Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Apan
« skrivet: 28 april 2011, 20:38:06 »

Jo nog har franskorna blivit mer tyska, se tex på C5, tycker mig se lite tyska linjer samt inredning, och väldigt få franska lösningar, förr i tiden vågade fransmännen hitta på lösningar och designer..

Och för första gången, går det att välja bort hydralisk fjädring..som många är skeptiska mot..
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 27 april 2011, 19:40:46 »

Har skruvat en hel del VW, tycker det funkat med med de verktyg som finns i en vanlig verktygslåda. Vevaxelbulten byttes med en vanlig 12-kantig hylsa sist jag bytte kamrem på min audi tdi. Drogs 90nm+90grader. Motor 1z. Gjorde motorbyte på min jetta, inga problem heller. Bytte från 1,6td till 1,9td

Nyaste VW var en -02a som jag bytte lite saker på. Typ framhjulslager, p-ändar mm inga problem heller
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 26 april 2011, 15:36:03 »

Men M7 är ofta precis lagom stor :)
Sen kan man fråga sig varför Mercedes, som använde en del M7 förr i tiden, hade en annan gängstigning än t ex Citroën och Zündapp. Jag vill minnas att ISO-standarden säger att stigningen ska vara 1,0 mm (alltså samma som M6), men Mercedes hade en grövre stigning, kanske 1,25 mm.

Och på tal om biltillverkare och gängor, för många år sedan skulle en kompis ha tag på en gängtapp för att rensa upp gängorna för topplocksskruvarna på en Opelmotor. Det visade sig vara M11 x 1,15. Inte helt lätt att få tag i till rimligt pris.

Jämfört med det tycker jag nog att Citroën är föredömligt på att hålla sig till standarder på gängor. Visst förekommer det mer M7 och M9 än man är van vid på t ex tyska bilar (medan M6 är direkt sällsynt), men de går aldrig ifrån standardgängstigningarna om det inte finns någon mycket bra anledning. Till och med hydraulrörsnipplarna har vanlig metrisk M8, M9 eller M12 (beroende på rördimension), det är inte tal om några konstiga fingängor ens där.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 26 april 2011, 15:08:10 »

Jo det var ett sånt där tillfälle då man står o kliar sig i huvet och tänker att nån behagar skoja aprillo. ???

PS Och inte är det väl nåt fel med kamrem. Men jag tänker ofta att moderna tekniklösningar  handlar om att kapa kostnad (alltså för producenten - men en fördyring för konsumenten).

Samtidigt som man marknadsför det som utveckling/förbättring.  :(
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 26 april 2011, 13:56:30 »

VAG har blivit vad franska bilar (och Saab) var för 20 år sedan...
Inte nog med att man behöver specialverktyg, många delar (särskilt i hjulupphängningen) är onödigt komplicerade och kräver onödigt dyra reservdelar.

VAG VR6-motorer från mitten av 90-talet, de senare måste lyftas ur bilen och delas från växellådan för att man ska komma åt att göra ett fullständigt kedjebyte!

Hehe - VAG har blivit franskt (alltså Citroen, galna ingenjörer).....undrar om inte Citroen kanske också har blivit mer tyskt.  Sc:,h

På CX fick man alltid dela motor o låda. Få loss oljetråget = ut med och ta isär motor o låda, 14 h arbete. Åsså VW då - på en LT skulle jag byta hastighetsmätarkabeln. Den satt i lådan med en udda bult. Det var faktiskt en M7. Why oh why..... huvuddunk

Ahh, M7, pinnbultarna till cylinder/topplock på 70-tals Zündapp mopeder var också M7. :D
Skrivet av: jehu
« skrivet: 26 april 2011, 13:27:29 »

VAG har blivit vad franska bilar (och Saab) var för 20 år sedan...
Inte nog med att man behöver specialverktyg, många delar (särskilt i hjulupphängningen) är onödigt komplicerade och kräver onödigt dyra reservdelar.

VAG VR6-motorer från mitten av 90-talet, de senare måste lyftas ur bilen och delas från växellådan för att man ska komma åt att göra ett fullständigt kedjebyte!

