0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, ta bort den helt är väl att ta i. Men sänka temp markant kan man väl göra? Anta 35 ºC och sen att genomstr.värmarna ökar med 30 ºC.
Citat från: hplp skrivet 07 oktober 2006, 15:09:56Ok, ta bort den helt är väl att ta i. Men sänka temp markant kan man väl göra? Anta 35 ºC och sen att genomstr.värmarna ökar med 30 ºC.Det du vinner i COP, det förlorar du garanterat i behovet av större huvudsäkring.......
Citat från: pricken skrivet 07 oktober 2006, 15:39:19Citat från: hplp skrivet 07 oktober 2006, 15:09:56Ok, ta bort den helt är väl att ta i. Men sänka temp markant kan man väl göra? Anta 35 ºC och sen att genomstr.värmarna ökar med 30 ºC.Det du vinner i COP, det förlorar du garanterat i behovet av större huvudsäkring.......Inte om jag har effektvakt på vp.
Citat från: hplp skrivet 07 oktober 2006, 15:46:47Citat från: pricken skrivet 07 oktober 2006, 15:39:19Citat från: hplp skrivet 07 oktober 2006, 15:09:56Ok, ta bort den helt är väl att ta i. Men sänka temp markant kan man väl göra? Anta 35 ºC och sen att genomstr.värmarna ökar med 30 ºC.Det du vinner i COP, det förlorar du garanterat i behovet av större huvudsäkring.......Inte om jag har effektvakt på vp.Menar du att du ska ha en separat effektvakt som styr bort HELA VP? För den innbyggda styr bara bort tillsatsen, iaf i min 1230...
Cop försämras i takt med att temperaturbehovet stiger. Hur mycket sämre är cop om vp skall värma 40-55 ºC ?Är det till och med så att man tjänar på att stänga v-v beredaren och istället installera genomströmningsvärmare vi tappställena ? http://www.sto-elinvest.se/produkter.htmNär vp bara värmer husets radiatorsystem bör cop vara som bäst. Dessutom sparar man vatten. Kompressorn bör också få ett längre liv.