0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det termostaten som de vill man skall montera på samma skruv som fästvinkeln till fyrvägsventilen? Det gick inte alls med den termostat jag fick skickat med min pump, så eftersom jag har värmekabeln på separata ledningar så skippade jag den och har en brytare inomhus ifall det skulle behövas. Det förvånar mig att de alls kunde föreslå en sådan montering, eftersom det inte finns plats på termostaten för den stora skruven.
Fick monterat in en värmekabel i tråget på min pump för ett tag sedan, nu i helgen var det så kallt att den skulle avfrosta tillsammans med värmekabeln och smack där gick säkringen, sedan hjälpte det inte att byta säkring för den nya gick direkt. Ringer luftmiljögruppen där dom inte alls vill erkänna att det är problem med värmekablarna men idag onsdag så kom en servicekille och han visste direkt vad det var för fel utan att ens ha tittat. När dom monterar termostaten till värmekabeln så använder dom skruv med för stor skalle så att termostaten skadas med kortslutning som följd, tydligen hade dom en hel del sådana här fel just nu. Ny termostat, andra skruv och problemet va löst.
Skaffa kylspray och testa med nästa gång. Clas Ohlsson 34-4588 a 69:-
Insistera på att han gör en funktionskontroll nästa gång.
Citat från: norings skrivet 18 oktober 2006, 13:29:35Fick monterat in en värmekabel i tråget på min pump för ett tag sedan, nu i helgen var det så kallt att den skulle avfrosta tillsammans med värmekabeln och smack där gick säkringen, sedan hjälpte det inte att byta säkring för den nya gick direkt. Ringer luftmiljögruppen där dom inte alls vill erkänna att det är problem med värmekablarna men idag onsdag så kom en servicekille och han visste direkt vad det var för fel utan att ens ha tittat. När dom monterar termostaten till värmekabeln så använder dom skruv med för stor skalle så att termostaten skadas med kortslutning som följd, tydligen hade dom en hel del sådana här fel just nu. Ny termostat, andra skruv och problemet va löst.Idag på morgonen så var det under 2grader varmt ute igen och värmekabeln skall alltså börja värma, vad händer då? jo säkringen går igen, nu plockar jag isär kopplingen för värmekabeln själv och vad hittar jag? Termostaten ligger inte i serie med värmekabeln utan Kesab (kesab är en servicefirma som luftmiljögruppen använder sig av) som gjorde installationen har monterat termostaten paralellt med kabeln istället med totalkortis mellan fas o nolla som följd när termostaten tycker att det är dags för kabeln att arbeta. Eftersom jag inte tittade hur det var kopplat innan dom bytte den första termostaten men jag såg ju att när han koplade in den nya så kopplade han likadant som det var kopplat innan så säkerligen var det inget fel på termostaten från början utan Kesab hade kopplat fel när dom installerade värmekabeln från början (synd att man inte tittade närmare själv då men det skall ju inte behövas utan den som kommer skall ju veta hur grejerna skall kopplas in). Har nu koplat bort kabeln för att få pumpen att fungera och så skall det bli spännadnde att se hur lång tid det tar för luftmiljögruppen att få en rep till mig den här gången.
Detta lågpris-jagande är "boven" i dramat.Prispressen fån olika håll gör att leverantörerna krigar med varandra och försöker sänka sina kostnader så att de får ihop ekonomin.Resultatet kommer som ett brev på posten.Titta på KMTK som gjorde installationerna åt Bauhaus, de har enligt info gjort konkurs.Skall bli "kul" att se hur detta drabbar kunderna, och vem som kommer att sköta denna service.Tråkigt, men dock så otroligt sant.För mig ett klart tecken på att prisbotten har passerats.HälsTomas