Hehe - VAG har blivit franskt (alltså Citroen, galna ingenjörer).....undrar om inte Citroen kanske också har blivit mer tyskt.  Sc:,h

På CX fick man alltid dela motor o låda. Få loss oljetråget = ut med och ta isär motor o låda, 14 h arbete. Åsså VW då - på en LT skulle jag byta hastighetsmätarkabeln. Den satt i lådan med en udda bult. Det var faktiskt en M7. Why oh why..... huvuddunk

(edit: kanske borta tillägga att bulten saknades...och M7 inget man har på hyllan, inte jag iaf.)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 26 april 2011, 10:44:33 »

På äldre VAG-motorer (nu tänker jag på en 5-cylindrig Passat från tidigt 80-tal) var skruven för vevaxelremskivan både låst med Loctite och mycket hårt åtdragen (350 Nm eller något sånt). Den var så gott som omöjlig att få loss.

Beträffande kamrem eller kamkedja så måste jag säga att jag föredrar rem om jag har möjlighet att välja.
Kedja kan fungera på en stötstångsmotor med lågt liggande kamaxel (t ex Citroën CX och äldre Skoda), men på motorer med överliggande kamaxel blir kedjan alldeles för lång för att ha chans att fungera bra på lite längre sikt - kedjan töjer ju sig allteftersom den slits, det gör att ventiltiderna ändrar sig och sträckaren måste ha ganska lång rörelseväg. Om kedjan havererar så blir det stora motorskador även om det inte är en "interferensmotor". På någotsånär moderna motorer med kamrem brukar bytesintervallet vara storleksordning 15000 mil, en kedja håller kanske något längre än så men definitivt inte dubbelt så länge. När väl kedjan ska bytas blir jobbet mycket dyrare än ett kamremsbyte eftersom man som regel även måste byta alla kedjehjul och diverse glidskenor och spännare för att inte få malande missljud på köpet. Det finns många hårresande exempel på i övrigt bra motorer som har totalhavererat i förtid pga en kamkedja som bilägaren inte kostar på att byta i tid. T ex Mercedes "102"-motorer från 80-talet och VAG VR6-motorer från mitten av 90-talet, de senare måste lyftas ur bilen och delas från växellådan för att man ska komma åt att göra ett fullständigt kedjebyte!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 26 april 2011, 08:31:15 »

Och så var det tid för nästa problem. Var köper man en Polydrive-bits som är 90mm lång, typ den här http://buy1.snapon.com/catalog/tools.asp?tool=all&Group_ID=20358&store=snapon-store
Måste man verkligen beställa från USA till en så pass vanlig Tysk bil?  Har jagat runt i de butiker som har öppet idag samt på nätet, finns inte. Men sotningssatser, bultar o lösa packningar kan man köpa, dock inte verktyget som fodras för att utföra jobbet. fiR:
Ser ut som jag måste tillverka ett verktyg. Sanslöst VW är verkligen inget att rekomendera för gds.are :'(

En annan lustifikation är att jag kan inte köpa en bult till vevaxeln, kan det vara för att till den har jag verktyg? :D
Lika bra de sätter nycklade bultar på hela skiten så slipper man bry sig. fiR:

VAG har blivit vad franska bilar (och Saab) var för 20 år sedan...
Inte nog med att man behöver specialverktyg, många delar (särskilt i hjulupphängningen) är onödigt komplicerade och kräver onödigt dyra reservdelar.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 26 april 2011, 00:30:33 »

Alla Japanare..Saab har det ej, åtminstone ej på Gm/Opel/Fiat motorerna..

Hittade detta.

Modeller som har KAMREM:

900 2.5 93-98 (B258I) har kamrem.
9000 95-97 fanns med någon 3-liters 6:a (B308i) som har kamrem.
9-5 98-03 fanns med både bensin (B308E) och diesel 3-liters 6:a (D308L) och båda har kamrem.
9-3 03- med 1.8 (Z18XE) har också kamrem, ej att förväxla med modellen '1,8t' som är på 2 liter och har kedja.

9-3 1,9D/1,9TiD 04- (Z19DT/Z19DTH) har kamrem.
9-5 1,9TiD 05- (Z19DTH) har kamrem.
9-5 3,0D TiD 04- (B205E/F) har kamrem.

