Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LG Nordic Art 9 som låter mycket  (läst 10140 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonas H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare till en IVT PremiumLine EQ C8
LG Nordic Art 9 som låter mycket
« skrivet: 24 oktober 2006, 12:38:49 »
Hej!

Har en arbetskollega som fått en LG Nordic Art 9 installerad nyligen.

Han har problem med att den väldigt ofta slår på/av (varannan minut slår den på, och är igång i cirka 10 sekunder) på full fart med fläkten (innerdelen) och han upplever att den låter väldigt mycket.

Jag har själv inte hört den, men som han beskriver det tycker jag det verkar som den låter väldigt mycket. Han jämförde ljudet med ljudet från en hårfön.

Har själv erfarenhet av mina föräldrars Sanyo 92:a och den hörs inte mycket trots att man står bredvid den.

Är det någon här som har någon erfarenhet av LG, eller förslag på åtgärder?

/Jonas
« Senast ändrad: 24 oktober 2006, 15:48:04 av Jonas H »
50-tals villa i Stockholm
IVT PremiumLine EQ C8 - 160m borrhål

Utloggad Jonas H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare till en IVT PremiumLine EQ C8
SV: LG Nordic Art 9 som låter mycket
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2006, 08:08:29 »
Ingen som har några erfarenheter av denna pump?

/Jonas
50-tals villa i Stockholm
IVT PremiumLine EQ C8 - 160m borrhål

Utloggad rober2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: LG Nordic Art 9 som låter mycket
« Svar #2 skrivet: 16 december 2006, 00:05:53 »
Fick en LG Nordic Art 9 installerad för en vecka sedan. Jag har samma problem med min.
Den slår av flera/många gånger om dagen. När den gör det indikerar displayen att den avfrostar (snöflinga och droppe). Under hela tiden som den indikerar avfrostning, kan vara längre än en timme, varvar den upp till fullt blås i 5-10 sekunder för att sedan tystna. Detta upprepas exakt var 3:e minut.
Varför skall den frosta av var 3:e minut? Ute har det varit ca 7 grader varmt hela veckan.

När pumpen levererar värme är den ganska tyst, men 10-sekunders blåset var 3:e minut är mycket störande.

Leverantören menar att det inte är fel på pumpen, men säger också att det pågår en diskussion med LG om/hur detta kan lösas. Leverantören tar dock sitt ansvar och erbjuder mig att byta pump så att jag blir nöjd. Kan bara LG fixa det här är pumpen helt rätt!

Utloggad erikju

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: LG Nordic Art 9 som låter mycket
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2007, 00:12:28 »
Har det hänt något på detta område. Är intresserad av att köpa pumpen men inte om den strular.

Utloggad rober2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: LG Nordic Art 9 som låter mycket
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2007, 20:39:30 »
Jag har haft min LG Nordic Art 9 i en dryg månad nu. VKG som sålt och installerat den har inte hört av sig med hur det går i diskusionerna med LG. Jag har heller inte frågat något mer för jag hoppas faktiskt på lite kallare väderlek för att se hur den uppför sig då.
Det har ju varit en ovanligt varm månad, men några dagar med ett par minusgrader har det varit, och då tycker jag att LG:n fungerar bättre, på det sätt att den nog går lite mer i stället för att stanna och "dumblåsa" några sek var 3:e minut.
När den levererar värme är den som tystast och stör minst.
Jag har pratat med en familj som installerat LG:n i hallen ovanför ytterdörren. De hade inte tänkt något särskilt på hur den uppför sig, men det visade sig att den blåser var 3:e minut precis som vår (när det är några grader varmt ute och den inte behöver leverera värme).
Vi har den i vardagsrummet ovanför TV:n, och då kan det vara ordentligt störande när man t ex ser en film med ljudet något nerdraget för att barnen sover.
För övrigt är det varmt och skönt inne. Kök/allrum i vårat enplanshus, ligger 3 trappsteg högre än vardagsrummet, och där blir det faktiskt någon grad varmare, och det är ju bra eftersom värmen skall in i hall och ett par rum längre bort. Jag har stängt av alla element i huset (utom golvvärmen i badrummet). Vi får se hur det känns när det blir kallare.
Jag återkommer om/när jag får besked om LG kan lösa problemet med "dumblåset".

