Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: jehu
« skrivet: 22 juli 2009, 13:33:18 »

Man skulle nästan tro att du också sprutar DDT på alla kläder som du har på din vind... Fy skäms!  --/

Nepps, har inte lyckats hitta DDT i färghandeln. Morsan sprayade med DDT i garderoberna, men det är några år sen....tidigt femtiotal skulle jag tro. En dag funderade hon till - "vad håller jag på med?". Men samtiden var ett moln av olika bekämpningsmedel, arsenik, kvicksilver, klorerade kolväten allt var bara fantastiskt-
where were we? Jo, AC. Åk å fyll på för en femhundring hos nån kylgubbe.
Skrivet av: MGKea
« skrivet: 22 juli 2009, 13:24:58 »

Gammal tråd!!

Kanske har det blivit bättre på senare år (fan tro't) men annars är min erfarenhet att moderna ac-system håller kanske fem år.

Sen är det dyra kostnader för att få kyla. Många avstår.

Man kan förstås satsa en slant på det ena eller andra, men du behöver förstås tryckmäta systemet. Troligen en läcka någonstans. Annars så läcker det normalt lite genom åren och det behöver fyllas på.

I det fantastiska USA köper man ett diy kit på Autozone eller liknande ställe för $ 7.99 som man använder för att själv fylla på R134,
Innehåller ofta "läcktätare" vad det nu kan vara. Kan också fås med manometer för några dollar till.
Har några kit på hyllan som jag fyller våra gamla trotjänare med. Säkert oerhört olagligt; so shoot me.  8)

Man skulle nästan tro att du också sprutar DDT på alla kläder som du har på din vind... Fy skäms!  --/
Skrivet av: jehu
« skrivet: 22 juli 2009, 12:59:16 »

Gammal tråd!!

Kanske har det blivit bättre på senare år (fan tro't) men annars är min erfarenhet att moderna ac-system håller kanske fem år.

Sen är det dyra kostnader för att få kyla. Många avstår.

Man kan förstås satsa en slant på det ena eller andra, men du behöver förstås tryckmäta systemet. Troligen en läcka någonstans. Annars så läcker det normalt lite genom åren och det behöver fyllas på.

I det fantastiska USA köper man ett diy kit på Autozone eller liknande ställe för $ 7.99 som man använder för att själv fylla på R134,
Innehåller ofta "läcktätare" vad det nu kan vara. Kan också fås med manometer för några dollar till.
Har några kit på hyllan som jag fyller våra gamla trotjänare med. Säkert oerhört olagligt; so shoot me.  8)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 22 juli 2009, 11:55:01 »

Min erfarenhet av bil-AC är att R134-system nästan utan undantag fungerar utan service lika länge som bilen går. Gamla tiders R12-system fick däremot ofta läckor av olika anledningar (t ex axeltätning vid kompressorn eller sönderrostat torkfilter som ju brukade vara gjort av tunn stålplåt på de systemen).
Eftermonterade system (t ex Diavia som var populära på Mercedes från 80-talet) hade mycket elproblem - reläer av dålig kvalitet, pressostater som var otäta så det kom in fukt i strömbrytaren osv.

Beträffande havererade magnetkopplingar så verkar den vanligaste orsaken vara att remskivans lager har havererat och gått varmt, varefter värmen från lagret har bränt sönder magnetspolen. Förmodligen har då grundorsaken varit att någon har blåst på med högtryckstvätt rakt mot remskivan och fått in vatten i lagret. Eller möjligen att remmen har varit orimligt hårt spänd.

Men nu har jag faktiskt blivit inblandad i problem med ett R134-system, det hela verkar ganska snarlikt vad som stod i början av den här tråden. Det rör sig om en Volvo 940 '96 med manuellt styrd AC, alltså ingen klimatanläggning. Så länge bilmotorn går på tomgång fungerar allt normalt, men vid högre varvtal slår magnetkopplingen ifrån och ligger frånslagen större delen av tiden, kompressorn går bara ett par sekunder då och då. Mätningar visar att det är lågtryckspressostaten (den som sitter på torkfiltret) som slår ifrån. Högtryckspressostaten, nere till höger på kondensorn, ligger tillslagen hela tiden.
Vågar man sätta en slant på att det "bara" är brist på kylmedium pga läckage eller ska man utreda saken närmare innan man vågar säga något?
Skrivet av: overlander
« skrivet: 29 augusti 2006, 00:05:21 »

Visst skillnad men då är det ju som jaf säger inte BARA att mäta spänningen. Men det är ju klart går ju bra på en verkstad bara för kunden att pröjsa fesökning 10 gånger för samma fel. Hadde fel på avgasreningen på bilen fick pröjsa tre återställningar av felkoder innan dem begrep att lambdasonden var felande nu har det gått 5000 mil och samma fel igen gissa om jag inte kommer åka till klåparna på volvo med det!!
Skrivet av: jehu
« skrivet: 28 augusti 2006, 20:53:33 »

självklart är dett altid skilnad på förfarande mallan intermitanta & permanenta fel, det gäller ju alla fal !


 Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 28 augusti 2006, 20:15:56 »

Bytte magnetkoppling på min 855 -97 hadde nog gått bra att göra utan att tömma men nu har jag ju möjlighet att göra det själv. men i övrigt använde jag inga special verktyg mer än en tvåklo avdragare. Ang felsökning av magnetkopling så är det inte så ennkelt som car man vill påstå då du kan ha ström till kopplingen och den drar och går bra en hel dag för att senare när det blir varmt kanske bara går i 5 minuter.
självklart är dett altid skilnad på förfarande mallan intermitanta & permanenta fel, det gäller ju alla fal !
Skrivet av: overlander
« skrivet: 28 augusti 2006, 19:03:31 »

Bytte magnetkoppling på min 855 -97 hadde nog gått bra att göra utan att tömma men nu har jag ju möjlighet att göra det själv. men i övrigt använde jag inga special verktyg mer än en tvåklo avdragare. Ang felsökning av magnetkopling så är det inte så ennkelt som car man vill påstå då du kan ha ström till kopplingen och den drar och går bra en hel dag för att senare när det blir varmt kanske bara går i 5 minuter.
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 28 augusti 2006, 18:39:38 »

Hej

Magnetkopplingen går utmärkt att byta om det är det tidigare utförandet, vilket det säkert är - för det är ju trasig. Har du fem fingrar & en tumme på rätt plats så klarar du det, för en erfaren tar det ca en haltimme. Viktigt att kolla axeln så att den inte blivit blåanlöpt, då är det ett komplett byte som gäller.