Alla andra har KAMKEDJA.
Dvs:
Saab 99 1,7/1,8/2,0
Saab 90 2,0
Saab 900 OG 2,0/2,1
Saab 900 NG 2,0/2,3
Saab 9000 2,0/2,3
Saab 9-3 2,0/2,2/2,3/2,8
Saab 9-5 2,0/2,3
Skrivet av: hplp
« skrivet: 25 april 2011, 23:41:48 »

Snacka om fjäder som blev en höna! ;D
Skrivet av: hplp
« skrivet: 25 april 2011, 23:37:46 »

En undran: På min gamla Volvo 240 lägger jag i en växel och drar åt handbromsen. Sen hämtar jag ett lååångt rör för att få skaplig hävstång. Inga problem att få loss remskivan. Jag har numera en Golf IV också. Går det inte att göra likadant på den eller är vevaxeln så klen att den kan skadas eller sitter bulten så hårt att kopplingen slirar?

Jo , tror Haynes tipsade om att en person trampar ned bromsen medan en annan drog i bulten, i mitt fall slirade kopplingen, bler väl nästa överaskning, att lamellerna är slut. :'(
Huruvida man kan skada vevaxeln eller ej vet jag inte men det skulle inte förvåna så hårt som bulten satt. Att göra som jag gjorde kan man, även om drevet ska återanvändas men då får man vara nogrannare och bara slipa i bultens fläns. Man kan ta bort hela flänsen om man vill, bulten ska ju ändå ersättas med en ny. Och jag ljuger inte, jag skruvade väck den med fingrarna, nära nog i alla fall. ^-^
Har inspekterat toppen nu, den skevar mer än tillåtet, har också upptäkt två sprickor i grenröret vid infästningen för turbon, vevaxeldrevet drog vi sönder, en insugningsventil stänger inte, varför det bubblade i kylvattenbehållaren kan jag bara gissa. Det vore idioti att lägga pengar i den motorn när man kan köpa en utbytes för 8-9 tusen som bara gått hälften och förhoppningsvis snällare. ::)
Såå, go vänner, jag behöver inte längre nån polydrive. (tror jag) ???
Skrivet av: Huddinge
« skrivet: 25 april 2011, 22:21:50 »

En undran: På min gamla Volvo 240 lägger jag i en växel och drar åt handbromsen. Sen hämtar jag ett lååångt rör för att få skaplig hävstång. Inga problem att få loss remskivan. Jag har numera en Golf IV också. Går det inte att göra likadant på den eller är vevaxeln så klen att den kan skadas eller sitter bulten så hårt att kopplingen slirar?
Skrivet av: Lmf
« skrivet: 25 april 2011, 21:23:58 »

Det är inte så att ni är ute efter POLYDRIVE verktyg?
http://forums.audiworld.com/picture.php?albumid=73690&pictureid=69944
Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 25 april 2011, 21:19:42 »

Den här satsen: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Bitssats-40-delar/ klarade jag toppbyte på 1Z med. 12kants bitsen till toppbultarna på den.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 april 2011, 21:04:17 »

Nej tyvärr, en sån från biltema har jag redan, T-55 använde jag till den första bulten, knackade i den. Fel profil och för kort.
Hittade mer fel, en insugsventil har hängt sig. Så frågan är om topplockspackningen är kass eller om det spruckit någonstans i blocket när det har tänt i insugskanalerna. Jag har haft många bilar där topp-packningen gått men alla har gått att köra. Det gjorde inte denna, den skakade så jag trodde motorn skulle lämna bilen, men tänkte att det var för att det var känsligare saker nuförtiden. Väger mer o mer över till att det blir en annan motor.

T-55 är väl Torx? De bits jag menar är tolvkant.

Fast när jag kollar på SnapOn-verktyget verkar det vara nåt annat. De jag pysslat med var 80-talsmotorer, så de verkar ha bytt sedan dess.  :'(
Skrivet av: tracker
« skrivet: 25 april 2011, 19:41:44 »

Skrivet av: hplp
« skrivet: 25 april 2011, 18:40:11 »

Min Jagga -66 har kedjor. Förstås. (Och delad bakaxel :)).
Kamaxlar har funnits sen antiken.
Överliggande kamaxel 1902.
Dubbel överliggande kamaxel 1919.
Förutom elektronik har det faktiskt inte hänt så mycket nytt med förbränningsmotorer som man kunde tro.

