Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LuftsolfÃ¥ngare  (läst 36927 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftsolfångare
« Svar #15 skrivet: 18 november 2006, 23:07:49 »
Någon som provat den här varianten?
http://www.atlanticenergy.ca/projects/WayneLangilleSolarAirCollectors/tabid/72/Default.aspx

Det var en snygg modell, men lite dyr.
En intressant detalj var den där selektiva färgen, Solkote. Vet någon om den eller likvärdig produkt finns att köpa på närmare håll?
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Luftsolfångare
« Svar #16 skrivet: 18 november 2006, 23:09:46 »
Lite sugen pÃ¥ att prova bygga en sÃ¥dan spirorör är det minsta problemet att fÃ¥ tag i.  ;D
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Walo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Temperaturer för Bollnäs
SV: Luftsolfångare
« Svar #17 skrivet: 18 november 2006, 23:44:34 »
Idén är ju inte sÃ¥ tokig!  Thumbsup
Kollade vad jag skulle betala för kanalerna/rören.
3 meters spirorör med diam. 80mm kostar mig 112:-/st och då för 1,5m² blir det straxt över 550:-
man får då 15 meter rör som skall passeras för luften innan man båser in den, då borde den
hinna bli lite varm i alla fall! Skall man seriekoppla rören eller skall man parallellkoppla eller både och???
Såg på bilderna att han satt in strypningar, vad vinner man på det?

Kanske värt att satsa ett försök på? ;D

// Tony
Har fjärrvärme installerat i bostaden!
Tittar på en luft/luft värmepump för fritidshuset!
Är väldigt temperaturlogger intresserad! :-)
Min temperatursida http://tony.web.surftown.se och sommarstugan http://franses.walo.se

Utloggad kajkaj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Luftsolfångare
« Svar #18 skrivet: 05 december 2006, 17:01:13 »
Är ny här, och hittar inte var jag ska ställa mina frågor, så jag gör så här.

Ska bygga en luftsolfångare och vill veta lite fakta?

Vilken färg är den optimala, jo matt svart, men vilken "färgsort" absorberar bäst??

Vilken plåt-tjocklek, och i vilket material, koppar aluminium, eller någon typ av textil är det optimala?

Vilket mått mellan glas och absorbatorn är det optimala?

Vilken glas eller plexiglastjocklek är det optimala?

Hur mycket isolering är rimligt att ha bak och på sidorna???

Vilken vinkel till solen på höst/vår är den bästa ( i södra Skåne)

Kanske ger marginella efekter, men ska jag bygga en, så vill jag ha den så effektiv som möjligt.

Utloggad TZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftsolfångare
« Svar #19 skrivet: 18 december 2006, 10:56:42 »
Jag ser fram emot lite synpunkter på ovan nämnda fråga också...

TZ

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Luftsolfångare
« Svar #20 skrivet: 09 januari 2007, 11:55:13 »
Är ny här, och hittar inte var jag ska ställa mina frågor, så jag gör så här.

Ska bygga en luftsolfångare och vill veta lite fakta?

Vilken färg är den optimala, jo matt svart, men vilken "färgsort" absorberar bäst??

Vilken plåt-tjocklek, och i vilket material, koppar aluminium, eller någon typ av textil är det optimala?

Vilket mått mellan glas och absorbatorn är det optimala?

Vilken glas eller plexiglastjocklek är det optimala?

Hur mycket isolering är rimligt att ha bak och på sidorna???

Vilken vinkel till solen på höst/vår är den bästa ( i södra Skåne)

Kanske ger marginella efekter, men ska jag bygga en, så vill jag ha den så effektiv som möjligt.

Jag vill också ha svar på dessa frågor. samt spelar det någon roll om det är 1, 2 eller 3glas-fönster?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luftsolfångare
« Svar #21 skrivet: 09 januari 2007, 15:51:38 »
Rätta mig om jag har fel i följande tänk i detta ämne.