/Sune73
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 11 augusti 2006, 01:02:48 »

Hej!
Eftersom det nu verkar finnas en massa förståsigpåare här angående bilars AC så tänkte jag väcka liv i tråden igen.

Bilen det gäller är en Saab 9-3 -98 (orkar inte höra kommentarer om bilval).
I våras krockade jag med en hare och när det började bli varmt kom det ingen kyla från acc:n. En acrediterad ac-verkstad kollade på bilen och konstaterade att gastrycket var för lågt. En läckagekontroll visade att kondensorn fått sig en smäll (haren) och det var ju bra för mig för då blev det ett försäkringsärende med 2500:- i självrisk.
Man bytte kondensorn och torkfiltret men när det är varmare än 24 grader kommer bara kylan sporadiskt. Ac-verkstan tror nu att det är magnetkopplingen i kompressorn som inte orkar koppla ihop vad det nu är den kopplar ihop.
En ny kompressor och byte kostar 7000:- och jag vet inte om jag är sugen på att lägga ner det på bilen som gått 20000 mil.

Min fråga är om man kan byta enbart magnetkopplingen och ev kostnad. Är det ett gör-det-själva-jobb? Behöver man fylla systemet?
Om det nu inte går att byta bara kopplingen, är det värt att satsa på en begagnad kompressor och var kan man hitta dessa isåfall.

// Jarl
om det är fel på magnetkopplingen så är det lätt att konstatera, bara mätta om den får ström & om den kopplar in eller ej.

om du kan byta magnetkoppling utan att tömma systemet, beror på om kompresorn sitter tillräcklgt åtkomligt eller ej. (har ingen aning på hur den sitter i din bil)
själva bytet i sig kräver inte tömning av systemet, men får man inte dit avdragaren framför kompressorn, så måste den ju avlägsnas från bilen, har man tur så räcker det att loss kompressoen & den härnger kvar i slangarna.
jag skulle inte köra detta utan specialverktyg, men det kan då om man är lite lkurig & i värsta fal tillverkar lite prylar.
Skrivet av: Jarl
« skrivet: 10 augusti 2006, 22:10:11 »

Jo då, det hade inte varit dumt!
Fick idag med mig hela familjen till en bilhandlare, Peugeot, och även om det inte är min favorit har man fått stenen i rullning. Vill nog ha en Toyota Corolla av nyare modell istället. 9-3:an fungerar som andrabil så det är en lämplig ersättatre som i så fall ska hittas. Inte för att Toyota är en kul bil utan för att den får goda vitsord i alla undersökningar jag läst.
Mina frågor klarstår dock!

// Jarl
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 augusti 2006, 21:41:40 »

Bilen det gäller är en Saab 9-3 -98 (orkar inte höra kommentarer om bilval).

En ny kompressor och byte kostar 7000:- och jag vet inte om jag är sugen på att lägga ner det på bilen som gått 20000 mil.

Låter som det är dags för en ny bil.  ;)
Skrivet av: Jarl
« skrivet: 10 augusti 2006, 18:05:45 »

Hej!
Eftersom det nu verkar finnas en massa förståsigpåare här angående bilars AC så tänkte jag väcka liv i tråden igen.

Bilen det gäller är en Saab 9-3 -98 (orkar inte höra kommentarer om bilval).
I våras krockade jag med en hare och när det började bli varmt kom det ingen kyla från acc:n. En acrediterad ac-verkstad kollade på bilen och konstaterade att gastrycket var för lågt. En läckagekontroll visade att kondensorn fått sig en smäll (haren) och det var ju bra för mig för då blev det ett försäkringsärende med 2500:- i självrisk.
Man bytte kondensorn och torkfiltret men när det är varmare än 24 grader kommer bara kylan sporadiskt. Ac-verkstan tror nu att det är magnetkopplingen i kompressorn som inte orkar koppla ihop vad det nu är den kopplar ihop.
En ny kompressor och byte kostar 7000:- och jag vet inte om jag är sugen på att lägga ner det på bilen som gått 20000 mil.

Min fråga är om man kan byta enbart magnetkopplingen och ev kostnad. Är det ett gör-det-själva-jobb? Behöver man fylla systemet?
Om det nu inte går att byta bara kopplingen, är det värt att satsa på en begagnad kompressor och var kan man hitta dessa isåfall.

// Jarl
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 03 augusti 2006, 12:15:15 »

Vill stoppa in ytterligare en aspekt som bör beaktas.

Ja nog har hållbarheten på köldmediefyllningar minskat alltid. Eller kanske rättare sagt blivit bra mycket ojämnare.

Den hopplöst ojämna livslängden på kondensorer brukar ju skyllas på frätskador utifrån. Förstår inte anledningen till att frätskador inifrån aldrig diskuteras.

Den kraftiga livslängdsförkortningen kom i och med att R134a introducerades. Var inte alls lika vanlig förr.

Jag kan inte hålla med dig.
snarare tvärtom. nu håller grejorna bättre.
Grejen är ju den att förr hade kanske 5% av bilarna AC, nu har 90% av bilarna AC
så om du bytta 10 kondensatorer/ år på en viss verksa förr & nu byter 20 / år, så är dt ju en regäl minsking!


-------------------------------------

Ta bara gamla Volvo 940 dom hade en kondensor i alu, som hade fästen rakti imallan kylflänsarna, med stora brickor i stål. här får man byta många kondensatorer, detta gör vi inte på mosterna bilar.
samma bi (gäler även 740) har ett alu rör med en fäste i karossen i stål, stål"groken" har en summibeklädnad, men detta försvinner efter ca 5 år & sen ergar det.

detta var ju 2 mycket vanliga bilar på marknaden i sverge, så dom står nog för överhängande ryktes spridning, vad det gäller dåliga kondenstorer.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 03 augusti 2006, 12:08:29 »

Jajisses Carman jag måste bara få säga att jag begriper inte mej inte på dej och dina inlägg.Det är direkta sakfel och en massa dravel från din sida hela tiden.Att få dej att erkänna/ändra åsikt är lika lätt som att få en Djurgårdare att bli AIK:are.

det kan ju bero på att jag har rätt.

Citera
1.Exakt vars har jag påstått att bilarnas ac bara håller 5år

kan ju vara nån annan som skrev, orkar inte kolla.

