Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag avfuktare?  (läst 16879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wikström

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Behöver jag avfuktare?
« skrivet: 24 januari 2008, 19:43:44 »
 
  Köpte ett fritidshus för ett par Ã¥r sedan pÃ¥ 100 m2, byggt 1974, som stÃ¥r pÃ¥ berg. Gjuten oisolerad krypgrund med varierande höjd pÃ¥ 20 cm till ungefär 1 m . Oturligt nog lutar berget pÃ¥ ena lÃ¥ngsidan in mot huset och fyller en del av grunden med vatten. Byggarna har försökt eliminera detta genom att fylla gropen inne i grunden med betong. Vattnet kommer dock in och stiger ibland över betongen. Hur djup gropen är vet jag inte. Brukar dammsuga upp vattnet. RF har lekar pÃ¥ ung 84 - 87 %  , ibland ocksÃ¥ i höstas 100 %. Viss lukt har känts i huset. Jag pluggade igen alla vent.hÃ¥len och monterade en utsugsfläkt och fick ett undertryck. Lukten försvann men RF fortfarande 84 - 87 %. Förra veckan fick jag hit en sprängare som fixade ett dreneringsdike och vattnet leds nu inte mer in under huset. PÃ¥ en vecka har RF sjunkit till 74 % trots det fuktiga vädret. All betong är ännu inte torr men det syns en förändring, den hÃ¥ller pÃ¥ att ljusna. Syns ingen mögel i blindbottnen som bestÃ¥r av Asvaboard. Varför? Jag borde rimligtvis ha stora mögelproblem.
Sanyo KRV 123 EHN i fritidshus 100 m2

Utloggad wikström

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2008, 18:02:54 »

  Jag kollade RF ikväll och den var nu nere pÃ¥ 72 % . LÃ¥ngsamt men stadigt ner. All fukt har ännu inte torkat ut. Kanske jag klarar mig utan dyr avfuktare?
Sanyo KRV 123 EHN i fritidshus 100 m2

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2008, 18:51:22 »
Hej

Kanske lite sent men om du gör en grop där vattnet samlas och  sen tar en liten dränkpump med en sÃ¥n där nivÃ¥brytare som fÃ¥r pumpa ut vattnet via en slang kanske.
Annars tror jag också att det räcker ganska bra med en kondensavfuktare soom jag gissar att du skaffat.

MVH
Messer

Utloggad wikström

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2008, 19:05:38 »
 
   Det är lite svÃ¥rt att göra en grop där vattnet samlas ( har samlats) när gropen är fylld med betong. Jag har ingen kondensavfuktare utan kör en ventilationsfläkt 24 hr i timmen som skapar undertryck.  Nu dÃ¥ inget nytt vatten tillförs grunden hoppas jag att RF kommer ner i acceptanta nivÃ¥er. Vet ej dock hur jag bör göra till sommaren om jag fortfarande skall köra med stängda gluggar och ha undertryck. Kanske jag ändÃ¥ bör öppna gluggarna och lÃ¥ta fläkten vara pÃ¥.
Sanyo KRV 123 EHN i fritidshus 100 m2

Utloggad wikström

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2008, 18:41:56 »
  Kollade mitt RF idag i min krypgrund. Senast jag kollade i Januari lÃ¥g det pÃ¥ 72 - 73 och idag 29 mars var värdet 63 % RF. Ingen isolerad  grundmur, ingen plast eller isolering pÃ¥ berget och betongen. Mitt sprängda dräneringsdike längs med husets lÃ¥ngsida tycks fungera.  :)
Sanyo KRV 123 EHN i fritidshus 100 m2

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2008, 08:19:50 »
Antar att du menar idag den 22 mars. Diket är säkert mycket bra som en första Ã¥tgärd, men kanske inte räcker för att hÃ¥lla nere RF i sommar/höst. Pga den kalla torra luften vi har i Sverige just nu har nog fÃ¥ grunder problem med fukt. Jag har nu 58% utan avfuktare och med minimal ventilation. För nÃ¥gra veckor sedan lÃ¥g den pÃ¥ 71%. Men till sensommaren/hösten kommer det säkert att sticka iväg till 90%. Och dÃ¥ behöver jag använda kondensavfuktaren för att hÃ¥lla RF vid 65%. Och jag har förstÃ¥s ocksÃ¥ plastat marken. 

