0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: humlan57 skrivet 21 oktober 2006, 16:06:38Med ditt resonemang skulle Vi alltså avskaffa digis, sjukvård, skolor m.m, för att det inte är självfinansierat. Föresten så bör Vi även införa avgifter för att finansiera vägar å all annan infrastruktur åxå då. Dessutom slopa bidragen till idrottrörelsen m.m, ja oj vad mycket det är som inte är självfinansierat, Tänk vad rika Vi skulle bli, om Vi själva betalade allt ur egen ficka....Det har jag väl inte påstått och det finns inget i min argumentation som gör att du kan dra sådana slutsatser? Men det är väl ingen, inte ens socialdemokraterna, som hycklar så mycket att de vill påstå att dagis, sjukvård, skolor m.m. är försäkringar som inte skulle vara föremål för politiska beslut??? Det är DU som betonar att A-kassan är en FÖRSÄKRING och inte borde vara något politiskt. Om du vill få rätt i denna punkt, så måste du göra A-kassan självfinansierad, annars SKALL den vara föremål för politik.Och det politiska beslutet ÄR att A-kassans avgift skall höjas och ersättningen sänkas. Detta har KLART REDOVISATS i ett politiskt program FÖRE VALET och var en av huvudfrågorna i valet och denna politik vann väljarnas MAJORITET. Det är alltså enligt min mening ett av de mest demokratiska beslut som kan fattas, och de som protesterar mot detta verkar helt enkelt inte acceptera demokratins villkor. Det är mycket värre med många av socialdemokraternas reformer som sällan har redovisats så klart före valen, utan kommer uppstickandes ur finansministerns eller statsministerns ficka efter valet som någon slags joker.
Med ditt resonemang skulle Vi alltså avskaffa digis, sjukvård, skolor m.m, för att det inte är självfinansierat. Föresten så bör Vi även införa avgifter för att finansiera vägar å all annan infrastruktur åxå då. Dessutom slopa bidragen till idrottrörelsen m.m, ja oj vad mycket det är som inte är självfinansierat, Tänk vad rika Vi skulle bli, om Vi själva betalade allt ur egen ficka....
Visst alliansen vann valet på flera punkter som dom öppet deklarerat innan valet. Men det får ju inte hindra oss som inte stöder förslagen att göra våran röst hörd. Det har vi väl rätt till i en demokrati?
Citat från: humlan57 skrivet 21 oktober 2006, 16:40:42Aha, det är alltså det Du inte gillar som ska bort, inte det som inte var självfinansierat, då förstår jag. Dessutom finns ju fler saker som ÄR försäkringar å som inte heller självfinansierat t.ex sjukvården.. Sjukvården är inte någon försäkring. Du blandar nog ihop det med sjukförsäkringen, som ger ersättning för inkomstbortfall i samband med sjukdom.Men ärligt talat så gillar jag inte din barnsliga debattstil. Om du inte förbättrar den avsevärt, så är det ingen idé att argumentera med dig. Du kan börja med att sluta påstå att andra har sagt saker de inte sagt eller dra slutsatser i andras namn. Det är bättre om du argumenterar för din sak utan att lägga orden i munnen på andra.
Aha, det är alltså det Du inte gillar som ska bort, inte det som inte var självfinansierat, då förstår jag. Dessutom finns ju fler saker som ÄR försäkringar å som inte heller självfinansierat t.ex sjukvården..
Det största problemet är att de inte redovisade korrekta siffror dvs MUR MYCKET det skulle höjas de sa 100:- A-kassaDessutom vet jag inte om de redovisade hem-pc innan valet dvs mellan 750-2000:- beroende på skattesats och företagets agerande gällande arbetgivaravgifter ytterligare per år.Fastighetsskatten 2:- per kvm istället för 1% på taxeringsvärdet innebär för ytterligare 50% eller mer av alla villaägare HÖGRE fastighetsskatt. Sedan finns det saker de sa om bensinskatt och elskatt som de istället för sänker höjer, ja vi kommer nog få se mycket sånt här närmaste åren...
Citat från: Mike skrivet 21 oktober 2006, 20:25:29Det största problemet är att de inte redovisade korrekta siffror dvs MUR MYCKET det skulle höjas de sa 100:- A-kassaDessutom vet jag inte om de redovisade hem-pc innan valet dvs mellan 750-2000:- beroende på skattesats och företagets agerande gällande arbetgivaravgifter ytterligare per år.Fastighetsskatten 2:- per kvm istället för 1% på taxeringsvärdet innebär för ytterligare 50% eller mer av alla villaägare HÖGRE fastighetsskatt. Sedan finns det saker de sa om bensinskatt och elskatt som de istället för sänker höjer, ja vi kommer nog få se mycket sånt här närmaste åren...Var har du fått dina siffror ifrån? SKTF (ett fackförbund) var i alla fall på det klara med att det skulle bli en höjning runt 4,000:-/år i genomsnitt. I Aftonbladets val-site så talar de om en A-kasseavgift på 650:-/månad, så jag vet inte riktigt var du får din 100-lapp ifrån?Hem-PC redovisades klart före valet (se t.ex. http://computersweden.idg.se/2.139/1.75701).Lösningen för fastighetsskatten är ju bara en temporär lösning och innebär att de som har högst fastighetsskatt får en sänkning. Det redovisades klart före valet att den för år 2007 tänkte begränsa fastighetsskatten på markvärdet.Vem lovade att sänka bensin och elskatten?