Citera

2.Bra att du skrev hur ni jobbar på eran märkesverkstad ,rostigt filter , ingen läcka= inget byte.Själv jobbar jag med förebyggande underhåll dvs jag anser att det är bara en tidsfråga innan filtret börjar läcka.I Ackrediteringen så krävs det att man skall se till att systemen är täta.

det jag mena var att filtret alltid byts endå, om man gör ett ingrepp! & det är sellan våra kunder vill kosta på bilarna massa byten av ditaljer för tusentals gronor, innan dom vekligen är trasiga. dessa filter blir fort rostiga, men ofta går dom många (3-4 år) till. vi vill inte lura våra kunder.

Citera
3.När jag påstår att det är frånvaron av kupefilter som orsakar läckorna , så tar du med k-filtret i nästa inlägg du kommer med.Konstigt att du inte nämde det i inlägget före.
Jag viste inte att jag var skyldig att förklara orsaken, men när du skrev en felaktig orsak kände jag att jag var tvungen att förklara hur det ligger till. det är sånt här märkseverkstan får reda på fårn fabriken)

Citera
4.Förklara oxå hur ett k-filter kan minska den "fuktiga miljön" när det är förångaren som ligger efter filtret som orsakar den miljön.
har du cupefilter så får du inte in damm pollen & skräp, dessa saker "binder" fukten. testa att hälla lite vatten på köksbodtet & låta det stå en dag, bredvid gör du samma sak, emn lägger en blöt disktrasa uppe på.
när dan är slut, lyfter du på disktrasen & kollar vilken av de 2 stälena som är fuktigast. Jo under disktrasan så klart, för den har "bundit" fukten.

Citera
5.Klart att jag medveten om att inte alla filter läker vid ett PTU-test, men jag är en seriös företagare och ska lämna garantier på det jobb som är gjort, så är filtret rostigt men kunden inte vill byta det utan bara fylla upp bilen så tackar jag nej till jobbet och kunden får besöka mina kolleger i branchen.
självklart fyller man inte ett system som har legage.

Citera
6.Du skriver oxå att stålkopplingar-aluminium ergar vilket är riktigt, men lika stort om inte större är alu-alu kopplingar där kan vi snacka om ergar.Ett bra exempel är alla VAG-bilar där dom till och med använder fingängat mm.
möjligt att VAG har det problemet, har inte pyslat med dom. dom alu-alu kopplingar vi har ergar inte, men det har väll med vilken legering & ytskikt man andvänder.

Citera
Tänker nu inte gå vidare i den här diskussionen för att det går inte att hålla en vettig diskussion med dej Carman.
Till sist Carman var ödmjuk, man lär sig något nytt varje dag.Har du vägarna norrut så släng in en blink på forumet så ska jag bjuda dej på kaffe på min verkstad.

tackar, alltid roligt att träffa folk "live"
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 03 augusti 2006, 02:51:24 »

En sak som de flesta vet är att fukt i ett köldmediesystem kan ge driftsstörningar. Att fukt i ett R134a system, även kan ge andra typer av problem, verkar inte vara fullt lika väl känt.

Gasens kemiska uppbyggnad gör att den reagerar med fukt och bildar en frätande syra. Den processen startar bra långt före det fukthalten nått sådana nivåer att driftstörningar i övrigt uppstår.

Fukt i ett gammalt R12-system kan bilda saltsyra, vilket de flesta inser är ohälsosamt. Vilken typ av syra bildas med R134a?
Skrivet av: jehu
« skrivet: 03 augusti 2006, 02:50:31 »

Intressanta synpunkter Knut. Kanske går det att få fram statistik över hur systemen håller, men AC-verkstäder borde ju ha en viss insikt. Synpunkter har iaf de jag anlitar.
Att kondensorerna så ofta behöver bytas är väl ändå ett tecken på att de är yttre korrosion?
Jag som alltid trott att vacumsugningen garanterade att det blev torrt. Min AC-kille är mycket noggrann med vacuumsugningen.  Hittills har alltid kondensorbyte fungerat på de bilar jag orkat fixa ACn på (ett dussin kanske).

Emellanåt lämnar jag in bilar på Volvo (Skobes) men aldrig har jag fått höra så mycket "dravel" där som jag kan få här-  ::)
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 02 augusti 2006, 23:05:59 »

Vill stoppa in ytterligare en aspekt som bör beaktas.

Ja nog har hållbarheten på köldmediefyllningar minskat alltid. Eller kanske rättare sagt blivit bra mycket ojämnare.

Den hopplöst ojämna livslängden på kondensorer brukar ju skyllas på frätskador utifrån. Förstår inte anledningen till att frätskador inifrån aldrig diskuteras.

Den kraftiga livslängdsförkortningen kom i och med att R134a introducerades. Var inte alls lika vanlig förr.

När jag bytte kondensorn i min bil, examinerade jag den gamla väldigt noga. Kan inte få till det till att läckan berodde på korrosion utifrån. Snarare hade läckan uppstått inifrån och korrosionen därefter spritt sig på utsidan under lacken.

En sak som de flesta vet är att fukt i ett köldmediesystem kan ge driftsstörningar. Att fukt i ett R134a system, även kan ge andra typer av problem, verkar inte vara fullt lika väl känt.

Gasens kemiska uppbyggnad gör att den reagerar med fukt och bildar en frätande syra. Den processen startar bra långt före det fukthalten nått sådana nivåer att driftstörningar i övrigt uppstår.

En komplicerande faktor är att densiteten på köldmediet och vatten ligger så nära varandra. Finns vatten med i köldmediet, har det knappt någon chans att separera i vanlig hantering. Vattnet är bara aningen lättare och flyter upp ovanpå bara om det får stå i stillhet ett tag. Vattnet rörs ständigt om kondensatet och får därigenom maximal möjlighet att reagera kemiskt.

Detta är i huvudsak anledningen till att byte av torkfilter anbefalls så mycket flitigare i R134a-system än i tidigare system. Och ja visst, att metod och utrustning för vakuumsugning hamnat så mycket mer i fokus än tidigare

Frätskador inifrån kan ta sig andra uttryck än hål i kondensorn. Kan helt enkelt vara att ytor som en o-ring ska täta mot fått små frätskador. I ett nötskal en av de långsamma läckor som kan uppstå. En sådan där hopplöst långsam läcka som kan vara närapå omöjlig att hitta.

Skulle tro att så länge R134a används så räcker det inte med att spendera krut på kvalitetshöjningar på själva systemets uppbyggnad. Blir dyrt att bygga syrafast. Skulle tro att medvetna konsumenter som har pejl på vilka aktörer som bör ställas till svars är effektivare.

