0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Absolut, har Myson en exaktare modell för beräkning av effektbehov så nyttja den. Men då är ju det svåra gjort Då har du ju effektbehovet för varje rum, sedan är det ju bara att summera upp det.Så mycket skall pumpen kunna ge vid den framledningstemp du vill ha.För att dimensionera elementen så kan du tex gå till http://www.purmo.com/se/Och ladda hem effektberäkningsprogrammet ( Excel filen) för de radiatorer du är intresserad av.Ange din rums temp. din framlednings temp (43 ºC ) samt din returtemp från elementet, den borde ligga ca 7-8 ºC lägre än framledningstempen, dvs ca 36 ºC. Viola, nu kan du se vilken effekt varje element avger. Välj nu element som levererar mer är vad du kom fram till via mysons beräkningssida,så är du hemma. (De går alltid att strypa dem om det blir för varmt, men tvärtom är svårare.) /Erland
Tackar igen!!Erland; har gjort som du beskriver - men -radiatorerna blir tämligen stora. Problemet är så vitt jag förstår framförallt att om man gör på detta sätt dimensionerar man för framledningstemp då pump+elpatron går för max..... Jag vill ju dimensionera radiatorerna så att framledningstemp ska vara tex 43 graderC när värmepumpen går på max (utan elpatron). Tackar! Jag ska hålla koll på radiatorernas vattenvolym och effektförbr. Tips mottas tacksamt!!!Strypt vs ostrypt: Det verkar vara två olika “skolor”, med eller utan termostater. Stämmer det att med IVT bör man ha ostrypt medans Nibe gillar termostater på varje element?/Anton
Vid nyinstallering ska man absolut sikta på riktigt stora raddar....Tidigare var det 55-45 som var standard... 55 fram vid DUT. Det kan iofs va ok med 55 då och tex här hos mig i Jämtland max 45 fram vid -20. Det kan va vad pumpen själv klarar.Men som sagt större raddar billigare drift.Läs lite här om du orkar om låg temphttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,56.0.htmlmsoTur du tog den större nu slipper du eltillskott oavsett utettemp... så mycket dyrare var väl inte pumpen!?