köldmedium bli rätt efter ett sådant ingrepp bör så vitt jag förstått det hela all köldmedia avlägsnas och ny gas vägas och fyllas i rätt mängd, en övning som säkert inte blir så billig, även om det görs svart.
Om du vill att de åker ut och reparerar den så bör du stå för reskostnaden och den tid det tar för dem att göra resan, men själva felsökningen och reparationen skall vara gratis så länge du inte är skuld till att den inte fungerar, d.v.s. att montaget inte är riktigt utfört. Om montören rår för felet så får du nog finna dig i att stå för alla kostnader de haft för att åka ut, felsöka och åka hem igen.
Den montör som gjort jobbet svart kan om han vill säkert fixa det år dig, men det är ju som du förstår upp till honom att avgöra om priset var sådant att han avsett åtgärda eventuella defekter som han förorsakat.
Jag har tidigare skrivit att man skall veta att man har råd med ett haveri om man köper en luftvärmepump utan att köpa installationen, din historia bekräftar detta då den bevisar att det kan bli dyrare än det annars skulle ha blivit om oturen är framme.
Jag vet att en del företag som säljer "över disk" brukar skicka reservdelar till kunderna om de vet vad felet beror på utifrån den beskrivning kunden ger, även det är ett sätt att uppfylla materialgarantin, nåt som du kanske skulle ta upp med din leverantör, har han ingen aning om vad felet kan/brukar vara så är det dock inte lätt för honom att avgöra detta och ersätta dig med en ny del utan att de tillåts undersöka maskinen.
Det är alltid tråkigt när enskilda individer drabbas av liknande missöden, men det är inte helt ovanligt, och det understryker att man , om man vill ha fullständiga garantier bör köpa sin värmepump inklusive installation.
Naturligtvis skulle det företag som levererat värmepumpen ha kunnat sköta det på ett mycket bättre sätt, men samtidigt hänger det ju till stor del på hur mycket du betalt, har du bara betalt en spottstyver så har de inte mycket för att ha sålt värmepumpen åt dig, och att då hålla garantier som går utöver de gängse materialgarantierna vid den typ av försäljning (över disk) som det rör sig om är ju inte hållbart.
Mitt bästa tips är att du kontaktar killen som monterade värmepumpen och ber honom om råd, kanske kommer han förbi och kollar om han ställt till med något när han monterade?