Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är min vp för stor, vid vilken temp bör den börja stötta med el?  (läst 5370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Tänkte bara höra om elpatronen och dimensionering av VP allmänt:

Byggde om i höstas till vattenburet från direktel. Funkar hur bra som helst.
Kör golvvärme på ävervånginen alla slingor fullt öppna hela tiden
Fet raddar på undervångingen utan termostater

Tänkt framledning 45 grader vid -18
Rumsgivare på övervåningen
kör nu på 21 grader och VP:n har aldrig hittils startat på el, känns ju bra men den kanske blev för stor.

huset 210 m2 placerat i stockholm, byggt 70 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
en modern värmepump som jobbar mot ett modernt värmesystem med en modern dimensionering bör inte ha gått på spets i stockholm i år, där temperaturen inte har vart så låg ännu.

Jag har loggat min temp på lite drygt 10 minusgrader. Vet dock inte hur mycket huset läcker ut till tempgivaren då - men det låter ju rimligt.

Max gångtid är i alla fall under 9 timmar på ett dygn. Så länge pumpen fungerar som den ska ser jag inga problem med att den skulle vara för stor.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
en modern värmepump som jobbar mot ett modernt värmesystem med en modern dimensionering bör inte ha gått på spets i stockholm i år, där temperaturen inte har vart så låg ännu.

Jag har loggat min temp på lite drygt 10 minusgrader. Vet dock inte hur mycket huset läcker ut till tempgivaren då - men det låter ju rimligt.

Max gångtid är i alla fall under 9 timmar på ett dygn. Så länge pumpen fungerar som den ska ser jag inga problem med att den skulle vara för stor.

ok, kan ju vara bra att montera utegivaren pÃ¥ distanser sÃ¥ att den kommer ut en bit frÃ¥n väggen sÃ¥ givaren mäter mer "rätt" temperatur. Ja frÃ¥gan är ju att man inte vill ju att pumpen skall gÃ¥ mycket, dvs minska start och stopp. FrÃ¥gan är om den inte skall gÃ¥ längre vid - 10 för att fÃ¥ en mer optimal drift pÃ¥ pumpen. 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
mängden start stop styr jag med GM/Integral. om jag exempelvis går från -20 för start till -60 så halveras antalet starter. I det senare fallet går jag då som högst 6-7 grader över bör i slutet på en körning vilket får anses acceptabelt.

Ingen vill ju ha för många starter. och frågan blir ju då vad är för många starter. För många starter enligt mig det är när antalet starter är fler än dom behöver vara för att ge de fördelar som många starter ger. Dvs om jag skulle gå från 20 till 40 så får jag så vitt jag kan se inga fler fördelar.

Går jag från 20 till 10 starter så får jag just färre starter men jag får också en del nackdelar. Varje körning kommer producera mer värme till högre temperatur, även om snittet blir det samma, vilket påverkar COP. I mitt fall blir det även så att brine-tempen blir sämre. Kortare och fler körningar ger i mitt fall en bättre återhämtning av brine-temp vilket i sin tur påverkar COP.
 
En väl dimensionerad maskin, utifrån vad vi kan påverka och anpassa, torde ha en bra mix mellan totalt antal starter och total gångtid. Många skulle nog hävda att ca 4000 starter per år är ett helt ok värde att landa på. och att det då är ok att ligga på 2000 och 6000 också, så att säga.

Ja menar... allt är egentligen ok om det är medvetet. En person kan ju välja att ha extremt få starter och ändrar sitt GM för start. Måste ändra sin temp-diff/hysteres till 12-15 för att inte bli stoppad och ligger och kör onödigt varmt. Det är ju ok om man är medveten om det och väljer den approachen framför att ta lite fler starter.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Ja menar... allt är egentligen ok om det är medvetet. En person kan ju välja att ha extremt få starter och ändrar sitt GM för start. Måste ändra sin temp-diff/hysteres till 12-15 för att inte bli stoppad och ligger och kör onödigt varmt. Det är ju ok om man är medveten om det och väljer den approachen framför att ta lite fler starter.