Utloggad joli

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LG Nordic Art 9 som låter mycket
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2007, 14:34:09 »
Jag fick min LG Nordic Art 9 installerad den 24:e januari och upplevde i början samma problem med "dumblås" som ni beskriver. När jag ringde till VKG så sa de till mig att höja temperaturinställningen till några grader mer än vad jag önskade, vilket skulle göra att den inte slog av så fort "önskad" temperatur uppnåtts, för att sedan sätta igång igen när pumpen varit avstängd ett tag och rumstemperaturen sjunkit.

Jag gjorde som de sa och därefter funkade den bättre - vår öppna planslösning gör att det, i hallen där pumpen sitter, sällan blir de 26-27 grader jag ställt in på pumpen, varför pumpen inte längre slår av hela tiden. Å andra sidan kan detta bero på att det inte är lika varmt längre, för det var ju då som problemen var störst, precis som rober2 beskrev i sitt inlägg. Jag får väl se när temperaturen stiger igen.

Ett annat problem som jag däremot haft är följande:
I början, de första 2 - 3 veckorna, fungerade pumpen bra och gav rejält varm luft om man ställde in den på 28 eller mer. Då var det mellan 5 – 10 plusgrader ute i Tyresö (Stockholm) där jag bor.

Efter 3 - 4 veckor så började pumpen ge mycket mindre värme. Det märktes inte bara på temperaturen i huset utan även på att luften från pumpen var betydligt svalare än tidigare. Nu var det förvisso lite kallare ute än det varit tidigare (kring 0 grader) - och jag är medveten om att pumpen tappar effekt ju kallare det blir ute - men den skall ju funka ner till -15 grader.

En tekniker hos VKG bad mig mäta tempraturen direkt ur innedelens utblås och där låg den mellan 33 och 37 grader när man körde den på max (30 grader, fullt blås). Jag mätte vid 3 -4 olika tillfällen under ett par dagar, varför resultatet varierade.

Problemet visade sig bero på att utedelen inte frostade av korrekt. Runt ”flensarna” (eller vad det heter) som sitter på sidan och bakom kompressorn så satt det fullt med is – det såg ut som en frys som inte har frostats av på 10 år.

På nyårsdagen väcktes vi på morgonen av ett förskräckligt oväsen: bam-bam-bam-bam-bam lät det hela tiden. Det visade sig att det var utedelen som lät. Först trodde jag att en raket landat och fastnat i fläkten, typ, men när jag stängde av pumpen såg jag att det var tjocka islager även på kompressorns inneväggar (och på flensarna, förstås). Propellern/fläkten som sitter i utedelen slog emot isen någonstans, med ett sabla oväsen som följd.

10 dagar efter jag ringt och anmält detta till VKG så kom en tekniker och böt hela utedelen. Han sa att det var fel i något kretskort och att flera kunder drabbats.
Sedan dess (15:e januari) funkar pumpen bra igen. T.ex. så ger den nu kring 55 grader vid utblåset, när man kör den på max.
LG Nordic Art 12 luft-luftvärmepump i enplans-villa på 170 kvm, vattenburen elvärme med elpatron, 2 vuxna+1 barn. Årsförbrukning, 27 - 28 000 kWh. Kollar på bervärmepumpar nu...

Utloggad jompaa

  • Lär av andra så slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: LG Nordic Art 9 som låter mycket
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2007, 16:04:29 »
Måste bara svara på detta med era tempinställningar som era leverantörer säger ni ska ha.
Köper man en L/L pump så ska ingen tala om för mig eller er hur varmt jag/ni ska ha i sitt hus för att det skrot dom lurat på en kund ska fungera.
Har en pump själv och den är inställd på 22° sommar som vinter och fungerar som den ska, drar ner effekten när temp ute eller inne stiger. Då snackar jag om tiondelar inne.
Vid exakt 22° inne då stannar den bara helt sonika och är knäpptyst tills tempen sjunkit och den smyger igång igen.
Så låt denna boll nu rulla vidare till era leverantörer.
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Pike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: LG Nordic Art 9 som låter mycket
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2007, 13:50:40 »
Har nyligen blivit ägare till en LG Nordic Art 9 och upplever samma problem med "dumblåset".
I övrigt är jag mycket nöjd med pumpen som sitter monterad i vårt vardagsrum. Den levererar bra värme och går tyst på högsta fläktläget dessutom är innerdelen prydlig.

