0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nog borde det väl gå att göra ett inlägg om A-kassan utan att det måste kallas politiskt? A-kassan är ju en försäkring som träder in vid arbetslöshet, å inget som är knutet till nåt politiskt parti. Men säg den som inte skulle bli förbannad på sitt försäkringsbolag, om dom skulle dubbla premien, men sänka ersättningen? Det är skamligt att ett så rikt land som Sverige inte ska kunna betala sina arbetslösa ynka 730 sek/dygn 5 dagar i veckan, vilket är max som går att få.
Dåså, då gör vi A-kassan självfinansierad som varje sund försäkring och låter alltså de som vill försäkra sig betala för de som använder sig av försäkringen. Varför skall staten och iom detta de som inte alls önskar försäkra sig eller de som aldrig har haft ett jobb ens, vara med och betala för denna försäkring?
Grundat på politiska beslut, jamen det är väl massor av saker som Vi ändå inte ser som nåt politiskt i sig. A-kassan ÄR en försäkring, som Vi betalar en premie till, å självklart ska Vi alla vara med å betala till den, då arbete inte är nån livtidsgaranti. Så blir ju även fallet nu, med Alliansen vid ratten, då deltagande i A-kassan blir obligatoriskt. Men det irriterar mig att man fördubblar premien, men sänker ersättningen.
Med ditt resonemang skulle Vi alltså avskaffa digis, sjukvård, skolor m.m, för att det inte är självfinansierat. Föresten så bör Vi även införa avgifter för att finansiera vägar å all annan infrastruktur åxå då. Dessutom slopa bidragen till idrottrörelsen m.m, ja oj vad mycket det är som inte är självfinansierat, Tänk vad rika Vi skulle bli, om Vi själva betalade allt ur egen ficka....
Aha, det är alltså det Du inte gillar som ska bort, inte det som inte var självfinansierat, då förstår jag. Dessutom finns ju fler saker som ÄR försäkringar å som inte heller självfinansierat t.ex sjukvården..
Om man skulle självfinansiera a-kassan vad tror ni en asfaltläggare skulle få betala i premie då?typ 150 000 kr/år tror jag, detsamma för ungdomar som går och hoppar in på kortare vick eller ÄR arbetslösa. För en 40-åring som aldrig varit arbetslös skulle premien vara försumbar.Med de lägre ersättningar som nu införs är det väl frågan om man inte helt skulle slopa den och ersätta den med en utbyggd socialtjänst istället, det lär ju till viss del bli resultatet ändå.
Citat från: Rickard skrivet 21 oktober 2006, 17:51:08Om man skulle självfinansiera a-kassan vad tror ni en asfaltläggare skulle få betala i premie då?typ 150 000 kr/år tror jag, detsamma för ungdomar som går och hoppar in på kortare vick eller ÄR arbetslösa. För en 40-åring som aldrig varit arbetslös skulle premien vara försumbar.Med de lägre ersättningar som nu införs är det väl frågan om man inte helt skulle slopa den och ersätta den med en utbyggd socialtjänst istället, det lär ju till viss del bli resultatet ändå.Jag tycker det är bra att skillnaden mellan att arbeta och leva på försäkring (eller snarare bidrag, eftersom A-kassan inte är ens nära självfinansierad). Egentligen är det konstigt att socialdemokraterna kallar sig arbetar-partiet... Det verkar ju vara deras medlemmar som vill att arbete skall löna sig minst...
En historia ur verkligheten. Ett försök att anställa en f d resemontör med max A-kassa.En kille (vi kallar honom Berra) ringde till mej och sökte jobb. Han hade hört att vi sökte folk och att det nog kunde passa honom. Jag ringde och tog ett par referenser på honom och han började i ett lärlingsprogram som finansieras av Lan, vi tog på oss att bekosta utbildningen på ca 30000 kr som en startkostnad. Jag berättade nogsamt vilken lönenivå som gällde.Två dagar efter fullföljd utbildning kommer killen upp till personalchefen och begär 350.000 kr i årslön "för så mycket är han van att tjäna, och han tänker inte gå bredvid andra och jobba gratis", vidare sade han till personalchefen att "han tänkte skylla på en armbåge för att ta sig ur situationen mot arbetsförmedlingen", till sina kompisar som jag nyligen träffat sade han "hej då, vi kanske ses, jag skiter i det här, jag jobbar hellre svart och tar A-kassa på 15000 kr i månaden".Det är ganska lätt att utnyttja systemet, det är det som är problemet.F*rbannad ? BARA FÖRORDET.MVH/Gano