0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ca 11 kW totalt maxbehov kanske?
Citat från: Carl N skrivet 18 oktober 2006, 21:18:24ca 11 kW totalt maxbehov kanske? Ok, vid vilken utetemp ungefär, -35 C, eller ?
ca 7.7kw vid -20graders utetemp är ditt värmebehov obs det är ett ca värde //Krister
Citat från: D_Sundsvall skrivet 18 oktober 2006, 22:04:12Citat från: Carl N skrivet 18 oktober 2006, 21:18:24ca 11 kW totalt maxbehov kanske? Ok, vid vilken utetemp ungefär, -35 C, eller ?Är de där 30 000 kWh total elförbrukning eller värmebehov?Min gissning gäller vid DUT (-24 ºC i Sundsvall) och 30 000 kWh i värmebehov.Citat från: Northkingen skrivet 19 oktober 2006, 00:10:32ca 7.7kw vid -20graders utetemp är ditt värmebehov obs det är ett ca värde //Krister Jag tycker 35 W/m2 låter lite för ett hus byggt -77 ?
nja det vet jag inte...... mitt hus är byggt -78 och där räknar jag 35w/m2 det är ett platzerhus och när jag kollade upp med lite olika kunniga personer så tyckte de att jag skulle räkna så när jag räknade mitt energibehov.... och antar att det inte ska skilja så mkt mellan ett hus byggt -78 och ett byggt -77 men iofs kan det ju skilja lite mellan olika hustyper hur mkt de är isolerade.....//Krister
Hejsan !!Lurar lite på vilket effektbehov vi kan tänkas ha för uppvärmning av våran villa.Fakta om huset ser ni längst ned.Tilläggas kan att vi har 20 cm gullfiber på vinden och normal isolering i övrigt ( alltså normalt 1977 ).Fönstren är 2+1 glas, alltså isolerglas med extra ruta.Mekanisk frånluft utan återvinning.200 W / C, är det i närheten ?
Citat från: D_Sundsvall skrivet 18 oktober 2006, 21:07:06Hejsan !!Lurar lite på vilket effektbehov vi kan tänkas ha för uppvärmning av våran villa.Fakta om huset ser ni längst ned.Tilläggas kan att vi har 20 cm gullfiber på vinden och normal isolering i övrigt ( alltså normalt 1977 ).Fönstren är 2+1 glas, alltså isolerglas med extra ruta.Mekanisk frånluft utan återvinning.200 W / C, är det i närheten ?Detta låter exakt som vårt hus som är byggt 1979, mekanisk frånluft utan återvinning, 20 cm på vinden och ca 20 cm i väggar och snedtak, 2-glas isolerkassetter och en ytterruta. Visserligen har jag ökat på vindisoleringen till nästan 70 cm nu, men jag kommer ihåg hur mycket huset drog innan. Ibland är det lättare att köra W/K än DUT. Jag tycker W/K säger mer om husets förmåga att behålla värme och för att förstå sambandet mellan huset och energikällan. DUT är däremot bra för att dimensionera bergvärmeanläggningar.Jag tror att du ligger ganska nära med dina 200 W/K. Råd&Rön och SP använder två husstorlekar i sina energiberäkningar, ditt hus verkar passa mot den större typen, 199W/K.Om du inte kör frånluften på fullt ös och har normal förbrukning av hushållsel så blir nog ditt energibehov:Vid -15: 6000 WVid -20: 7000 WVid -25: 8000 WHur kallt blir det i Sundsvall? Kan du svaret på det så har du lösningen på gåtan.MVH/GanoPS: Tilläggsisolering av vindsbjälklaget är nog en bra ide. Kör testet på www.paroc.se eller www.isover.se
Citat från: Northkingen skrivet 19 oktober 2006, 23:39:43nja det vet jag inte...... mitt hus är byggt -78 och där räknar jag 35w/m2 det är ett platzerhus och när jag kollade upp med lite olika kunniga personer så tyckte de att jag skulle räkna så när jag räknade mitt energibehov.... och antar att det inte ska skilja så mkt mellan ett hus byggt -78 och ett byggt -77 men iofs kan det ju skilja lite mellan olika hustyper hur mkt de är isolerade.....//Krister Vet du hur mycket isolering du har i ditt platzerhus?Själ har jag ett dalahus (10 cm isolering i väggar och 15+20 på vind), iofs så byggdes mitt hus 70 men jag har en känsla av att det skiljer mer mellan platzer och dala än mellan -70 och -77. I mitt hus är effektbehovet ca 55 W/m2 räknat på boarean.