Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver jag säkra upp  (läst 15309 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #45 skrivet: 24 januari 2013, 22:22:17 »
Vad det handlar om här är ju att en-fas-apparater belastar enbart en fas, och har man då 2 sådana kopplade på samma fas så blir ju strömmen de drar tillsammans dubbelt så stor jfrt med om de hade suttit på var sin fas.
Ligger man då på gränsen till vad huvudsäkringen klarar, ja då måste man stänga av ena apparaten om man vill ha ut mer kräm till t.ex en elpatron (som ju helst ska dra lika mkt från alla 3 faserna), eller så flyttar man den ena apparaten till en annan, mindre belastad fas.
Du gör som du vill, men det kostar att ligga med större huvudsäkring än man behöver om man belastar jämnt istället.

Men det är ju planerad belastning?
Jag vet exakt vad jag har på varje fas och då funkar det ju med jämn belastning?

Jag kan el och säger inte att jag skall dra allt från en fas men alla prylar är inte 3-fas?

Hur många 3-fas prylar har du? Spis? VVB? Bastu? Elpatron?
Resten då? Pluggar du in dom på rätt fas?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Furutorp

  • Elektriker, Instrumenttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholmstrakten
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #46 skrivet: 24 januari 2013, 22:23:58 »
Vad det handlar om här är ju att en-fas-apparater belastar enbart en fas, och har man då 2 sådana kopplade på samma fas så blir ju strömmen de drar tillsammans dubbelt så stor jfrt med om de hade suttit på var sin fas.
Ligger man då på gränsen till vad huvudsäkringen klarar, ja då måste man stänga av ena apparaten om man vill ha ut mer kräm till t.ex en elpatron (som ju helst ska dra lika mkt från alla 3 faserna), eller så flyttar man den ena apparaten till en annan, mindre belastad fas.
Du gör som du vill, men det kostar att ligga med större huvudsäkring än man behöver om man belastar jämnt istället.

Tack!
Villa byggd -98, 338 kvm i tre plan uppvärmt.
Vedpanna med tankar och snart även en CTC EcoHeat 312.

Utloggad Furutorp

  • Elektriker, Instrumenttekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholmstrakten
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #47 skrivet: 24 januari 2013, 22:26:14 »
Men det är ju planerad belastning?
Jag vet exakt vad jag har på varje fas och då funkar det ju med jämn belastning?

Jag kan el och säger inte att jag skall dra allt från en fas men alla prylar är inte 3-fas?

Hur många 3-fas prylar har du? Spis? VVB? Bastu? Elpatron?
Resten då? Pluggar du in dom på rätt fas?

Självklart inte , det jag menar är att grunden ska vara rätt, då är ditt system mindre känsligt för dina enfas laster som kopplas in här och var.
Villa byggd -98, 338 kvm i tre plan uppvärmt.
Vedpanna med tankar och snart även en CTC EcoHeat 312.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #48 skrivet: 24 januari 2013, 22:31:53 »
VP'n ligger på 1-fas och ger 12kWh med 16A säkring. Elpatronerna ligger på de två andra säkringarna men eftersom pumpen är så pass kraftig så går de inte in förrens i mitt fall med mycket dåligt isolerat hus vid under -10. Nu berättar folk med bergvärme och 3-fas att de nog behöver säkra upp för att de har svårt att klara sig med 16 A.
Det hade absolut varit bättre med 3-fas, men det tyder samtidigt på att med icke inverterstyrda pumpar så har man mer tillskott som blockerar faserna på grund av för låg VP effekt och därmed eltillskott.
Som sagt när det är 3 plusgrader eller mer ute så drar pumpen ca 4,5 A på 1 fas. Jag har inga större problem eftersom de andra förbrukarna ligger på de 2 andra faserna.
Men bäst är alltid 3-fas givetvis.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #49 skrivet: 24 januari 2013, 22:35:59 »
Det är inte kompressorn som gör att man behöver säkra upp, den drar bara runt 3A per fas i en normalstor VP. Problemet är eltillskottet och det är det som vid behov begränsas av effektvakten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #50 skrivet: 24 januari 2013, 22:37:09 »
Jag har inte heller problem med 1-fas värmepump.
Andra 1-fas belastningar ligger på de andra faserna.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #51 skrivet: 24 januari 2013, 22:48:28 »
Citera
Det är inte kompressorn som gör att man behöver säkra upp, den drar bara runt 3A per fas i en normalstor VP. Problemet är eltillskottet och det är det som vid behov begränsas av effektvakten.
Precis!
Men hade nu kompressorn varit kraftigare och inverterstyrd så hade man kanske hamnat runt 5A som mest, men man hade inte behövt eltillskott förrens långt senare.
Jag hade hellre haft 6A på 3 faser när det var minusgrader än 1 fas som var belastad över 10 A vilket gör den oanvändbar till exempelvis en dammsugare.
Men egentligen är det ingen skillnad för man måste i båda fallen dela upp belastningarna över faserna och tänka till så att man inte startar dammsugaren samtidigt som diskmaskinen går eller om eltillskott finns inte dammsuga alls.
I mitt fall så rekomenderades förrutom en split, CTC 107 som hade givit eltillskott långt tidigare och jag hade haft samma problem som nu.
Bara det hade som sagt kommit långt tidigare.

