Tjena,
Jag har en LG Nordic Art 9, sedan den 24/11 och har haft en del problem, som ni kan läsa om här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10364.0Nu är dessa problem lösta och pumpen ger bra med värme, i alla fall nu när det mellan -5 och +3 grader, som det varit i Sthlm (Tyresö) den senaste veckan.
Ett nytt problem som emellertid uppstod i samband med bytet av kompressorn (som ni kan läsa om under länken ovan, om ni inte redan gjort det
) är att den låter på ett jäkligt störande sätt. Vi har kompressorn placerad på ett markstativ utanför väggen mot vårt sovrum. Detta funkade bra med förra kompressorn, som istället hade problem med avfrostningen, men den nya kompressorn låter som ett avlägset propellerplan/moped - skit irriterande när man skall försöka somna. Pumpen låter inte hela tiden så här utan det kommer och går.
VKG skall skicka ut en tekniker att titta på problemet den 5:e mars - bergis kommer kompressorn vara knäpptyst just då!
Lite långt till den 5:e mars, men de föreslog faktiskt en vecka tidigare, men då kunde inte jag beroende på sportlovsresa till fjällen.
Vågar man då köpa en LG? Tjae... om de får bukt med barnsjukdomarna så är det nog en schysst maskin, tror jag - snygg (till skillnad mot alla andra pumpar), ganska tyst och värmer rätt bra. Dock så rekommenderar jag er att kolla på LG12 istället för LG9 som jag har... när det var som kallast för några veckor sedan (kring -10 till -15 grader) så räckte den nästan inte till. Jag har visserligen ett väldigt dåligt isolerat hus, men ändå.