Alla bilmärken uppvisar så vitt jag kunnat förstå, en förbluffande ojämnhet i hur bra/långlivat AC-system fungerar. Tror det är dags att börja ifrågasätta jämnheten (fuktfriheten) på de substanser som tankas in i våra system. Uppmärksamheten har hittills riktats på att vakuumsugningen ska göras så perfekt som möjligt. Detta oavsett om systemet öppnats eller ej. Vakuumsugning kan bara ta bort fukt som redan tidigare fanns i systemet. Fukt som ev. kommer med det nya köldmediet kan vakuumsugningen inte göra ett dyft åt. Sen kan man ju ägna en tanke åt frågan, på vilket sätt kom den fukt in som möjligen fanns tidigare i systemet?

/Knut.
Skrivet av: Hasse21
« skrivet: 02 augusti 2006, 00:44:38 »

Jajisses Carman jag måste bara få säga att jag begriper inte mej inte på dej och dina inlägg.Det är direkta sakfel och en massa dravel från din sida hela tiden.Att få dej att erkänna/ändra åsikt är lika lätt som att få en Djurgårdare att bli AIK:are.
1.Exakt vars har jag påstått att bilarnas ac bara håller 5år
2.Bra att du skrev hur ni jobbar på eran märkesverkstad ,rostigt filter , ingen läcka= inget byte.Själv jobbar jag med förebyggande underhåll dvs jag anser att det är bara en tidsfråga innan filtret börjar läcka.I Ackrediteringen så krävs det att man skall se till att systemen är täta.
3.När jag påstår att det är frånvaron av kupefilter som orsakar läckorna , så tar du med k-filtret i nästa inlägg du kommer med.Konstigt att du inte nämde det i inlägget före.
4.Förklara oxå hur ett k-filter kan minska den "fuktiga miljön" när det är förångaren som ligger efter filtret som orsakar den miljön.
5.Klart att jag medveten om att inte alla filter läker vid ett PTU-test, men jag är en seriös företagare och ska lämna garantier på det jobb som är gjort, så är filtret rostigt men kunden inte vill byta det utan bara fylla upp bilen så tackar jag nej till jobbet och kunden får besöka mina kolleger i branchen.
6.Du skriver oxå att stålkopplingar-aluminium ergar vilket är riktigt, men lika stort om inte större är alu-alu kopplingar där kan vi snacka om ergar.Ett bra exempel är alla VAG-bilar där dom till och med använder fingängat mm.
Tänker nu inte gå vidare i den här diskussionen för att det går inte att hålla en vettig diskussion med dej Carman.
Till sist Carman var ödmjuk, man lär sig något nytt varje dag.Har du vägarna norrut så släng in en blink på forumet så ska jag bjuda dej på kaffe på min verkstad.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 31 juli 2006, 01:02:27 »


Sorry Carman men jag har rätt, ska nu försöka förklara varför.
På tidigare modeller av Volvo typ 740,940,760,960 så sitter filtret oxå på sugsidan, men den stora skillnaden är att det är tillverkat i aluminium.Alltså kan det inte rosta sönder.När ett fullt fungerande ac-system rullar på så blir rör , slangar och inte minst filter iskalla med den påföljden att det bildas någonting som kallas KONDENS.Den här kondensen går in under lacken på filtret och det rostar ut i förtid.Vi som jobbar på eftermarknaden monterar naturligtvis ett filter i aluminium.Har i sommar haft in över 60 st 850 & V70 och inte en enda har haft ett shysst filter.Det du kallar bagatell kallar jag konstruktionsmiss.
Att det skulle vara koldammet från kupefläkten tror jag inte heller på, däremot så har alla 850 & V70 som jag bytt förångare på varit utan kupefilter, förångarna har alltid utan undantag varit fulla med skit nedtill.Det innebär att när Ac:n avfrostar så ligger det en fuktig gegga kvar längst ner på förångaren och där har alla läckor varit.Skulle det det ha varit koldammet tycker man ju att läckorna skulle ha varierat på ställerna på förångaren.
Sen har vi ju oxå det här problemet med clutcharna, dom slits ut pga att kompressorn får för dålig/obefintlig kylning.I fjol sommar tejpade jag fast en termometer på en kompressor och for ut och körde i en timme, tempen på kompressorn låg på nästan 90grader.Tänk er själva innegivaren säger till att det är tillräckligt kallt=kompressorn stoppar under tiden blir den j...ligt varm ni kan ju själva förstå att det blir ett högt mottryck när innegivaren kallar på mer kyla och clutchen ska gå in och dra igång kompressorn.
Ja du Carman dom systemen var så framgångrik att från 01:erna så gick Volvo över till att ha filtret på högtryckssidan och tillverkat i aluminium.

Vist kryper kondensen under den däe fördömda pulverlacken, pulverlack funkar ju inte så bra i våra miljöer, det var alla som har dragkrok.
& vist ser man rostiga filter, som du skriver, men alla med rostiga filter har inte lekage på filtrena & det är du med medveten om, därför skrev du som du skrev.
& alla desa bilar vi nu pratar om hr ju långt över dom där 5 åren du pratar om, dom flästa också över 10 år.

jag har helt rätt när jag säger att det är koldamet ihopp med den fuktiga miljön som man får när man inte har cupefilter. (cupefilter var optione på 850 & standard på alla V70 med ECC) Som gör att evaparatorn ergar sönder.
Om ni skulle köpa Volvos orginal Sats för byte av förångare, så momer man inte bara billigare undan, utan man får med monterings sats för Cupefliter, Cupefiler, torkfilter, reduserings bricka för kylning av fläcktens intärna kylkanal (den som ska minska koldam på förångaren) & givetvis själva förångaren o alla packningar. gas & olja får du köpa separat.
men det är ju sellan Ni andvänder er av orginal delar & därmed åtgärdar ni bara symtom istället för att åtgärda felet som man gör om man gör jobbet på en orginal veksta, där man har insid informatiom om bilen & verkligan kan bilmodellen.