Utloggad wikström

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2008, 17:17:24 »
  Ser med tillförsikt fram emot sommar och höst. Idag 27 mars var RF 62 %,  alltsÃ¥ fortfarande pÃ¥ väg ner. Det har förvisso varit kallt men det är ju mellandagsväder. Ena dagen kallt och ena dagen varmt. Ingen bra vinter för problemgrunder, men det känns som jag är pÃ¥ rätt väg trots avsaknad av plast. Det känns inte bra att lägga ut plast för dÃ¥ ger jag inte betongen en chans att torka ut som jag tror att den gör nu.
Sanyo KRV 123 EHN i fritidshus 100 m2

Utloggad VikingAndy

  • Mitsubishi Electric Q Heat 4.5
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LILLA EDET
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Storspiggens Sportdykarklubb Göteborg
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2008, 15:21:16 »
Hejsan

Du borde om något satsa på en billig avfuktare TEX: Appliance med fast dräneringsslang inkluderad finns hos Silvan för 895sek den mindre och 1295:- den större som har två fläkthastigheter. Upp till 24 liter dygnet avfuktar båda modellerna automatiskt koppla slangen till avloppet bara. Jag har själv köpt båda två och har en källarn/krypgrunden och en i uthuset på 50m2. Funkar mkt bättre än vad jag trodde därav två stycken. :)
VikingAndy *vinkar*
Trävilla byggd 1907 1plans öppen planlösning med inredd vind 92kvm +10kvm källare med vattenburen elvärme 3kw och 200l varmvattenberedare med elförbrukning 21400kw/år med 3 personer i hushållet. Mitsubishi Electric GA25VAH Q Heat 4.5 installerad tisdag den 4mars 2008. Återkommer med ny mätning av elförbrukning med spänning! Ny mätning 10080kw/året och på årsbasis!!!

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #8 skrivet: 29 mars 2008, 21:49:03 »
Hejsan

Du borde om något satsa på en billig avfuktare TEX: Appliance med fast dräneringsslang inkluderad finns hos Silvan för 895sek den mindre och 1295:- den större som har två fläkthastigheter. Upp till 24 liter dygnet avfuktar båda modellerna automatiskt koppla slangen till avloppet bara. Jag har själv köpt båda två och har en källarn/krypgrunden och en i uthuset på 50m2. Funkar mkt bättre än vad jag trodde därav två stycken. :)
VikingAndy *vinkar*
Är du säker på att Appliance-maskinerna verkligen avfuktar 24l/dygn? Enligt den Appliance-katalog jag har finns ingen modell som avfuktar så mycket. Enligt den finns två modeller utan värmefläkt (Appliance 2010LCD och 2020LCD) som avfuktar 20l/dygn vid 30ºC och 80%RH. Vid 20ºC och 60%RH avfuktar dessa 11liter/dygn.

Det är synd att Appliance inte anger hur mycket maskinerna avfuktar vid lägre temperaturer än 20ºC. En osiolerad krypgrund brukar vara kallare än 20ºC under större delen av året och vissa avfuktare brukar ha svårt att avfukta några större mängder vid kallare temperaturer och i värsta fall fryser de t.o.m. ihop till isbitar.

Energimynigheten/Råd&Rön har testat några olika kondensavfuktare och redovisar deras kapaciteter bl.a. vid 5ºC 90%RH då 2 av 10 frostade igen och den sämsta avfuktade 1,6liter/dygn och den bästa 7,3liter/dygn.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2008, 00:04:34 »
I vår krypgrund blir det aldrig varmare än +16°C, iofs krävs det mesta av avfuktningen när tempen ligger mellan +16 och +10°C, men jag har i alla fall investerat i en avfuktare som klarar av att avfukta även när det är kallt i krypgrunden.

Varje vinter händer det att avfuktaren går, det är de gånger det är blidväder och dessutom kanske regn i luften... vet inte om avfuktning krävs, men det känns i alla fall bra att det avfuktas när fukthalten är hög oavsett årstid.

För de som är intresserade av en avfuktare som avfuktar oavsett temperatur och årstid så säljer jag numera en avfuktare som jag tror är en av de bättre på marknaden.
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=34&products_id=68

Temp och fuktmätare finns också. (de flesta behöver se "svart på vitt" att avfuktning behövs innan de investerar)
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=23&products_id=42

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2008, 23:46:27 »
....och enligt Energimyndighetens test gav Munters Homedry enbart 0.7 l/kWh vid 90% RF och 5 grader C, jämfört med ex Bosch PAD 1200 som gav 1.4 l/kWh vid samma förhållanden. Och Bosch frös inte igen. Munters Homedry kostar ca 13.000 kr o Bosch 3.100 kr.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2008, 07:35:52 »
Mmm, men Munters avfuktar 13.9 liter/dygn mot Bosch 4.4 liter vid samma förhållanden.