Fastighetsskatten:http://www.expressen.se/index.jsp?a=625332Inte ett ljud om 2:- per kvm utan bara en begränsning till 5000:- år.EDIT:Bara för att öka förståelsen, Alliansens förslag innehåller inte de 2:- medan däremot moderaternas förslag innehåller det här.Återigen är det de som bor i glesbygd och låginkomsområden som drabbas eftersom de ofta har stora tomter som är nästan värdelösa.Från en fastighetsskatt på kanske 500-1000:- per år till 3000-5000:- per år medan djursholmsvillorna går från 20000:- per år till 5000:- per år.
Mina siffror från debattprogram före valet avseende a-kassa och bilförsäkring, dina siffror är de upprörande siffrorna EFTER valet, varför tror du tidningarna pratar om chockhöjningar...
Citat från: john_guld skrivet 21 oktober 2006, 19:34:19Visst alliansen vann valet på flera punkter som dom öppet deklarerat innan valet. Men det får ju inte hindra oss som inte stöder förslagen att göra våran röst hörd. Det har vi väl rätt till i en demokrati?Javisst får ni göra er röst hörd hur mycket ni vill. Det är yttrandefrihet i Sverige. Det är även demokrati i Sverige, vilket betyder att den politik som redovisades före valet BÖR genomföras oavsett protester eller inte.
Citat från: Mike skrivet 21 oktober 2006, 21:41:33Fastighetsskatten:http://www.expressen.se/index.jsp?a=625332Inte ett ljud om 2:- per kvm utan bara en begränsning till 5000:- år.EDIT:Bara för att öka förståelsen, Alliansens förslag innehåller inte de 2:- medan däremot moderaternas förslag innehåller det här.Återigen är det de som bor i glesbygd och låginkomsområden som drabbas eftersom de ofta har stora tomter som är nästan värdelösa.Från en fastighetsskatt på kanske 500-1000:- per år till 3000-5000:- per år medan djursholmsvillorna går från 20000:- per år till 5000:- per år.Håller med dig Mike i precis allt du skriver...... det är förjävligt att de som redan har det bra ska få det ännu bättre och de som har det knapert ska få det ännu jävligare....... men men vi får väl se hur länge borgarna får sitta kvar vid makten..... av någon underlig anledning har de så vitt jag vet aldrig suttit mer än en mandatperiod i följd alltså 4år........undra varför //Krister
Citat från: Rickard skrivet 21 oktober 2006, 17:51:08Om man skulle självfinansiera a-kassan vad tror ni en asfaltläggare skulle få betala i premie då?typ 150 000 kr/år tror jag, detsamma för ungdomar som går och hoppar in på kortare vick eller ÄR arbetslösa. För en 40-åring som aldrig varit arbetslös skulle premien vara försumbar.Med de lägre ersättningar som nu införs är det väl frågan om man inte helt skulle slopa den och ersätta den med en utbyggd socialtjänst istället, det lär ju till viss del bli resultatet ändå.Nu betyder ju "självfinansiering" inte att individen själv skall finansiera sina egna utbetalningar, precis lika lite som du har finansierat hela kostnaden i form av försäkringspremier, för att bygga upp ditt hus efter en brand. Självfinansiering betyder att försäkringskollektivet med sina premier betalar kostnaderna för individernas utbetalningar.Sedan när det gäller socialen osv, så är det säkert så att de som nu med hjälp av A-kassa lever på absoluta marginalen på vad de klarar av, så socialen kommer att få göra en insats. Nu är det ju så att detta hade varit tämligen ofrånkomligt för dessa personer oavsett hur man gör, för A-kassan gäller ju enbart under en begränsad period i vilket fall som helst.Jag tycker det är bra att skillnaden mellan att arbeta och leva på försäkring (eller snarare bidrag, eftersom A-kassan inte är ens nära självfinansierad). Egentligen är det konstigt att socialdemokraterna kallar sig arbetar-partiet... Det verkar ju vara deras medlemmar som vill att arbete skall löna sig minst...
Om man skulle självfinansiera a-kassan vad tror ni en asfaltläggare skulle få betala i premie då?typ 150 000 kr/år tror jag, detsamma för ungdomar som går och hoppar in på kortare vick eller ÄR arbetslösa. För en 40-åring som aldrig varit arbetslös skulle premien vara försumbar.Med de lägre ersättningar som nu införs är det väl frågan om man inte helt skulle slopa den och ersätta den med en utbyggd socialtjänst istället, det lär ju till viss del bli resultatet ändå.