Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 3-veisventilen brast!!!! -NÃ¥ er gode rÃ¥d sikkert dyre..  (läst 11246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #15 skrivet: 09 oktober 2006, 20:41:19 »
HÃ¥ll ut RonaldJ!

Jag snackade lite med en som säljer kyl-prylar, han påstod att 2000kr är INGET annat än ockerpriser.
För dom priserna kan man köpa HELA ytterdelen... (ifrån Kina)
Jag skulle tro att dom som ville sälja 3-veis till dig ville istället övertyga dig om att köpa en ny ytterdel eller helt ny pump.

Har inte fått exakta priset ännu, men runt 200-500kr är rätt pris.
Om du inte hittar den själv från någon så kan jag ev. skaffa en ny 3-veis till dig.
Hör av dig via PM/mail för mer detaljer.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #16 skrivet: 09 oktober 2006, 21:30:38 »
Fantastisk branch detta  ???

Hur tänker en företagare som inte tar pÃ¥ sig jobb som erbjuds  Sc:,h

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #17 skrivet: 09 oktober 2006, 21:43:17 »
Fantastisk branch detta  ???

Hur tänker en företagare som inte tar pÃ¥ sig jobb som erbjuds  Sc:,h
Jag minns inte vem som sade det men, dom vill tjäna pengar utan att jobba, dvs tjäna massor av pengar på materialet, man vill jobba så lite som möjligt. Tänk dig själv... hålla på å löda med otäcka varma gaslågor och allt... ett rent hantverk..näe... usch.. "hantverkare" är så ute idag.
Känns lite bättre och röka cigg/dricka kaffe medans vacuumpumpen jobbar, och ändå ta 600kr/tim... Det är ett bra jobb som förtjänar titeln "Certifierad Kyltekniker".
*överdrivet cyniskt och elakt* men ack så ;D (om några sekunder så kommer overlander m.fl. att vilja strypa mig... på låtsas hoppas jag... :) )
« Senast ändrad: 09 oktober 2006, 21:45:35 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #18 skrivet: 09 oktober 2006, 22:24:20 »
Ok, har du tänkt behålla den kan du ju köpa och montera en extra ventil direkt efter den trasiga. Det innebär dock att du får två kopplingar till, men du slipper löda. Jag rekomenderar en membrandventil så behöver du inte vara orolig för läckage via spindeln. De finns med flarekoppling och kostar ett par hundralappar. Och så behöver du två muttrar till dito samt en bit rör.

Jag uppfattade det som att du redan har köldmediebrist och problem med att få den påfyld också.
« Senast ändrad: 09 oktober 2006, 22:28:50 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #19 skrivet: 09 oktober 2006, 22:49:39 »
Kanske inte är så dumt att kosta på den lilla pengen det kostat att få den instalerad av yrkesmänn med riktig utrustning och kunskap.
Tråkigt att det ska behöva gå så här men det finns en anledning till att man inte ska göra det här själv.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #20 skrivet: 09 oktober 2006, 23:04:43 »
Kanske inte är så dumt att kosta på den lilla pengen det kostat att få den instalerad av yrkesmänn med riktig utrustning och kunskap.
Tråkigt att det ska behöva gå så här men det finns en anledning till att man inte ska göra det här själv.

Det ligger ju en del i det, men med ett sånt knasfel som orsakat detta skulle nog många yrkesmän också ramlat dit. Hade varit intressant att se vem som hade fått stå för det då.
Sen skänker det väl en viss tillfredställelse i att kunna själv. ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #21 skrivet: 09 oktober 2006, 23:23:25 »
För det första hadde dom vetat hur hårt man ska dra kopplingen hadde det läckt vid vacum körningen hadde dom plockat fram kvävgas och provtryckt spårat läckan och bytt rör som förmodligen hadde funnits i bilen dessutom om det blivit läckage på ventilen hadde dom kunnat tömt maskinen skyddsfyllt hämtat ut en ny ventil om det inte funnits någon i bilen lött dit en ny ventil med kvävgasgenomströmning provtryckt vaccumkört fyllt nytt köldmedie och det hadde inte kostat en krona extra.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #22 skrivet: 10 oktober 2006, 10:02:27 »
Förmodligen är det inte något fel på trevägs ventilen den kan börja läcka när man drar för hårt släpp på flarekopplingen så ska du se att den tättar igen!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad RonaldJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #23 skrivet: 10 oktober 2006, 11:21:14 »
Overlander!! Jeg er utrolig glad for at du deler din kunnskap her på det mest fantastiske forum jeg noen gang har sett. Men hvorfor sa du ikke det der tidligere? Nå er nemlig gassen slut. Jeg har bare fått teipet det lille hullet i røret for ikke å få fukt i systemet, mens jeg venter på en løsningsmetode. Men det du sier er jo helt rett; kanskje ventilen ikke er deformert plastisk slik at den vender tilbake til opprinnelig fasong når jeg løsner på koplingen.

Jeg har gått i "gjør-det-selv-fellan" med et smell. Skaden hadde sannsynligvis ikke skjedd om jeg var en erfaren montør. Fordi da ville jeg forstått på forhånd at det ikke skulle være nødvendig å dra åt koplingene så mye som jeg gjorde. Og de var kanskje tette allerede på første åtdragning.

I norge er det dessverre slik at folk flest er lite prisbevisste og kuldeteknikk bransjen (blant flere) forsøker å tjene mest mulig penger på sine kunder. Prisen beregnes utifra den verdi som gjenstanden har for kunden og ikke hva den koster å produsere og distribuere. Derfor handler jeg (og mange nordmenn med meg) ofte i sverige hvor service er bedre og prispolicy er fornuftig.