Låter som en rasslig bil hplp, dax å sälja tror jag. Byta motor kan vara en idé - förutsatt att den nya går som det ska. Annars blir det en seeeeg historia.

Tror man gick över till rem för att få bättre precision på ventiltider och tändning. Kommer ihåg när man skulle ställa tändningen på gamla bilar att det var inte alltid det stämde med ÖD på svänghjulet, fick bli med känsla istället.
Jo, det känns inte riktigt bra att fixa om man inte vet om det är en spricka i toppen. Konstigt också att motorn blev överhettad på mindre än minuten. Lutar mot nygammal motor. Tror inte laga.se-anslutna skrotare vågar sälja skit då skulle de inte bli gamla där.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 25 april 2011, 15:53:14 »

Min Jagga -66 har kedjor. Förstås. (Och delad bakaxel :)).
Kamaxlar har funnits sen antiken.
Överliggande kamaxel 1902.
Dubbel överliggande kamaxel 1919.
Förutom elektronik har det faktiskt inte hänt så mycket nytt med förbränningsmotorer som man kunde tro.

Låter som en rasslig bil hplp, dax å sälja tror jag. Byta motor kan vara en idé - förutsatt att den nya går som det ska. Annars blir det en seeeeg historia.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 25 april 2011, 13:09:36 »


Sen varför dessa remmar..?? Känns antikt.. Men väl bara för att få in pengar..

Precis, bättre med kedja, om nu folk sköter oljebytena  ;)


Vadå antikt? Efter stötstänger kom kedja när kamaxeln blev överliggande. Min första bil med överliggande kam var en Peugot 204,-68. Den hade kedja.
Läste i ett annat forum : Dessbättre går allt fler biltillverkare över till kedja. Saab och Mercedes var något av pionjärer.


Håller man på att uppfinna hjulet?
Skrivet av: hplp
« skrivet: 25 april 2011, 09:46:00 »

Nej tyvärr, en sån från biltema har jag redan, T-55 använde jag till den första bulten, knackade i den. Fel profil och för kort.
Hittade mer fel, en insugsventil har hängt sig. Så frågan är om topplockspackningen är kass eller om det spruckit någonstans i blocket när det har tänt i insugskanalerna. Jag har haft många bilar där topp-packningen gått men alla har gått att köra. Det gjorde inte denna, den skakade så jag trodde motorn skulle lämna bilen, men tänkte att det var för att det var känsligare saker nuförtiden. Väger mer o mer över till att det blir en annan motor.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 25 april 2011, 08:57:26 »

Och så var det tid för nästa problem. Var köper man en Polydrive-bits som är 90mm lång, typ den här http://buy1.snapon.com/catalog/tools.asp?tool=all&Group_ID=20358&store=snapon-store
Måste man verkligen beställa från USA till en så pass vanlig Tysk bil?  Har jagat runt i de butiker som har öppet idag samt på nätet, finns inte. Men sotningssatser, bultar o lösa packningar kan man köpa, dock inte verktyget som fodras för att utföra jobbet. fiR:
Ser ut som jag måste tillverka ett verktyg. Sanslöst VW är verkligen inget att rekomendera för gds.are :'(

En annan lustifikation är att jag kan inte köpa en bult till vevaxeln, kan det vara för att till den har jag verktyg? :D
Lika bra de sätter nycklade bultar på hela skiten så slipper man bry sig. fiR:

Är inte det en in-12?

Feltema har en bra sats:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Bitssats-40-delar/

Jag köpte några lösa verktyg tidigare när jag lyften toppen på en audi 5:a och golf diesel, men jag tippar att denna sats täcker in ditt behov.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 24 april 2011, 23:59:24 »

Kamrem = billig lösning
Vattenpump driven av kamrem = billig lösning
Interferensmotor (där kamremsbrott > ventilsallad) = billig lösning?? (det kanske någon mer kunnig kan utreda)
framhjulsdrift = billig lösning
etc

Alltså billiga lösningar för tillverkaren. För den glade konsumenten kostar det $€£ när något går sönder.
Citera
3000kr för drevet
byt bilmärke
Kanske skulle låtit VAG verkstan gjort jobbet ändå dom kanske inte är så dåliga.
Näjoråkanske har faktiskt en suverän VW-mek här i bonnhålan, en snubbe som jobbat på VAG i många. Men han var på semester den gången....och då gick det åt h-e.
Och jag kunde aldrig mer köpa en VW/Audi/Skoda/Seat efter det.
Skrivet av: bclcarlsson
« skrivet: 24 april 2011, 23:40:50 »


Sen varför dessa remmar..?? Känns antikt.. Men väl bara för att få in pengar..