Med statistik kan man bevisa vad man vill.
Som vanligt när det gäller olika produkter så finns det fler skillnader än pris.
Anledningen till att jag valt att sälja Munters i webshopen beror på flera saker.

1. Möjlighet att få kontinuerlig ventilation av krypgrunden vilket är bra om man har ett luktproblem, det undertrycks som skapas säkerställer dessutom i de flesta fall att dålig lukt ej söker sig upp i bostadsutrymmet.
2. Livslängden, säkerheten och enkelheten i uppbyggnaden gör att funktionen i mina ögon bör vara stabil under väldigt lång tid.
3. Enkel och säker avledning av fukten via utblåset.

Det står naturligvis var och en fritt att både lyfta fram andra maskiner, och att köpa vad de vill och anser vara bästa valutan för pengarna, jag förklarar bara varför jag valt att sälja det jag säljer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2008, 17:52:29 »
Rickard - mitt inlägg var egentligen ett svar till Kilo.

Han uppgav avfuktning per dygn, vilket ju eg är ganska ointressant sÃ¥länge man inte har mycket kraftig fuktbelastning. Det krävs ju bara att avlägsna ca 0.15 liter vatten för att sänka RF frÃ¥n 90% till 70% vid 5 gr C i en grund om 100m3 som är tät och inte har ytterligare fukttillskott. Och fukttillskottet är för de flesta grunder ganska litet. Handlar det om flera liter per dygn bör man nog dränera bättre i stället för att ödsla energi med avfuktning.   

Sen har de olika systemen för o nackdelar. Och driftssäkerheten kan vara en svag punkt för kondensavfuktare. Jag gÃ¥r snart in pÃ¥ tredje säsongen med kondensavfukater o än sÃ¥ länge har det fungerat, men har haft en garantireparation. Det jag reagerar pÃ¥ är dessa fördomar som finns om kondensavfuktare. 

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2008, 18:39:48 »
Och mitt inlägg var ett svar till VikingAndy  ;)

En av de viktigaste aspekterna vad det gäller avfuktare måste väl vara att den inte fryser för då avfuktar den inget alls. Eftersom energimyndigheten inte testat Appliance-avfuktarna vet vi inte hur mycket de avfuktar per kWh eller om de ens klarar en lite kallare krypgrund utan att frosta igen.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver jag avfuktare?
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2008, 22:20:40 »
Rickard - mitt inlägg var egentligen ett svar till Kilo.

Han uppgav avfuktning per dygn, vilket ju eg är ganska ointressant sÃ¥länge man inte har mycket kraftig fuktbelastning. Det krävs ju bara att avlägsna ca 0.15 liter vatten för att sänka RF frÃ¥n 90% till 70% vid 5 gr C i en grund om 100m3 som är tät och inte har ytterligare fukttillskott. Och fukttillskottet är för de flesta grunder ganska litet. Handlar det om flera liter per dygn bör man nog dränera bättre i stället för att ödsla energi med avfuktning.   

Sen har de olika systemen för o nackdelar. Och driftssäkerheten kan vara en svag punkt för kondensavfuktare. Jag gÃ¥r snart in pÃ¥ tredje säsongen med kondensavfukater o än sÃ¥ länge har det fungerat, men har haft en garantireparation. Det jag reagerar pÃ¥ är dessa fördomar som finns om kondensavfuktare. 

Jag vet inte hur man räknar på avfuktningsbehovet, men det låter extremt lite med 0.15 liter för att sänka från 90 till 70.
I de flesta fall tar det ju dagar att komma ned från 90 till 70 när avfuktarna startas.

När det gäller fördomarna om kondensvfuktare så kan det ju faktiskt vara så att de inte är fördomar utan grundar sig på erfarenhet och logik.
Visst är de billigare, det kan t.o.m tänkas att det är billigare att köra med kondensavfuktare på sikt, men för en del finns det andra värden i livet, t.ex. att kunna känna tryggheten i att det fungerar.

För mig som säljare är det viktigt att känna tryggheten att inte behöva bekosta reparationer under garantitiden.
Jag hävdar inte att jag säljer världens bästa avfuktare, men jag har i alla fall gjort bedömningen att sälja munters grundat på det jag lärt mig i detta ämne de senaste tio åren.
Rätt eller fel får framtiden utvisa.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!