Takk igjen for utrolig bra respons. Dette forum gjør det iallefall mye tryggere å være gjør-det-selv'er.

Bare ett spørsmÃ¥l til (spesielt for de med mange stjerner): Kan man fylle pÃ¥ gass selv..?   ::)

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #24 skrivet: 10 oktober 2006, 11:36:11 »
Man kan konstatera att Onzzas skrivning om åtdragningsmoment inte är så lyckad. Reagerade själv på den innan denna tråd dök upp.
Korrekt Ã¥tdragningsmoment framgÃ¥r av servicemanualen som man ocksÃ¥ kan ladda hem frÃ¥n Onzza  ;)

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #25 skrivet: 10 oktober 2006, 12:23:40 »
Bare ett spørsmÃ¥l til (spesielt for de med mange stjerner): Kan man fylle pÃ¥ gass selv..?   ::)

Om du har tilgang på gass og det nødvendige utstyr, samt den nødvendige kunnskapen, så er det klart du kan det. Ut fra det du har skrevet tidligere, så tror jeg så absolutt det beste hadde vært å fått tak i en kjølemontør som er villig til å gjøre dette skikkelig. Det blir bare jalla om du skal fortsette dette selv.

Men om du skal gjøre det selv, så trenger du strengt tatt ikke mer utstyr enn en gassflaske, en nøyaktig vekt, samt vakuumpumpe og manometre (og eventuelt overgangskoplinger), slik som på bildet her:



Men for å gjenta meg selv, det beste er å få noen som kan dette til å gjøre jobben. Med de problemene du har hatt, så burde du absolutt ha tilgang på nitrogen for å kjøre skikkelig trykktesting før det blir fylt på gass igjen. Vakuum gir jo ikke mer enn 1 bar trykkforskjell, og det er strengt tatt ikke nok for å sikre seg at systemet er tett. Dessuten gir det også trykkforskjell "feil vei", siden systemet under drift har flere bar overtrykk, ikke undertrykk slik som vakuum gir. Det er teoretisk mulig at et system som tilsynelatende er tett med vakuum, likevel har lekkasje under høyt trykk.

Jeg tror du skal slite skikkelig med å få tak i gass også. Kjølemontører har gass, men de selger neppe den i løsvekt, for å si det sånn....

-Øyvind

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #26 skrivet: 10 oktober 2006, 12:29:28 »
visst kan du fylla gas själv problemet är att få tag på den. Angående ventilen så fick jag tipset i dag av en kollega.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad RonaldJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #27 skrivet: 10 oktober 2006, 12:52:25 »
Overlander:
HÃ¥per du vil meddele din kollega en stor takk for tipset.

Oyvindk:
Økonomikulde i oslo vil selge meg gass i engangsbeholdere. Koster ca 900 kroner for 800 g flasker.

Men utover det utstyret som du viser på bildet, samt vekt så nevner de at jeg trenger en servicemanifold (til ca 2000 kroner). Stemmer ikke dette?
Utstyret på bildet har jeg fra før.

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #28 skrivet: 10 oktober 2006, 13:12:16 »
Økonomikulde i oslo vil selge meg gass i engangsbeholdere. Koster ca 900 kroner for 800 g flasker.

Men utover det utstyret som du viser på bildet, samt vekt så nevner de at jeg trenger en servicemanifold (til ca 2000 kroner). Stemmer ikke dette?
Utstyret på bildet har jeg fra før.

Jeg er ingen ekspert, men når jeg fikk skiftet min innedel måtte hele systemet tømmes før det ble fylt opp på nytt. Jeg var med når kjølemontøren gjorde jobben, og jeg kan ikke huske at han hadde noen "servicemanifold". Han koblet flasken til manometerriggen, og satte flasken på en digital vekt. Vekten ble så nullet ut med flasken på, slik at det skulle være lett å se differansen. Systemet var selvfølgelig skikkelig vakuumert først, og han hadde en digital absoluttvakuummåler til å sjekke vakuumet.

Min pumpe skal ha 1190 gram kjølemedium, og han fylte 1260 gram for å kompensere for det som går tapt i slangene. Etter fylling stenges jo 3-veisventilen, og den gassen som da er igjen i slangene går tapt når slangene kobles fra.

E9DKE skal ha 965 gram kjølemedium, så da må du kjøpe to (om du skal ha nok) av disse engangsflaskene. Vet du hva slags kobling som er på disse engangsflaskene? Du må jo passe på at du har det som trengs for å koble flaskene til det utstyret du allerede har, det kan jo hende du trenger en overgang av noe slag. En digital kjøkkenvekt (som klarer vekten av en full flaske) kan sikkert gjøre nytten, men du må jo gjøre dette i to omganger (fylle fra to flasker).

Du risikerer å kaste enda mer penger ut vinduet, men om du får det til så er jo det en tilfredsstillelse i seg selv.

-Øyvind

Utloggad oyvindk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Haugesund, Norge
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Øyvinds hjemmeside
SV: 3-veisventilen brast!!!! -Nå er gode råd sikkert dyre..
« Svar #29 skrivet: 10 oktober 2006, 13:24:13 »
Glemte en ting:

Påfylling av kjølemedium skal være i væskeform, dvs du må snu flasken opp ned når du setter den på vekten. Da sikrer du at kjølemediet kommer ut i væskeform og ikke som gass. Noen flasker har et internt rør som går til bunnen av flasken, og disse skal ikke snus opp ned. Du må sjekke hva som gjelder for disse engangsflaskene.

Men igjen, jeg tror du sparer deg både penger og bry om du klarer å få en kjølemontør til å gjøre dette skikkelig, med trykkprøving og hele greia.

-Øyvind

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!