Jag har själv eldat med ved i många år, ryggen svek mig..... det blev elpatron några år.....
Nu kör jag med värmepump, borra på 160 meter och inbyggd varmvattenberedare.
Lite häftigt att värma så mycket vatten med VP.........
jag har kvar vedpannan men kör VP direkt på stig och retur.... du har väl äldre
radiatorer med stor vattenvolym!? som Rickard antyder viktigt att kallställa "det gamla"
om du skall köra vp, med avstängare.... lika viktigt med avstängare till vp den mår inte alls
bra av vatten som håller hög temperatur...
6 personer då blir varmvattnet en stor kostnad..... en vp med inbyggd varmvattenberedare
kanske blir för klen..
Om du på sikt tror att veden blir historia, köp en väldimensionerad vp med separat VVB,
och en rejäl kollektor.... bergborra eller ytjordvärme...
Tveksam investreing om du tror att du kan fortsätta med veden ett tag till, då skulle jag
råda dig till att sitta lugn i båten....
en elpatron antar jag att du har om du tex åker bort nån dag....
En gissning är att utvecklingen fortsätter mot effektivare värmepumpar..... köper du en nu
och inte använder den annat än i undantagsfall, blir det en dyr lösning.
När du lessnat helt på veden kanske du har en omodern vp-anläggning, som måste bytas trots
att du inte använt den mer än sporadiskt.
En sista fundering!? har du skog själv? jag har en kompis som äger en del.
han arbetar själv i skogsnäringen..... men har värmepump sen 15 år och han är jättenöjd.
han använde 70-80 kbm/år!!! tidigare, men lessnade på vedeldningen efter många år....
Han har pannan med en stor förugn kvar, och en ack på ca 10 kbm!!!! allt kallställt...
han har 25 kw vp, en stor ack/VVB ca 500l, tyvärr inte flytande kondensering.
Fast kondensering innebär att VP alltid startar vid tex 45 grader och stoppar vid max temp ca 55 grader.
Flytande då har man en växelventil som antingen värmer varmvattnet på samma sätt som vid fast...
men vid värmebehov går den över till radiatorkretsen och då jobbar den inte längre än styrutrustningen
anser behövs.... tex på hösten med litet värmebehov startar den vid 25 grader och jobbar till 35 grader
för att sen stå still tex 30 minuter... det ger mycket bättre verkningsgrad (COP).
Titta i nån broschyr/hemsida på COP vid 55 grader resp 35 grader.
Rädd för att mina råd är lika diffusa som en politikers i valtider :-[ :-[
hoppas du snappat upp något