0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla på forumet!Hittade hit för ett tag sedan, och har läst flitigt på allt som rör luft/luft pumpar och även ventilation.Mycket bra har jag hittat här!Som ni säkert förstår så ska även jag köpa mig en pump, och den eviga frågan: " vilken är bäst?" har nu kommit på min dagordning.Mina förutsättningar ser ni längst ner.Jag har 2 alternativ:Antingen så köper vi en relativt kraftig maskin och sätter i hallen vid entrénEller så köper vi 2 maskiner, varav den ena då ska sättas i källaren.Kanske kan man köpa 2 lite mindre då , eller hurdana är era erfarenheter ni som har källare+ 1 1/2 plans hus?Antar att pay-off tiden blir längre med 2.... men kanske ändå sett på 5-8 år sparar mer än att fortsätta köra radiatorerna nere i källaren?Vi har rum som vi vistas i där nere, bla lekrum till barnet , så att ha lägre temp är inget alternativ där.De maskiner som jag funderar över att investera i är:Sanyo SAP 124( tvekar mest iom att den stänger av vid -20°) Bra testvärden ffa för stora hus som vårt.....lite dyr kanske, 26000 inkl inst, billigast härikring just nu.Toshiba RAS 13 el 16, bra resultat i olika test! Finns det nåt negativt man bör känna till om den? Garantierna verkar ju med bra!Fujitsu 14 el 18 Nocrian, verkar också bra! Men undrar om det finns några test värden för -2, -7 och-15°, har inte hittat nåt test på dessa maskiner utan bara annan modell från FujitsuÄven panasonic ligger med i tankarna, men tvekar pga många som haft problem med avfrostning bla..Har läst div jämförelselistor och testresultat på råd och rön etcMitsubishi Maximan fick fina resultat på nåt test, erfarenheter av denna maskin?Eller är det så länge sedan att andra maskiner tillkommit som är bättre?Om någon orkar svara vore jag tacksam!Bra med de som kan ge sina egna erfarenheter, och inte bara skriva testresultat vi har hyfsat kallt här i Karlstad ibland så det intressant med en maskin som klarar av att ge bra tillbaka vid -7 och -15°C också, helst ska den ju ge bra tillbaka över hela registret, finns det någon sådan drömmaskin?