0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej . ska bli skoj å se hur det funkar för dig,du får rapportera då det kryper ner mot 17-18 grader minus få se om den fukar lika bra..hoppas det jag funderade starkt på en 9 eller12 kw pump,som det ser ut i dag så verkar det vetttigast med en 12a i alla fall..synd som stryk att det inte är en inverter pump då kunde man ju brassa på med en 14 kw utan dåligt samvetevi räknade ut att vid minus 20 så behöver min kåk ca 8-9 kw för att va varm så en 12a bör ju räcka ett bra tag hoppas jag
Goddagens.Är ny medlem här och har följt L/V diskussionerna med stort intresse. Var på vippen att köpa L/V för 3 år sedan när gamla pannan rostat igen helt, men avstod då investering/utfall/hållbarhet inte var så bra. Eftersom jag är novis i detta ämne får ni rätta mig om jag har fel i följande antangande att dagens L/V i princip är L/L-pumpar med innerdelen borrtagen som antingen då är ersatt med växlare inomhus eller i dåliga fall vatten ut till utomhusdelen.Vad jag har sett på detta forum är det Airwell som diskuteras flitigt just nu med sina höga COP-värden. Men vad jag inte har kunnat hitta är ev diskusisoner om t.ex Qvantum som kör med principen fläkt och enbart förångare utomhus-medans allt annat är inomhus.Det som också skulle vara intressant att veta är om de L/V pumpar (som i sitt ursprung också kan generera kyla) ev kan kopplas med någon smart switch så att man med en extra innerdel då ev skulle kunna få värme resp kyla, och om man nu t.ex skulle köra kylfunktion på sommaren borde det väl tekniskt gå att ordna så att värmen skulle kunna switchas ut till VVB istället.Är det någon tillverkare som tänker i dessa banor eller blir det för många felkällor i "mitt tänk".
Acqva inVerter har som standrad kyla på panndelen, behöver bara komplitera med en fläktkonvektor.
Tillbaka igen med en följdfråga, vilket är den högsta framlednings-temp som tekniskt kan genereras med kylmedlet 410 idag utan tillsats med elpatron. Vad går airwellens gräns utan att man riskerar att haverera systemet.
Citat från: Art Deco skrivet 08 december 2006, 18:00:47Tillbaka igen med en följdfråga, vilket är den högsta framlednings-temp som tekniskt kan genereras med kylmedlet 410 idag utan tillsats med elpatron. Vad går airwellens gräns utan att man riskerar att haverera systemet.55 ºC