Max värme borde man få med en stor platt aluminiumskiva med kylflänsar 90 grader ut ( som man t.ex kan köpa från elektronikföretag) Spirorören i denna visade konstruktion kommer ju bara att ge max 50% i och med att runt 50% kan nås av solen, underdelen och sidorna av spirot som ligger i tänkta låda nås ju aldrig av solen, utan kommer då bara att leda en del av den solbelysta värmen, men samtidigt borde detta också sänka effektiviteten i och med att man också får kylningseffekt i lådan + att avståndet mellan varje spirorör som inte nyttjas.
Alltså tror jag på en homogent stor alu-skiva med flänsar rakt ned 90 grader som luften tvingas passera för uppvärmning som då skulle ge max värme för x stor belyst yta.

Förslaget med att flytta en soldriven fläkt till en kanal i själva huset så att den suger ut inomhusluften och därmed gör undertryck är utmärkt, dock blir man nog tvungen att då montera solpanelen så att den varma luften matas in i tänkta rum från låg höjd, vilket kan bli bökigt beroende på panels storlek om man nu vill utnyttja termiken inuti panelen (varmt ut högst upp).
Sen tror jag att man bör ha ett simpelt termostat kopplat som bryter under en viss temperatur, så att inte februarisolen pumpar in kallare luft än +10 om det nu skulle vara svinkyla utomhus.
« Senast ändrad: 09 januari 2007, 16:02:52 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Orcus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bollnäs
  • Antal inlägg: 286
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Orcusnet.tk
SV: Luftsolfångare
« Svar #22 skrivet: 17 januari 2007, 10:42:35 »
Max värme borde man få med en stor platt aluminiumskiva med kylflänsar 90 grader ut ( som man t.ex kan köpa från elektronikföretag)
Alltså tror jag på en homogent stor alu-skiva med flänsar rakt ned 90 grader som luften tvingas passera för uppvärmning som då skulle ge max värme för x stor belyst yta.

Det kan säkert funka, borde ju bli rätt varma dom flänsarna och har man samma "gångar" i panelen så borde det värma upp rätt mycket. då borde man inte få någon skuggsida i panelen heller som kan kyla resterande luft. sätter man glasskivor som innerväggar för gångarna så minskar man ner ändå mer på skuggorna, problemet kanske blir att få det tätt?
Mvh Frågvis & nyfiken, Bollnäs
Total årsförbrukning 2008: 10028kwh.
Löpande årsförbrukning tom november: 11742kwh.
ca140kvm, 2 våningar, vattenburna element, kall jordkällare med valvat stentak under huset. Fujitsu ASY9LB installerad.

Utloggad Berglund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥lmedvetet springer vi hit och dit
SV: Luftsolfångare
« Svar #23 skrivet: 09 februari 2007, 13:44:42 »
Hej!

Jag hade tänkt förvärma tilluften till FTX aggregatet vintertid på samma sätt som här: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/48815-foeruppvaermning-kylning-via-mark.html
Men jag vet inte om PVC rör är det bästa för att leda inneluft med tanke på gifter m.m. Jag tänkte växla värmen utan att blanda tilluften med den markvärmda luften. Då kan man ta de billigast/bästa rören utan risk för gifter och "källarlukt".
Man kan ju fundera på om man skulle komplementera det hela med en luftsolfångare som styrs med motorventil.
Är det någon som vet var man kan få tag på en motströms värme växlare för luft. De är ju oftast inbyggda i FTX'er m.m.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Luftsolfångare
« Svar #24 skrivet: 13 februari 2007, 19:04:58 »
Är det någon som vet var man kan få tag på en motströms värme växlare för luft.
Det sitter en tvärströms i kondenstumlare,leta på trasiga maskiner!
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Luftsolfångare
« Svar #25 skrivet: 13 februari 2007, 23:41:52 »
Är det någon som vet var man kan få tag på en motströms värme växlare för luft. De är ju oftast inbyggda i FTX'er m.m.


http://www.ostek.se/kors.htm har lösa kors- o mot-strömsvärmeväxlarelement (OBS ingen särskrivning här :D ) Det har hänt att dom har något udda över, åtminstone vet jag e'n gång ;)
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

gano

  • Gäst
gano
SV: Luftsolfångare
« Svar #26 skrivet: 14 februari 2007, 08:38:54 »
Är ny här, och hittar inte var jag ska ställa mina frågor, så jag gör så här.

Ska bygga en luftsolfångare och vill veta lite fakta?

Vilken färg är den optimala, jo matt svart, men vilken "färgsort" absorberar bäst??