--------------------
en annan reflektion, om det nu skulle vara så som du säger att man får vara glad om AC-systemet håller längre än 5 år, hur kan då torkfiltrena vara rostiga? dess byts ju alltid vid AC ingrepp!!! Alla borde ju ha nya fina filter!!
nä du i mina  trakter så håller iallfall 90% av bilarnas AC anlägningar i 10 år utan fel & 70% hållar 15 år.
så även om du har många bilar med fel på så är det många gånger fler bilar som är helt felfria!
Skrivet av: Hasse21
« skrivet: 30 juli 2006, 23:54:12 »

Ja nu måste jag lägga mej i igen, du får ursäkta mej Carman men att kritisera andra bilmärken än Volvo (ja jag vet att du jobbar på Volvo) det var bara för mycket.För ett sämre system än Volvo 850/V70 har då jag aldrig jobbat med dom bilarna har jag tjänat stålar på.Men jag måste ändå ge dej rätt att dom använder orifice-tubar.Lite bra info , har bilen torkfiltret på sugsidan=orifice, har bilen torkfiltret på trycksidan=expansionsventil.Kan oxå berätta att jag minsann haft inne "skitbilar" typ 01:er,02:er,03:er av ovanstående modeller.Men vill ändå poängtera att det inte finns någon bil idag med ett superbra ac-system.Alla märken har sina olika svagheter.Till sist ett tips till Herrbrun jag tror att felet ligger antingen i en för trött kompressor eller köldmediabrist.
Jag kasta inte skit på nått bilmärke!!! jag bara dementera att bilarna s AC system skulle vara så dålig att man fick vara glad om dom höll i 5 år!!!
det siter ju AC i nästan varenda bil idag, & med tanke på hur många ac system det blir, så är det förhålandevis få system som krånglar innan bilen är 10-15 år.

sen har du ju fel när du säger att 850/V70 har ett dåligt AC-system.
första årsmodelerna av 850 (92-93) hade en kondnsor som var så tun att den var väldigt känslig & paja lätt. (samtliga bilar har idag ffått byta till den nyare.)
850 har problem med att dammet från kolet icupefläckten "fräter" på evaparatorn & detta årsakar så småningom ett lagake. om man monterar volvos repsats, så ingår det några saker för att förebygga deta.
V70 har inte detta problem!!!
V70 har på årsmodell 97 eller 98 problem med en slang som kannläcka, men även här bör samtliga biler redan ha råkat ut för deta & fått den bytt.
både 850 & V70 har torkfiltret på en utsat plats & denna kan med åren rosta sönder, om bilen utsätts för mycke stensprut & salt slask, samt tvättas dålig.

Dessa fel är bagateler & inget som förekommer på varenda bil. Systemetna på V70 & 850 är alltså bra system! bara det att det finns mängder av sna här bilar & att nästa varena en har AC, mot vad det finns andra märken & i vilken utsträckning dessa har AC, så det är inte konstikt om kyl killarna får in några såna här varje år.

Sorry Carman men jag har rätt, ska nu försöka förklara varför.
På tidigare modeller av Volvo typ 740,940,760,960 så sitter filtret oxå på sugsidan, men den stora skillnaden är att det är tillverkat i aluminium.Alltså kan det inte rosta sönder.När ett fullt fungerande ac-system rullar på så blir rör , slangar och inte minst filter iskalla med den påföljden att det bildas någonting som kallas KONDENS.Den här kondensen går in under lacken på filtret och det rostar ut i förtid.Vi som jobbar på eftermarknaden monterar naturligtvis ett filter i aluminium.Har i sommar haft in över 60 st 850 & V70 och inte en enda har haft ett shysst filter.Det du kallar bagatell kallar jag konstruktionsmiss.
Att det skulle vara koldammet från kupefläkten tror jag inte heller på, däremot så har alla 850 & V70 som jag bytt förångare på varit utan kupefilter, förångarna har alltid utan undantag varit fulla med skit nedtill.Det innebär att när Ac:n avfrostar så ligger det en fuktig gegga kvar längst ner på förångaren och där har alla läckor varit.Skulle det det ha varit koldammet tycker man ju att läckorna skulle ha varierat på ställerna på förångaren.
Sen har vi ju oxå det här problemet med clutcharna, dom slits ut pga att kompressorn får för dålig/obefintlig kylning.I fjol sommar tejpade jag fast en termometer på en kompressor och for ut och körde i en timme, tempen på kompressorn låg på nästan 90grader.Tänk er själva innegivaren säger till att det är tillräckligt kallt=kompressorn stoppar under tiden blir den j...ligt varm ni kan ju själva förstå att det blir ett högt mottryck när innegivaren kallar på mer kyla och clutchen ska gå in och dra igång kompressorn.
Ja du Carman dom systemen var så framgångrik att från 01:erna så gick Volvo över till att ha filtret på högtryckssidan och tillverkat i aluminium.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 30 juli 2006, 16:27:55 »

Det är inte heller alla som lämnar in bilen till märkesverkstad om det är AC som ska fixas - snarare tvärtom, om det inte täcks av garantier.
Så en generell verkstad med kompetens på AC är nog dom som har bäst koll på hur det står till med AC på olika fabrikat.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 30 juli 2006, 15:08:05 »

över 300 mobila rapporter blir de, för 5 år sedan låg siffran på ca.100 så visst med ökat antal ac i landet så måste det bli mer frekvent med arbete. Detta är dock i en kommun med bara 10000 inv.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 30 juli 2006, 13:59:58 »

I år kommer vi nog att gå över 300 bilar som haft problem med sin ac.
Går man tillbaka så visst det sitter ju ac i 98% av alla nytillverkade bilar så antalet kommer väl inte att minska. Vidhåller dock att om ac fungerat i 5-6 år utan problem så är det bra,inte sagt att de inte håller längre. Vet ej men t.ex i norr använder man salt där på vintern?för detta salt verkar vara en riktig ac-mördare.

Nu gör du ju som folksam med sin statestik!
du redovisar ett antal, so vi inte vet om det är högt eller lågt! det dullar ju hundra tusentals nyare bilar med ac, så 300 är ju ett lågt tal. desutom så har ni sägert 300 kunder, & alla har inte fel å sina ac system, fast dom tror det.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 30 juli 2006, 13:58:05 »

Problemet med AC i nyare bilar verkar vara generellt- finns det något personbilsmärke som har grejor som håller?

-olämpliga materialval i klena dimensioner i kombination med salt och fukt ger läckage
-trånga montage ger problem med kondens och mögel

Rätta mig om jag har fel och räkna upp märken som håller.
Körs bilen på saltade vintervägar tror jag det inte är många som håller tio år. Och det har nog inte tillverkaren räknat med heller.  :(

På senare tid har jag egentligen bara erfarenhet av Audis A/C, och sedan 1988 har jag bara behövt fylla en av bilarna, en 91:a med R12 som nog var ca 5 år vid det tillfället. En annan hade problem med en sliten spjällmotor som fick bytas.

