0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min Jagga -66 har kedjor. Förstås. (Och delad bakaxel ).Kamaxlar har funnits sen antiken.Överliggande kamaxel 1902.Dubbel överliggande kamaxel 1919.Förutom elektronik har det faktiskt inte hänt så mycket nytt med förbränningsmotorer som man kunde tro.Låter som en rasslig bil hplp, dax å sälja tror jag. Byta motor kan vara en idé - förutsatt att den nya går som det ska. Annars blir det en seeeeg historia.
Nej tyvärr, en sån från biltema har jag redan, T-55 använde jag till den första bulten, knackade i den. Fel profil och för kort.Hittade mer fel, en insugsventil har hängt sig. Så frågan är om topplockspackningen är kass eller om det spruckit någonstans i blocket när det har tänt i insugskanalerna. Jag har haft många bilar där topp-packningen gått men alla har gått att köra. Det gjorde inte denna, den skakade så jag trodde motorn skulle lämna bilen, men tänkte att det var för att det var känsligare saker nuförtiden. Väger mer o mer över till att det blir en annan motor.
En undran: På min gamla Volvo 240 lägger jag i en växel och drar åt handbromsen. Sen hämtar jag ett lååångt rör för att få skaplig hävstång. Inga problem att få loss remskivan. Jag har numera en Golf IV också. Går det inte att göra likadant på den eller är vevaxeln så klen att den kan skadas eller sitter bulten så hårt att kopplingen slirar?
Alla Japanare..Saab har det ej, åtminstone ej på Gm/Opel/Fiat motorerna..
Och så var det tid för nästa problem. Var köper man en Polydrive-bits som är 90mm lång, typ den här http://buy1.snapon.com/catalog/tools.asp?tool=all&Group_ID=20358&store=snapon-storeMåste man verkligen beställa från USA till en så pass vanlig Tysk bil? Har jagat runt i de butiker som har öppet idag samt på nätet, finns inte. Men sotningssatser, bultar o lösa packningar kan man köpa, dock inte verktyget som fodras för att utföra jobbet. Ser ut som jag måste tillverka ett verktyg. Sanslöst VW är verkligen inget att rekomendera för gds.are En annan lustifikation är att jag kan inte köpa en bult till vevaxeln, kan det vara för att till den har jag verktyg? Lika bra de sätter nycklade bultar på hela skiten så slipper man bry sig.
VAG har blivit vad franska bilar (och Saab) var för 20 år sedan...Inte nog med att man behöver specialverktyg, många delar (särskilt i hjulupphängningen) är onödigt komplicerade och kräver onödigt dyra reservdelar.
VAG VR6-motorer från mitten av 90-talet, de senare måste lyftas ur bilen och delas från växellådan för att man ska komma åt att göra ett fullständigt kedjebyte!
Citat från: purjo__ skrivet 26 april 2011, 08:31:15VAG har blivit vad franska bilar (och Saab) var för 20 år sedan...Inte nog med att man behöver specialverktyg, många delar (särskilt i hjulupphängningen) är onödigt komplicerade och kräver onödigt dyra reservdelar.Citat från: torbjorn_forsman skrivet 26 april 2011, 10:44:33 VAG VR6-motorer från mitten av 90-talet, de senare måste lyftas ur bilen och delas från växellådan för att man ska komma åt att göra ett fullständigt kedjebyte!Hehe - VAG har blivit franskt (alltså Citroen, galna ingenjörer).....undrar om inte Citroen kanske också har blivit mer tyskt. På CX fick man alltid dela motor o låda. Få loss oljetråget = ut med och ta isär motor o låda, 14 h arbete. Åsså VW då - på en LT skulle jag byta hastighetsmätarkabeln. Den satt i lådan med en udda bult. Det var faktiskt en M7. Why oh why.....