Precis, bättre med kedja, om nu folk sköter oljebytena  ;)

Håller med , har haft ett par bilar med rem, aldrig mer, dom garanterar ett visst antal mil, mem kör man 32km. över bytesintervall, å den brister, då kan det  kosta  mycket pengar. Å köper man en begad, stämplad servicebok=villkor. I.o.f.s. kan en kedja brista, men som sagts, om oljebytena sköts, så är risken inte så stor.
 Novisen
 
Skrivet av: Apan
« skrivet: 24 april 2011, 22:58:23 »

Alla Japanare..Saab har det ej, åtminstone ej på Gm/Opel/Fiat motorerna..
Skrivet av: hplp
« skrivet: 24 april 2011, 22:40:23 »

Håller med. Vilka märken har kedja? Saab har kanske fortfarande, finns det fler?
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 24 april 2011, 20:57:16 »


Sen varför dessa remmar..?? Känns antikt.. Men väl bara för att få in pengar..

Precis, bättre med kedja, om nu folk sköter oljebytena  ;)
Skrivet av: hplp
« skrivet: 24 april 2011, 20:44:36 »

En snabb sökning på nätet gav en person som fann ett dylikt polydriveverktyg via något som hette AD-center. Detta fanns också på nätet:
http://www.adcenter.nu/

Hittar inga verktyg där men jag ska ringa dem på tisdag. Mitt hemmagjorda funkade så nu är toppen lös, men att dra de nya krävs nog ett riktigt verktyg till.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 24 april 2011, 19:36:00 »

En snabb sökning på nätet gav en person som fann ett dylikt polydriveverktyg via något som hette AD-center. Detta fanns också på nätet:
http://www.adcenter.nu/
Skrivet av: hplp
« skrivet: 24 april 2011, 18:21:17 »

Och så var det tid för nästa problem. Var köper man en Polydrive-bits som är 90mm lång, typ den här http://buy1.snapon.com/catalog/tools.asp?tool=all&Group_ID=20358&store=snapon-store
Måste man verkligen beställa från USA till en så pass vanlig Tysk bil?  Har jagat runt i de butiker som har öppet idag samt på nätet, finns inte. Men sotningssatser, bultar o lösa packningar kan man köpa, dock inte verktyget som fodras för att utföra jobbet. fiR:
Ser ut som jag måste tillverka ett verktyg. Sanslöst VW är verkligen inget att rekomendera för gds.are :'(

En annan lustifikation är att jag kan inte köpa en bult till vevaxeln, kan det vara för att till den har jag verktyg? :D
Lika bra de sätter nycklade bultar på hela skiten så slipper man bry sig. fiR:
Skrivet av: pricken
« skrivet: 24 april 2011, 15:28:50 »

Och mycket riktigt, den är dragen som attans, med 540Nm, en kompis som bytte förra året remskivedrevet på sin 1Z motor. Köpte ett VAG original drev från USA, 1080kr inkl moms, frakt och tullavgift. På VAG i Sverige skulle man ha ca 3000kr för drevet!  fiR:
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 24 april 2011, 11:32:39 »

Självklart är det bara att klappa till utav bara H....., men då gäller det ju vilket håll man skall klappa åt Sc:,h

Den är högergängad.

Jag har bytt kamrem på audi-femmor, och renoverat volvo, saab, ford V8:or, och alla vevaxelbultar har varit högergängade. Finns ingen anledning till att den skulle vara vänstergängad.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 24 april 2011, 10:23:00 »

Det var ju lätt. Slipade ett spår runt om , sedan kunde man skruva ut den med fingrarna. Ingen locktite, bara en höger fingänga som var dragen utav helvete. Thumbsup
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 23 april 2011, 21:25:00 »

Självklart är det bara att klappa till utav bara H....., men då gäller det ju vilket håll man skall klappa åt Sc:,h
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 23 april 2011, 20:41:47 »

En sjujävla muttermaskin fixar detta.