Bilarna har oftast varit 5-8 år gamla och jag har pendlat mellan Uppsala och Stockholm (== massor med salt). Jag har en 96:a som gått ca 24000 mil för tillfället, och även om den börjar bli sliten så funkar klimatanläggningen perfekt.

Tidiga Audi (äldre än ca 1991) använde klimatanläggningar från GM (Cadillac).

Jag har haft ett par gamla Chevy van, och de har krävt regelbunden påfyllning.

Panteran har krävt fyllning vartannat år, och i år tröttnade jag på det och bytte ut alla gamla R12-slangar och bytte axeltätningen i kompressorn. Tyvärr var det något problem med tre stålkopplingar som vi pressade på de nya slangarna och två läckte direkt när vi försökte fylla systemet och den sista pajade på Autobahn på väg till Frankrike  huvuddunk

ja vannarna har ju en kondensor som är i aluminium & anslutningerna är i stål = erjar sönder...
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 30 juli 2006, 10:11:22 »

I år kommer vi nog att gå över 300 bilar som haft problem med sin ac.
Går man tillbaka så visst det sitter ju ac i 98% av alla nytillverkade bilar så antalet kommer väl inte att minska. Vidhåller dock att om ac fungerat i 5-6 år utan problem så är det bra,inte sagt att de inte håller längre. Vet ej men t.ex i norr använder man salt där på vintern?för detta salt verkar vara en riktig ac-mördare.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 30 juli 2006, 07:15:39 »

Problemet med AC i nyare bilar verkar vara generellt- finns det något personbilsmärke som har grejor som håller?

På min Toyota-99 har aldrig ACC:n krånglat, jag måste tillägga att jag aldrig tidigare har haft en så problemfri bli trots att jag tidigare kört Volvo av den gamla hedliga sorten (bakhjulsdrivna).

(Fast nu måste jag väl ta i trä och kasta salt över axeln....  ;) )
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 30 juli 2006, 05:58:02 »

Problemet med AC i nyare bilar verkar vara generellt- finns det något personbilsmärke som har grejor som håller?

-olämpliga materialval i klena dimensioner i kombination med salt och fukt ger läckage
-trånga montage ger problem med kondens och mögel

Rätta mig om jag har fel och räkna upp märken som håller.
Körs bilen på saltade vintervägar tror jag det inte är många som håller tio år. Och det har nog inte tillverkaren räknat med heller.  :(

På senare tid har jag egentligen bara erfarenhet av Audis A/C, och sedan 1988 har jag bara behövt fylla en av bilarna, en 91:a med R12 som nog var ca 5 år vid det tillfället. En annan hade problem med en sliten spjällmotor som fick bytas.

Bilarna har oftast varit 5-8 år gamla och jag har pendlat mellan Uppsala och Stockholm (== massor med salt). Jag har en 96:a som gått ca 24000 mil för tillfället, och även om den börjar bli sliten så funkar klimatanläggningen perfekt.

Tidiga Audi (äldre än ca 1991) använde klimatanläggningar från GM (Cadillac).

Jag har haft ett par gamla Chevy van, och de har krävt regelbunden påfyllning.

Panteran har krävt fyllning vartannat år, och i år tröttnade jag på det och bytte ut alla gamla R12-slangar och bytte axeltätningen i kompressorn. Tyvärr var det något problem med tre stålkopplingar som vi pressade på de nya slangarna och två läckte direkt när vi försökte fylla systemet och den sista pajade på Autobahn på väg till Frankrike  huvuddunk
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 30 juli 2006, 01:48:06 »

Ja nu måste jag lägga mej i igen, du får ursäkta mej Carman men att kritisera andra bilmärken än Volvo (ja jag vet att du jobbar på Volvo) det var bara för mycket.För ett sämre system än Volvo 850/V70 har då jag aldrig jobbat med dom bilarna har jag tjänat stålar på.Men jag måste ändå ge dej rätt att dom använder orifice-tubar.Lite bra info , har bilen torkfiltret på sugsidan=orifice, har bilen torkfiltret på trycksidan=expansionsventil.Kan oxå berätta att jag minsann haft inne "skitbilar" typ 01:er,02:er,03:er av ovanstående modeller.Men vill ändå poängtera att det inte finns någon bil idag med ett superbra ac-system.Alla märken har sina olika svagheter.Till sist ett tips till Herrbrun jag tror att felet ligger antingen i en för trött kompressor eller köldmediabrist.
Jag kasta inte skit på nått bilmärke!!! jag bara dementera att bilarna s AC system skulle vara så dålig att man fick vara glad om dom höll i 5 år!!!
det siter ju AC i nästan varenda bil idag, & med tanke på hur många ac system det blir, så är det förhålandevis få system som krånglar innan bilen är 10-15 år.

sen har du ju fel när du säger att 850/V70 har ett dåligt AC-system.
första årsmodelerna av 850 (92-93) hade en kondnsor som var så tun att den var väldigt känslig & paja lätt. (samtliga bilar har idag ffått byta till den nyare.)
850 har problem med att dammet från kolet icupefläckten "fräter" på evaparatorn & detta årsakar så småningom ett lagake. om man monterar volvos repsats, så ingår det några saker för att förebygga deta.
V70 har inte detta problem!!!
V70 har på årsmodell 97 eller 98 problem med en slang som kannläcka, men även här bör samtliga biler redan ha råkat ut för deta & fått den bytt.
både 850 & V70 har torkfiltret på en utsat plats & denna kan med åren rosta sönder, om bilen utsätts för mycke stensprut & salt slask, samt tvättas dålig.

Dessa fel är bagateler & inget som förekommer på varenda bil. Systemetna på V70 & 850 är alltså bra system! bara det att det finns mängder av sna här bilar & att nästa varena en har AC, mot vad det finns andra märken & i vilken utsträckning dessa har AC, så det är inte konstikt om kyl killarna får in några såna här varje år.
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 29 juli 2006, 23:46:40 »

Har själv misstänkt att det är köldmediebrist men ville försäkra mig om att det inte var /är något annat enkelt skitfel. Men nu är jag övertygad om att dcet är felet. Tack för all hjälp! *vinkar*

Lite lustigt är det att jag också har en dubbelt så gammal audi som gått mer än dubbell så mycket där ACn är helt perfekt. Det kan alltså inte vara ett olösligt problem att få en tät kompressortätning.