ok, jag kollade upp lite på min maskin och ställde ner framledning från 45 till 42 detta eftersom jag dimensionerat med fetraddar och golvärme och märkt att raddarna har mycket kvar att ge vid lägre framledningstemp, på det sättat har jag nu vid -14

ca 1 start per timme då den går mellan 30-50 minuter.
Framledning på ca 42 grader
brine ut på -1 och brine in på 2
inne temp pÃ¥ 21 visar rumsgivaren. 
inget effektsteg har gått in än.

låter som den går helt och en lyckad dimensionerad anläggning utan för mycket handpåläggning.
och sÃ¥ sparar jag hÃ¥let lite eftersom jag kör lägre framledningstemp  :)
 

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Nej du belastar hålet mer om du kör lägre temp.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
du får ett bättre COP på lägre temp och mer av effekten som du genererar kommer från hålet än elbolaget.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Nej du belastar hålet mer om du kör lägre temp.

ok? man kör ja på högre framledning kör man väl lika hårt på hålet? Samt att el går in när
VP behöver stöttning, dvs hålet kan inte leverera mer?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Nej.   Vid varmare framledning sÃ¥ belastar du(hämtar upp) hÃ¥let mindre. HÃ¥let ger massor även om elen hoppar in en stund

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Nej.   Vid varmare framledning sÃ¥ belastar du(hämtar upp) hÃ¥let mindre. HÃ¥let ger massor även om elen hoppar in en stund

Nu är jag inte med riktigt, du menar om jag vill köra tex 55 ut så belastar jag hålet mindre än om jag kör ut 45.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Japp

Men eftersom din maskin går mer nu så blir det ju mer tid som du belastar hålet. Men maskinen hämtar upp mindre ju varmare du gör

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Japp

Men eftersom din maskin går mer nu så blir det ju mer tid som du belastar hålet. Men maskinen hämtar upp mindre ju varmare du gör

ok dÃ¥ är jag med det är klart, du menar att det är bättre att jag ligger pÃ¥ en högre framledning sÃ¥ att maskinen gÃ¥r mindre men kör kortare intervall, dvs hÃ¥let Ã¥terhämtar sig lite. Men det optimala är ju svÃ¥rt att fÃ¥ in, skall man testa sig fram. Har märkt nu att brine temp börjar sjunka nu pÃ¥ in +1 tidigare +2. Men man bör kunna köra ner till kanske -3 innan man bör Ã¥tgärda kurvan, eller det kanske är bra att ha lite buffert pÃ¥ brinetempen sÃ¥ att man inte kör hÃ¥let för kallt?  Larmar maskinen dÃ¥ man fÃ¥r för lÃ¥g brine, mÃ¥ste hem och kolla pÃ¥ VP:n.... Sc:,h

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
du menar att det är bättre att jag ligger på en högre framledning så att maskinen går mindre men kör kortare intervall, dvs hålet återhämtar sig lite.
Nej, han menar inte det är bättre. Han bara skriver att det är så att du drar mindre energi från berget vid hög framledningstemp. Istället går det mer el!

Det som du ska sträva efter är att ha så låg framledningstemperatur som huset behöver för att ha det lagom varmt inne. Då suger du ut mest möljiga energi från berget också. Och förbrukar minst el. Det är ju det som är poängen med bergvärme!

Att hålet sedan skulle bli för kallt är ingen risk om det inte är alldelels för underimensionerat. Skulle det hända så larmar pumpen.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
 Thumbsup

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Nej, han menar inte det är bättre. Han bara skriver att det är så att du drar mindre energi från berget vid hög framledningstemp. Istället går det mer el!


ja det är ju det, man drar ju inte ut mindre energi ut hålet vid högre framledning? Man hämtar upp allt som går om man sen spettsar med el för att komma upp i rätt framledning spelar ju ingen roll för hålet?

Det skulle ju i så fall vara om jag bara kör på el. Då kan ju hålet återhämta sig en stund. Men då är ju hålet feldimmensionerat som du skriver.

"Det som du ska sträva efter är att ha så låg framledningstemperatur som huset behöver för att ha det lagom varmt inne. Då suger du ut mest möljiga energi från berget också. Och förbrukar minst el. Det är ju det som är poängen med bergvärme!" ja det är ju det som är själva grejen ...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!