Nu har jag forskat vidare i denna fråga och fått lite klarare besked om lösningen på problemet.
VKG meddelar att de inom ett par veckor kommer att ha besked om hur lösningen kommer att se ut. De säger att LG håller på att ta fram ett nytt styrchip. De kan dock ej ännu redogöra för hur den tekniska funktionen ser ut eller vem som ska stå för kostnaden för utbytet (LG, VKG eller slutkund)

Jag nöjde mig inte riktigt med detta svar utan vände mig direkt till LG för att få detta bekräftat och för att få lite fylligare info.

LG säger följande:
Först vill man klargöra att det inte handlar om att maskinen avfrostar var 3:e minut. I själva verket gör pumpen en koll av rumstemperaturen och ger luften i rummet cirkulation i samband med detta. I samband med detta går fläkten igång på högvarv under några sekunder. Detta utför maskinen var 3:e minut då inte värmedriften behövs/är i drift.
Detta sker oftas vid halvvarma årstider (vår/höst). Man är medveten om att en del kunder tycker att detta är störande.
Man har nu tagit fram ett nytt styrchip för den nordiska marknaden som inom några veckor kommer att finnas på LG´s hyllor. Detta chip ersätter ovanstående funktion med att istället ha fläkten gående på kontinuerligt lågvarv i sk sleep mode. Vilket innebär att fläkten går på halverad lägstanivå dvs i stort sett ljudlöst.
Man beklagar att det har tagit tid att få fram detta styrchip. Man har fått kämpa en del för att få en förändring bara för den relativt begränsade nordenmarknaden.

Låter hoppfullt. Om man löser problemet kommer detta, enligt mig bli en värmepump som klår det mesta på marknaden, design- och prestandamässigt.

Återstår bara att se om tillverkare och återförsäljare tar sitt ansvar och kostnadsfritt byter ut chipet hos missnöjda kunder. Thumbsup
« Senast ändrad: 03 oktober 2007, 14:00:53 av Pike »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LG Nordic Art 9 som låter mycket
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2007, 14:28:47 »
Vän av ordning frågar sig varför LG bara implementerar det på nordiska marknaden, ingen vill väl ha en maskin som vaknar till var tredje minut oavsett om det behövs eller ej.

Inte ens i sydeuropa gissar jag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pike

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: LG Nordic Art 9 som låter mycket
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2007, 14:54:49 »
Ja det kan man verkligen undra.
Jag frågade inte specifikt om detta även var aktuellt för andra marknader men rimligtvis borde det väl vara så.

Utloggad brutus

  • Montör
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LG Nordic Art 9 som låter mycket
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2008, 09:10:00 »
Att den startar fläkten ungefär vart tredje minut är något dom kallar "pre heat"
tanken är att den ska cirkulera luften så att termostaten ska kunna ge ett riktigt värde hur varmt det är inne.
normalt sett går lvp:arna på låg fläkt när dom inte värmer men tidigare art-cool modellerna använder sig av detta mycket irriterande sätt.
Det  går att åtgärda däremot pga. att folk klagat på beteendet så är detta ändrat i senare sålda modeller med andra kretskort.
men det e bara att ringa in och kräva att dom byter kretskort i den.
Fryser inte.
Nibe fighter 1310 Bergvärme 40kw med 3st borrhål 150m i snitt
Panasonic e-12 dke Lvp  utbyggnad 200 kvm
panasonic e-9 ckp lvp    samma  utbyggnad
Panasonic e-12 gke Lvp verkstad 100 kvm
Panasonic pe-12 ckp Lvp källare 130 kvm
Och för säkerhets skull 3 x 35 amp elpatron
2 plans hus 750 kvm(inkl utbyggnad)
Stockholm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!