Jag förespråkar inte 1-fas, men alternativen ger inte mindre problem.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #52 skrivet: 24 januari 2013, 22:51:35 »
Vi kör med 16 amp huvud säkring och tänker inte alls på vad vi kör för maskiner skulle det inte funka skulle jag säkra upp kostar inte så mycket extra så jag tycker det är värt att krångla för.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad qvantis

  • Hyggligt pÃ¥läst VP-ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köp fritid - hyr hantverkare!
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #53 skrivet: 01 mars 2013, 22:39:51 »
Har haft en Nibe F1200-7 med 6kW elpatron på16A huvudsäkring i femton år. Patronen har varit kopplad via en extern effektvakt och vi har aldrig blåst någon huvudsäkring. Med andra ord, säkra inte upp innan du har ett säkert behov för mer!
Nibe Fighter 1245-8 || Två borrhål 76m + 55m (ca 120m aktivt), 3-4m trasigt berg i djupaste hålet
(flöde 6m3/timme resp 900liter/timme),
Souterränghus byggt -36 med ca 120m2 uppvärmd yta || Tilläggsisolerad vind, moderna 3-glasfönster, övrigt "original"
Stora radiatorer, många original, vattenburen golvvärme i badrum || Total årlig elförbrukning 22000-23000kWh

Utloggad fredde_l

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #54 skrivet: 03 mars 2013, 00:08:17 »
Om man har jämn effekt över alla 3 faserna så räcker 16A huvudsäkring ganska långt. kör själv värmepumpen på 10A och begränsat elpatron till 3kw vilket är det som huset kräver som kallast ute. vp 2,4kw+3kw=5,4kw vilket fungerar med 10A avsäkring:) har då ca 5,5kw kvar till taket på huvudsäkringen. Tycker gott man kan testa och visar det sig att säkringar går ja då får man ju säkra upp eller använda effektvakt.

Man vill ju inte hamna över 500kr ts/år och trist betala 1000-1500kr/år för säkra upp om det inte behövs.
Nibe 1145 10kw med VPB300 & 200meters borra.värmer 260m2 på 3 plan.Glad varje dag nu när jag slipper fylla på pellets!!!

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #55 skrivet: 09 mars 2013, 01:34:42 »
Som elektriker sedan 45 år har jag ofta set installationer där man inte har kollat upp förbrukningen och fördelningen. Disk, tvätt ock tork ska naturligtvis kopplas på var sin "huvudfas" till en början, så alla kan köras samtidigt. 3-fas värmepump ger en jämn belastning. Själv har jag en Värmebaron-effektvakt som är 2-stegs. Vvb'n har jag kopplat på ena steget och elpatronen till reservvärmen på det andra. Mitt hus är på 230 m² och på 16 A huvudsäkring utan problem. Det är flera år sedan jag bytte en huvudsäkring. Energimyndighetens värmepumpstest ger inte svar på om de testade pumpar är på 1 eller 3 fas. Mycket dåligt, tycker jag, idet en nödvändig uppsäkring från 16 till 20A kostar närmare 2000:- om året. (Jämförd med en uppsäkring från 25 till 35A koster endast 650:-)
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #56 skrivet: 09 mars 2013, 02:08:05 »
Jag ser inte riktigt dramatiken, som redan sagts så lär inte ngn huvudsäkring smälla medans ingen är hemma och brukar ström. Skulle den smälla så får man slå av ngn av de prylar som var igång när det small och byta säkringen och ringa elektrikern, tar denne bara sig tid att komma tar det 5 min att byta plattorna och propparna. Eller så ringer man aldrig elektrikern och tänker på att inte bada bastu medans frugan brassar käk när det är svinkallt ute sedan flera dygn.

Visst, jag har själv 20:or i mitt skåp och en 1245 med inkopplade effektvakter. Men då skall ännu garaget kopplas på utöver torkskåp, 3-fas häll, 3-fas badkar, 3-fas vvb, 2 ugnar à 16A, tvättmaskin & tumlare, 900W-belysning enbart i köket, ett serverskåp snurrandes 24/7 etc etc etc... ...att det blev 20:or berodde på att vi smällde säkringarna när huset spacklades och målades i smällkalla vintern förra året och vi körde avfuktare och drösvis av byggfläktar, att få problem med värmen med två timanställda målare på plats hade då varit mycket dyrare än elektrikerns blixtvisit.

Men jag hävdar med en dÃ¥res envishet att 3x16A kommer duga gott, i synnerhet om effektvakt kopplas in och ABSOLUT inget man MÃ…STE ta ställning till INNAN man kopplar in pumpen.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #57 skrivet: 09 mars 2013, 16:40:28 »
...900W-belysning enbart i köket...

Du har inte funderat på lågenergilampor?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #58 skrivet: 09 mars 2013, 16:47:04 »
Du har inte funderat på lågenergilampor?

Är det ett TV-kök..? :o
Finns ju fina LED nu så slipper man ju värmen i nacken dessutom..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver jag säkra upp
« Svar #59 skrivet: 09 mars 2013, 17:33:16 »
Jag var tvungen att kolla... Hela husets belysning, inklusive utebelysningen, har ca 405W installerad effekt. Köket med matplats står för 98 av dom Watten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!