0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilken kurvlutning skall man sätta på en Nibe 1215 i Göteborg.Jag satte den på 7 och värmekurva 0,installerade idag.Tacksam för svar
HejTittade i manualen för NIBE 1230 spec sid 6,7 o 8. Tycker det verkar för förvirrat. På sid 6 står efterjustering "Kall väderlek" Om det är kallt inne skall man välja en kurva med högre nummer. D.v.s. högre kurvnummer ger högre Vbf temperatur vid samma utetemperatur. Detta stämmer med kurvorna på sid 8. Titta nu på kartan på sid 7. Vad är förklaringen att ett hus i Ystad rekommenderas kurva 11 medan ett hus i inre Norrland bör ha kurva 8? Är husen i Norrland extremt väl isolerade så att de klarar sig med avsevärt lägre Vbf temp vid en viss ute temp? Finns någon annan förklaring till kartans förslag på kurv nummer?AlfL
Det står i manualen att vred -2 är för element och vred -1 är för golvvärme, det gör ju bara en skillnad på VB-f på 2 grader och har man golvvärme kan man väl ha mycket lägre VB-f än om man har element Jag hade kurva 8 och vredet på -1 men har nu ändrat till kurva 9 vred -2 vilket gav ett börvärde på en grad mer på VB-f.Är det bättre att ha ett lågt värde på kurvlutningen och vrida ratten till t.ex. 0än att ha ett högre värde på kurvlutningen och ratten på t.ex -2?
Citat från: Dan-ne skrivet 02 november 2006, 18:22:49Det står i manualen att vred -2 är för element och vred -1 är för golvvärme, det gör ju bara en skillnad på VB-f på 2 grader och har man golvvärme kan man väl ha mycket lägre VB-f än om man har element Jag hade kurva 8 och vredet på -1 men har nu ändrat till kurva 9 vred -2 vilket gav ett börvärde på en grad mer på VB-f.Är det bättre att ha ett lågt värde på kurvlutningen och vrida ratten till t.ex. 0än att ha ett högre värde på kurvlutningen och ratten på t.ex -2? kolla din kurva i diagramet så ser du att det vid den tempratur du idag har bara skiljer en grad som du skrev. men när det är -15 grader ute så kommer det skilja mer.man väljer alltså en kurva som kompenserar i samma takt som ditt hus kräver högre tempratur när det blir kallare. sen är rattan för att paralall förflytta kurvan så du får den innomhustempraturen just du vill ha
Citat från: CarMan skrivet 02 november 2006, 19:00:43Citat från: Dan-ne skrivet 02 november 2006, 18:22:49Det står i manualen att vred -2 är för element och vred -1 är för golvvärme, det gör ju bara en skillnad på VB-f på 2 grader och har man golvvärme kan man väl ha mycket lägre VB-f än om man har element Jag hade kurva 8 och vredet på -1 men har nu ändrat till kurva 9 vred -2 vilket gav ett börvärde på en grad mer på VB-f.Är det bättre att ha ett lågt värde på kurvlutningen och vrida ratten till t.ex. 0än att ha ett högre värde på kurvlutningen och ratten på t.ex -2? kolla din kurva i diagramet så ser du att det vid den tempratur du idag har bara skiljer en grad som du skrev. men när det är -15 grader ute så kommer det skilja mer.man väljer alltså en kurva som kompenserar i samma takt som ditt hus kräver högre tempratur när det blir kallare. sen är rattan för att paralall förflytta kurvan så du får den innomhustempraturen just du vill haOK, man kanske får vänta till det blir lite kallare under en längre period innan jag väljer kurva då, än så länge har vi bara haft -6 i någon dag och annars runt 0:an i stockholm. tack för svaret. Thumbsup