Panteran har lite speciella muttrar till stubbaxlarna bak, och när jag skulle byta hjullager på ena sidan för några år sedan fick jag plocka bort uprighten och åka till en maskinverkstad där vi värmde muttern med gassvets och sedan hängde smeden (100+ kg) sig på ett 3/4"-skaft innan det släppte.

För några veckor sedan fick jag lov att ta bort dem på båda sidorna och då använde jag en muttermaskin som nominellt drar 600Nm vid ca 6 bar, och med 1/2" slang och 8 bar så släppde de så fint på båda sidorna. Med 3/8"-slangen hade det aldrig funkat.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 23 april 2011, 20:19:21 »

Skulle lämna in den, samt stämpel i boken att det är gjort, kamremsbyte är bra och ha i boken, köper aldrig bil med kamremsbyte gjort på egen hand, men skillnad om jag ska ha bilen kvar.

Sen varför dessa remmar..?? Känns antikt.. Men väl bara för att få in pengar..
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 april 2011, 20:12:51 »

Alternativet är att lämna in den till vw-verkstad men de vill ha 15000 för det + vad nytt drev kostar. Går å funderar på att byta hela motorn, kostar bara 9000 + jobbet och då har den inte gått mer än hälften (12000mil). Finns t.o.m utrymme att lämna in den och få jobbet gjort.
Vad hade ni gjort?

Bytt verkstad. Och bilmärke. 15 papp för en packbox???
Slutade med VW-Audi träsket efter att ha tröttnat på deras verkstäder.
Skulle byta kamrem på en Multivan. Eftersom VAG hade kö och dessutom var dyra och hade dåligt rykte så lämnade jag den till annan verkstad. Denne ignorerade att byta vattenpump. Som skar efter 40 mil.
Håhåjaja.
Gängan? Varför inte fråga på http://www.vwgolf.se lr http://www.gtiklubben.nu/forum/

Kanske skulle låtit VAG verkstan gjort jobbet ändå dom kanske inte är så dåliga.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 april 2011, 20:10:19 »

Släppa den,,ja just det, avlasta bultens spänning. Thumbsup
Om jag slipar en skåra, se pil, så måste spänningen bli avlastad och då kan det inte vara så svårt att lossa den och jag har ju fortfarande något att hålla emot i. Gasverket får vänta lite till.

Om den skulle vara loctitad hjälper det inte att släppa trycket blir nog gasen ändå.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 23 april 2011, 20:03:26 »

Släppa den,,ja just det, avlasta bultens spänning. Thumbsup
Om jag slipar en skåra, se pil, så måste spänningen bli avlastad och då kan det inte vara så svårt att lossa den och jag har ju fortfarande något att hålla emot i. Gasverket får vänta lite till.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 23 april 2011, 19:20:13 »

Att betala dessa tusenlappar du talar om skulle jag utesluta direkt, om jag skulle misslyckats med alltihop så återstår att borra ur den gamla bulten och göra en ny gängång, och säkra helheten med loctite. Men jag tror säkert du hittar hur du skall släppa den. Lycka till Thumbsup
Skrivet av: jehu
« skrivet: 23 april 2011, 18:50:19 »

Fan va jag kan vara otydlig! huvuddunk
Jobbet gällde byte kamrem, packbox och topplockspackning.
Enbart kamrem samt div hjul o vattenpump gick på ca 11000, dock ej packbox, fattar nu varför inte.

Fortfarande för mycket  8)
Skrivet av: hplp
« skrivet: 23 april 2011, 17:14:28 »

Alternativet är att lämna in den till vw-verkstad men de vill ha 15000 för det + vad nytt drev kostar. Går å funderar på att byta hela motorn, kostar bara 9000 + jobbet och då har den inte gått mer än hälften (12000mil). Finns t.o.m utrymme att lämna in den och få jobbet gjort.
Vad hade ni gjort?