Men å andra sidan har jag en mängd andra kryptiska elfel på Audin. Vad ger ni mig för att instrumentpanelen slocknar när minutvisare på klockan skall flytta sig vid minusgrader.  :)
Varje minut blir instrumentpanelen svart.  fiR:
Skrivet av: jehu
« skrivet: 29 juli 2006, 22:40:35 »

Problemet med AC i nyare bilar verkar vara generellt- finns det något personbilsmärke som har grejor som håller?

-olämpliga materialval i klena dimensioner i kombination med salt och fukt ger läckage
-trånga montage ger problem med kondens och mögel

Rätta mig om jag har fel och räkna upp märken som håller.
Körs bilen på saltade vintervägar tror jag det inte är många som håller tio år. Och det har nog inte tillverkaren räknat med heller.  :(

Skrivet av: Hasse21
« skrivet: 29 juli 2006, 21:44:29 »

Ja nu måste jag lägga mej i igen, du får ursäkta mej Carman men att kritisera andra bilmärken än Volvo (ja jag vet att du jobbar på Volvo) det var bara för mycket.För ett sämre system än Volvo 850/V70 har då jag aldrig jobbat med dom bilarna har jag tjänat stålar på.Men jag måste ändå ge dej rätt att dom använder orifice-tubar.Lite bra info , har bilen torkfiltret på sugsidan=orifice, har bilen torkfiltret på trycksidan=expansionsventil.Kan oxå berätta att jag minsann haft inne "skitbilar" typ 01:er,02:er,03:er av ovanstående modeller.Men vill ändå poängtera att det inte finns någon bil idag med ett superbra ac-system.Alla märken har sina olika svagheter.Till sist ett tips till Herrbrun jag tror att felet ligger antingen i en för trött kompressor eller köldmediabrist.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 29 juli 2006, 10:35:12 »

Märkligt att det finns exp.ventiler att beställa till samtliga Volvo modeller eller vad det kallas. Sc:,h
Skrivet av: pricken
« skrivet: 29 juli 2006, 08:20:22 »

Passat TDI variant syncro -98 med fullständig dokumentation. Ingen påfyllning eller andra problem
än så länge 


 Thumbsup
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 28 juli 2006, 21:41:06 »

Sen en rättelse en bil med expventilsystem har inte alls alltid hög och lågtryckspressostaterna på högtryckssidan och jag har aldrig sett en mobil anläggning med sk. stryprörsfunktion måste vara väldigt ovanligt eller mkt små anläggningar. Tar tex arbetsfordon som skördare, väghyvlar, hjullatare så kan de vara utan både hög och lågtrycksvakt. Men symptomen är detsamma vare sid exp.ventil eller stryprör, ett slående av kompressor till och från är symptom för för lite köldmedium eller för mycket köldmedium, däremot om kompressorn slår till och kyler men efter stopp så går den inte mer är nog troligast ngt fel med magnetkopplingen, dvs att mellanrummet mellan kompressorhus och magnet är för stor, man brukar kunna reglera detta med brickor. Mycket vanligt på Volvo S-V70, 850, men på t.ex AUDI vet jag att där finns det inga brickor.
Lycka till

har du aldrig sett en bil som ahr orifis? (stryprör) detat sitter på Volvo 740, 940, 850, V70 (men dessa bilar är ju inte så vanliga i Sverige ;) )
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 28 juli 2006, 21:38:10 »

En AC-anläggning på en bil och en värmepump fungerar ungefär likadant, ungefär.
Det blir kallt på ett ställe och varmt på ett annat. Men i regel kan man säga att om man inte har haft en läcka på en 5 år gammal bil så är det jättebra. Egentligen borde det ju vara samma som värmepumpen men en bil utsätts för mycket mer slitage och sitter i en väldigt påfrestande miljö. T.ex tror jag att 80% av alla läckor sker i kondensorn som sitter framför motorkylaren i grillen utav bilen. Det kan vara stenskott som tar sönder den eller alla flugor och löv som sätter sig bakom tillsatsfläkten och med hjälp av saltet så fräts kondensorn sönder. Ta märket KIA som tillverkas i japanland där de fäster ac´ns aluminiumrör med stålklammer, viss där borta använde de inget salt, men här hemma så är det hål efter 2 år. Salt, stål och aluminium en finfin kombo.
En bilac levererar en bättre kyleffekt när man kör dels att kompressorn går fortare och att man får en lägre kondenseringstemperatur, när man står stilla så ska tillsatsfläkten blåsa bort värmen, den kanske inte fungerar. Det kan också vara så vid en konvertering att köldmediemängden blivit lite för stor så kompressorn bryter till och från på högtryckspressostaten.
R12 och R134 skiljer sig lite och en ac-anläggning på ca 1kg blir väldigt känslig på fyllnadsmängd


vad kör ni för "skitbilar" som har läckor i AC-systemet inom 5 år? dom bilar jag jobar med är det inte så vanligt att det läckare.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 28 juli 2006, 21:34:16 »

Jag har ett likartat problem (men tvärtom på ett sätt). Vi stillastående bryter kompressor hela tiden och kyleffekten är dålig medan den vid hög hastighet håller igång mycket längre och jag får fullgod kyleffekt.
Min analys är att kondensorn inte kyls tillräckligt mycket vid låga hastigheter, trots att elfläkten snurrar hela tiden. Kondensorn ser inte ut att ha igensatta kylflänsar.

Som en del av er minns fick jag min gamla -91 Dodge uppfyllt med freon-ersättare i maj då kylmontören inte kunde hitta läckan på mitt system. Den har fungerat likartat sedan dess: bra kyleffekt vid hög fart, men dålig effekt vid stillastående och låg fart. Vad kan orsaka detta?
Bytte ni torkfilter? om inte gör det!
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 28 juli 2006, 20:49:50 »

Min Toyota är 6 år gammal nu (13 000 mil), om kylan skulle lägga av inom 10 år från tillverkningsdatum skulle jag bli mycket besviken.

Nån fler som har efarenheter av hur länge men kan köra utan att fylla?

Med en Toyota behöver du nog inte oroa dig om det...  :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 28 juli 2006, 18:05:08 »

Min Toyota är 6 år gammal nu (13 000 mil), om kylan skulle lägga av inom 10 år från tillverkningsdatum skulle jag bli mycket besviken.