Vilken plåt-tjocklek, och i vilket material, koppar aluminium, eller någon typ av textil är det optimala?

Vilket mått mellan glas och absorbatorn är det optimala?

Vilken glas eller plexiglastjocklek är det optimala?

Hur mycket isolering är rimligt att ha bak och på sidorna???

Vilken vinkel till solen på höst/vår är den bästa ( i södra Skåne)

Kanske ger marginella efekter, men ska jag bygga en, så vill jag ha den så effektiv som möjligt.

Gammal fråga, och jag kanske svarar på något som redan fått sitt svar...men ändå.

Man brukar inte prata om färg när det gäller solfångare, man pratar om selektiv färg, den är lite blåsvart i tonen. Hur som helst så är svart den bästa färgen (vit färg reflekterar alla färger (all strålning), det är därför det blir vitt).

Den enklaste luftsolfångaren jag har sett är en trapetsplåt av vanlig belagd takplåt, finns att köpa på alla byggfirmor för någon hundring/kvadrat. Man bygger in den i en trälåda med vanliga gamla fönster och hänger den på väggen. Om man hänger den på väggen behövs knappt någon isolering på baksidan, väggen står för isoleringen. Om man ska ha den fristående så bör man nog ha minst 50 mm mineralull bakom. Fläkten (12 V 3W) finns på bl a Clas Ohlsson och Biltema, man kopplar den till en liten solpanel (Clas Ohlsson, Lego Elektronik m fl). Lådan är slitsad och luften sugs in längst bort ifrån fläkten räknat.

Glas av lågjärnstyp är det optimala...

Vilken vinkel man ska ha ? man brukar säga samma som breddgraden, men jag tycker att man får fråga sig när på året man vill ha mest värme. Man tappar bara 4 % genom att placera den helt lodrätt. Väljer man en flackare vinkel än breddgraden (i ditt fall är optimal vinkel kanske 57 grader) så tappar man desto mer.

Jag undrar om inte driften av fläkten med solcell är lite överkurs om man har tillgång till el. Har man en sommarstuga utan el så är den däremot ett alternativ.

Jag har lagt ut en beskrivning någonstans, förresten har väl Siby en sådan ?

MVH/Gano






Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Luftsolfångare
« Svar #27 skrivet: 14 februari 2007, 11:28:06 »
Bara en notis om det med fläkt och solcellsdrift, största anledningen till det är väl att fläkten går endast när värme finns att hämta in. Så den inte står å pumpar in kalluft.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Luftsolfångare
« Svar #28 skrivet: 14 februari 2007, 20:38:08 »
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad T-bird

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man klaga pÃ¥ att förbrukningen vart för lÃ¥g,?
SV: Luftsolfångare
« Svar #29 skrivet: 14 februari 2007, 22:09:34 »
När man väljer kulör i luftsolfÃ¥ngaren bör man tänka pÃ¥ att värmestrÃ¥lningen frÃ¥n solen ej ser kulörerna sÃ¥ som vi ser dom.Man gjorde en temperaturmätning pÃ¥   ww golfbilar som man ställde ut i solen en timme dÃ¥ fann man att den som var silverfärgad vart varmast sedan kom den som var svart,svalast var den som var ljusgul sedan kom  vit! Kan vara en tankeställare ocksÃ¥ för den som valt en silverfärgad bil för att man lider av värmen i bilen när solen skiner.Det är kulörens upptagande av värmestrÃ¥lningen som avgör vilken temperatur det blir i solfÃ¥ngaren.Den som man fÃ¥r frÃ¥n en infravärmaren men som man ej ser.
« Senast ändrad: 19 april 2007, 21:16:27 av T-bird »
Radhus 2 plan 120 m2 träfasad byggt -84 hälften tvåglasfönster,resten isolerglas direktel elradiatorer frånluftsvärmepump för varmvatten.
Sanyo 123 lvp installerades sep -06
140.9 watt i snitt senaste 8676.5 tim  1222.6 kwt för lvp. 13656 kwt totalförbrukning för huset Ã¥r2007.Inga elrdiatorer pÃ¥ sedan lvp-monteringen.6pers .FrÃ¥nluftsvärmepump för varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!