Bytt verkstad. Och bilmärke. 15 papp för en packbox???
Slutade med VW-Audi träsket efter att ha tröttnat på deras verkstäder.
Skulle byta kamrem på en Multivan. Eftersom VAG hade kö och dessutom var dyra och hade dåligt rykte så lämnade jag den till annan verkstad. Denne ignorerade att byta vattenpump. Som skar efter 40 mil.
Håhåjaja.
Gängan? Varför inte fråga på http://www.vwgolf.se lr http://www.gtiklubben.nu/forum/

Fan va jag kan vara otydlig! huvuddunk
Jobbet gällde byte kamrem, packbox och topplockspackning.
Enbart kamrem samt div hjul o vattenpump gick på ca 11000, dock ej packbox, fattar nu varför inte.
Skrivet av: V70tdi
« skrivet: 23 april 2011, 16:51:46 »

1,9tdi 1Z och 2,5tdi AEL har vanlig högergänga men dom är rejält åtdragna. Är det samma konstruktion på din så MÅSTE du byta bulten sen annars är det stor risk för haveri  >:( Ruskigt dålig konstruktion på 1Z där den stackars bulten får slita hårt  huvuddunk

Har du ingen möjlighet att hålla emot på svänghjuls sidan när du drar loss bulten? Min AEL fick toppen renoverad efter att verktyget som håller fast drevet släppte vid åtdragning på verkstad efter kamremsbyte.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 23 april 2011, 16:09:59 »

Alternativet är att lämna in den till vw-verkstad men de vill ha 15000 för det + vad nytt drev kostar. Går å funderar på att byta hela motorn, kostar bara 9000 + jobbet och då har den inte gått mer än hälften (12000mil). Finns t.o.m utrymme att lämna in den och få jobbet gjort.
Vad hade ni gjort?

Bytt verkstad. Och bilmärke. 15 papp för en packbox???
Slutade med VW-Audi träsket efter att ha tröttnat på deras verkstäder.
Skulle byta kamrem på en Multivan. Eftersom VAG hade kö och dessutom var dyra och hade dåligt rykte så lämnade jag den till annan verkstad. Denne ignorerade att byta vattenpump. Som skar efter 40 mil.
Håhåjaja.
Gängan? Varför inte fråga på http://www.vwgolf.se lr http://www.gtiklubben.nu/forum/
Skrivet av: hplp
« skrivet: 23 april 2011, 15:22:45 »

Jo gasverket är en lösning som brukar duga. Men H eller V det måste jag veta. Skulle motorns rotation bestämma skulle det vara vänstergänga då blir bulten självspännande, men med kil i axeln så går det lika bra med högergänga.
Hur tänker ni om att byta hela paketet? Priset blir detsamma om man anlitar verkstad.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 23 april 2011, 15:02:42 »

Måste veta säkert. Har provat lossa den på vanligt håll vilket resulterade i att drevet sprack där jag fäst hållverktyget (Haynes ritning) så nu har jag två friska gängor kvar i drevet, går det där också vet jag inte vad jag ska hålla i.
Alternativet är att lämna in den till vw-verkstad men de vill ha 15000 för det + vad nytt drev kostar. Går å funderar på att byta hela motorn, kostar bara 9000 + jobbet och då har den inte gått mer än hälften (12000mil). Finns t.o.m utrymme att lämna in den och få jobbet gjort.
Vad hade ni gjort?

Kanske bulten sitter med loctite kan vara så illa så du måste värma till minst 100 grader för att det ska gå att lossa den.
Skrivet av: hplp
« skrivet: 23 april 2011, 14:48:49 »

Måste veta säkert. Har provat lossa den på vanligt håll vilket resulterade i att drevet sprack där jag fäst hållverktyget (Haynes ritning) så nu har jag två friska gängor kvar i drevet, går det där också vet jag inte vad jag ska hålla i.
Alternativet är att lämna in den till vw-verkstad men de vill ha 15000 för det + vad nytt drev kostar. Går å funderar på att byta hela motorn, kostar bara 9000 + jobbet och då har den inte gått mer än hälften (12000mil). Finns t.o.m utrymme att lämna in den och få jobbet gjort.
Vad hade ni gjort?
Skrivet av: Apan
« skrivet: 23 april 2011, 14:21:59 »

Vet ej säkert, men den brukar vara "rätt" gängad...
Skrivet av: hplp
« skrivet: 23 april 2011, 13:05:17 »

Skulle byta främre vevaxel-packbox på en golf 4. Då måste drevet av. Reservdelsbutikerna säljer inte nya bultar ( enligt boken måste man ha ny bult när man monterar), varför de då säljer packbox är en gåta.
Någon som säkert kan säga om det är höger eller vänstergängad bult?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!