Nån fler som har efarenheter av hur länge men kan köra utan att fylla?
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 28 juli 2006, 14:33:57 »

Sen en rättelse en bil med expventilsystem har inte alls alltid hög och lågtryckspressostaterna på högtryckssidan och jag har aldrig sett en mobil anläggning med sk. stryprörsfunktion måste vara väldigt ovanligt eller mkt små anläggningar. Tar tex arbetsfordon som skördare, väghyvlar, hjullatare så kan de vara utan både hög och lågtrycksvakt. Men symptomen är detsamma vare sid exp.ventil eller stryprör, ett slående av kompressor till och från är symptom för för lite köldmedium eller för mycket köldmedium, däremot om kompressorn slår till och kyler men efter stopp så går den inte mer är nog troligast ngt fel med magnetkopplingen, dvs att mellanrummet mellan kompressorhus och magnet är för stor, man brukar kunna reglera detta med brickor. Mycket vanligt på Volvo S-V70, 850, men på t.ex AUDI vet jag att där finns det inga brickor.
Lycka till
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 28 juli 2006, 13:44:29 »

En AC-anläggning på en bil och en värmepump fungerar ungefär likadant, ungefär.
Det blir kallt på ett ställe och varmt på ett annat. Men i regel kan man säga att om man inte har haft en läcka på en 5 år gammal bil så är det jättebra. Egentligen borde det ju vara samma som värmepumpen men en bil utsätts för mycket mer slitage och sitter i en väldigt påfrestande miljö. T.ex tror jag att 80% av alla läckor sker i kondensorn som sitter framför motorkylaren i grillen utav bilen. Det kan vara stenskott som tar sönder den eller alla flugor och löv som sätter sig bakom tillsatsfläkten och med hjälp av saltet så fräts kondensorn sönder. Ta märket KIA som tillverkas i japanland där de fäster ac´ns aluminiumrör med stålklammer, viss där borta använde de inget salt, men här hemma så är det hål efter 2 år. Salt, stål och aluminium en finfin kombo.
En bilac levererar en bättre kyleffekt när man kör dels att kompressorn går fortare och att man får en lägre kondenseringstemperatur, när man står stilla så ska tillsatsfläkten blåsa bort värmen, den kanske inte fungerar. Det kan också vara så vid en konvertering att köldmediemängden blivit lite för stor så kompressorn bryter till och från på högtryckspressostaten.
R12 och R134 skiljer sig lite och en ac-anläggning på ca 1kg blir väldigt känslig på fyllnadsmängd
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 28 juli 2006, 12:48:17 »

Jag har ett likartat problem (men tvärtom på ett sätt). Vi stillastående bryter kompressor hela tiden och kyleffekten är dålig medan den vid hög hastighet håller igång mycket längre och jag får fullgod kyleffekt.
Min analys är att kondensorn inte kyls tillräckligt mycket vid låga hastigheter, trots att elfläkten snurrar hela tiden. Kondensorn ser inte ut att ha igensatta kylflänsar.

Som en del av er minns fick jag min gamla -91 Dodge uppfyllt med freon-ersättare i maj då kylmontören inte kunde hitta läckan på mitt system. Den har fungerat likartat sedan dess: bra kyleffekt vid hög fart, men dålig effekt vid stillastående och låg fart. Vad kan orsaka detta?
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 27 juli 2006, 20:04:14 »

presis som värmepumpen så går den inte hela tiden, den sak gå till & från, med olika mellanrum.

om du därimot inte får kalt i bilen, trots att den går, så har du säkert en gasläcka.
om du stängar alla uton ett mittmunstycke & kör full kyla i detta, med motorn på 2500rpm. sen mäter du presis i munstycket , så ska luftyen vara ca +8 grader.
(är luften + 15 grader så har du en gasläcka)
Skrivet av: KOB (anbj)
« skrivet: 27 juli 2006, 19:56:01 »

”drjukebox” analys är sannolikt 100% rätt. Tycker dock att det kan vara på sin plats att tillägga att symptomen ifråga inte är allmängiltigt för alla AC-system i bilar.

Hur systemet uppträder vid köldmediebrist beror i huvudsak på om bilen är utrustad med expansionsventilsystem eller stryprörssystem.

System med expansionsventil har både hög och lågtrycksbrytaren placerade på högtryckssidan. Medan stryprörssystemen har särat på brytarna så att lågtrycksbrytaren sitter på lågtryckssidan och högtrycksbrytaren sitter på högtryckssidan.

Funktionen blir därigenom helt olika.

I ett stryprörssystem blir reaktionen omedelbar när trycket på låga sidan sviktar. Kompressorn stoppas till dess att tillräckligt mycket köldmedium hunnit rinna förbi till låga sidan. Därefter tillåts återstart. Kan då bli ett livligt start och stoppande, när systemet har låg köldmedienivå.

I system försedda med expansionsventil blir det helt annorlunda. Eftersom lågtrycksbrytaren sitter på höga sidan, blir dess enda uppgift, att kolla huruvida vilotrycket räcker för start. Räcker vilotrycket väl för start så fortsätter kompressorn att gå oavsett om trycket på låga sidan börjar svikta. Lågtrycksbrytaren nås inte av någon information om det sviktande trycket, så länge kompressorn är igång.

Ett system med expansionsventil kan givetvis också drabbas av symptomet snabba start/stoppcykler, men då är orsaken alltid något helt annat än köldmediebrist.

Så vitt jag vet har Ford oftast stryprörssystem, så köldmediebrist bör rätt osvikligt vara förstahandsalternativet för dej Sfinx.

/Knut.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 27 juli 2006, 15:17:33 »

Tryckvakten slår ifrån.
Brist på köldmedium.
5 år gammal bil?
Läckage p g a korrosion.
Ofta vid anslutningar till kondensor.
Skrivet av: Orcus
« skrivet: 27 juli 2006, 15:04:33 »

Har för mig att det var exakt det problemet på föräldrarnas volvo 855 också, där var det läckage på anläggningen pga att en burk i motorrummet hade rostat hål.
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 27 juli 2006, 13:43:12 »

AC i bilen är väl också en värmepump?  ::)
Då har jag kommit rätt!

Magnetkopplingen slår på och av hela tiden. Ibland är den på 10 sekunder ibland någon minut. När den väl är på fungerar ACn helt OK.
Men varför går den av och på hela tiden? Är det ett elfel i givarna, eller fel på kompressorn, eller på magnetkopplingen?  Eller är det brist på köldmedium?

Kan tilläggas att magnetkopplingen slår ifrån oftare vid högre motorvarv. Dvs vid högre farter slutar AC att fungera.
liiite irriterande.  fiR: och varmt.

Vill bara försäkra mig om att det inte är ett enkelt fel som är lätt att elliminera.
Bara man vet var man skall börja leta. Var skall jag börja felsöka? 
Det är en Ford Focus 2000 om det har betydelse.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 574
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!