Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är bulten till vevaxeldrevet höger eller vänster-gängat?  (läst 27713 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Min Jagga -66 har kedjor. Förstås. (Och delad bakaxel :)).
Kamaxlar har funnits sen antiken.
Överliggande kamaxel 1902.
Dubbel överliggande kamaxel 1919.
Förutom elektronik har det faktiskt inte hänt så mycket nytt med förbränningsmotorer som man kunde tro.

Låter som en rasslig bil hplp, dax å sälja tror jag. Byta motor kan vara en idé - förutsatt att den nya går som det ska. Annars blir det en seeeeg historia.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Min Jagga -66 har kedjor. Förstås. (Och delad bakaxel :)).
Kamaxlar har funnits sen antiken.
Överliggande kamaxel 1902.
Dubbel överliggande kamaxel 1919.
Förutom elektronik har det faktiskt inte hänt så mycket nytt med förbränningsmotorer som man kunde tro.

Låter som en rasslig bil hplp, dax å sälja tror jag. Byta motor kan vara en idé - förutsatt att den nya går som det ska. Annars blir det en seeeeg historia.

Tror man gick över till rem för att få bättre precision på ventiltider och tändning. Kommer ihåg när man skulle ställa tändningen på gamla bilar att det var inte alltid det stämde med ÖD på svänghjulet, fick bli med känsla istället.
Jo, det känns inte riktigt bra att fixa om man inte vet om det är en spricka i toppen. Konstigt också att motorn blev överhettad på mindre än minuten. Lutar mot nygammal motor. Tror inte laga.se-anslutna skrotare vågar sälja skit då skulle de inte bli gamla där.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Nej tyvärr, en sån från biltema har jag redan, T-55 använde jag till den första bulten, knackade i den. Fel profil och för kort.
Hittade mer fel, en insugsventil har hängt sig. Så frågan är om topplockspackningen är kass eller om det spruckit någonstans i blocket när det har tänt i insugskanalerna. Jag har haft många bilar där topp-packningen gått men alla har gått att köra. Det gjorde inte denna, den skakade så jag trodde motorn skulle lämna bilen, men tänkte att det var för att det var känsligare saker nuförtiden. Väger mer o mer över till att det blir en annan motor.

T-55 är väl Torx? De bits jag menar är tolvkant.

Fast när jag kollar pÃ¥ SnapOn-verktyget verkar det vara nÃ¥t annat. De jag pysslat med var 80-talsmotorer, sÃ¥ de verkar ha bytt sedan dess.  :'(
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Den här satsen: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Bitssats-40-delar/ klarade jag toppbyte på 1Z med. 12kants bitsen till toppbultarna på den.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Det är inte så att ni är ute efter POLYDRIVE verktyg?
http://forums.audiworld.com/picture.php?albumid=73690&pictureid=69944
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
En undran: På min gamla Volvo 240 lägger jag i en växel och drar åt handbromsen. Sen hämtar jag ett lååångt rör för att få skaplig hävstång. Inga problem att få loss remskivan. Jag har numera en Golf IV också. Går det inte att göra likadant på den eller är vevaxeln så klen att den kan skadas eller sitter bulten så hårt att kopplingen slirar?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
En undran: På min gamla Volvo 240 lägger jag i en växel och drar åt handbromsen. Sen hämtar jag ett lååångt rör för att få skaplig hävstång. Inga problem att få loss remskivan. Jag har numera en Golf IV också. Går det inte att göra likadant på den eller är vevaxeln så klen att den kan skadas eller sitter bulten så hårt att kopplingen slirar?

Jo , tror Haynes tipsade om att en person trampar ned bromsen medan en annan drog i bulten, i mitt fall slirade kopplingen, bler väl nästa överaskning, att lamellerna är slut. :'(
Huruvida man kan skada vevaxeln eller ej vet jag inte men det skulle inte förvåna så hårt som bulten satt. Att göra som jag gjorde kan man, även om drevet ska återanvändas men då får man vara nogrannare och bara slipa i bultens fläns. Man kan ta bort hela flänsen om man vill, bulten ska ju ändå ersättas med en ny. Och jag ljuger inte, jag skruvade väck den med fingrarna, nära nog i alla fall. ^-^
Har inspekterat toppen nu, den skevar mer än tillåtet, har också upptäkt två sprickor i grenröret vid infästningen för turbon, vevaxeldrevet drog vi sönder, en insugningsventil stänger inte, varför det bubblade i kylvattenbehållaren kan jag bara gissa. Det vore idioti att lägga pengar i den motorn när man kan köpa en utbytes för 8-9 tusen som bara gått hälften och förhoppningsvis snällare. ::)
Såå, go vänner, jag behöver inte längre nån polydrive. (tror jag) ???
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Snacka om fjäder som blev en höna! ;D
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Alla Japanare..Saab har det ej, åtminstone ej på Gm/Opel/Fiat motorerna..

Hittade detta.

Modeller som har KAMREM:

900 2.5 93-98 (B258I) har kamrem.
9000 95-97 fanns med någon 3-liters 6:a (B308i) som har kamrem.
9-5 98-03 fanns med både bensin (B308E) och diesel 3-liters 6:a (D308L) och båda har kamrem.
9-3 03- med 1.8 (Z18XE) har också kamrem, ej att förväxla med modellen '1,8t' som är på 2 liter och har kedja.

9-3 1,9D/1,9TiD 04- (Z19DT/Z19DTH) har kamrem.
9-5 1,9TiD 05- (Z19DTH) har kamrem.
9-5 3,0D TiD 04- (B205E/F) har kamrem.

Alla andra har KAMKEDJA.
Dvs:
Saab 99 1,7/1,8/2,0
Saab 90 2,0
Saab 900 OG 2,0/2,1
Saab 900 NG 2,0/2,3
Saab 9000 2,0/2,3
Saab 9-3 2,0/2,2/2,3/2,8
Saab 9-5 2,0/2,3
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Och så var det tid för nästa problem. Var köper man en Polydrive-bits som är 90mm lång, typ den här http://buy1.snapon.com/catalog/tools.asp?tool=all&Group_ID=20358&store=snapon-store
MÃ¥ste man verkligen beställa frÃ¥n USA till en sÃ¥ pass vanlig Tysk bil?  Har jagat runt i de butiker som har öppet idag samt pÃ¥ nätet, finns inte. Men sotningssatser, bultar o lösa packningar kan man köpa, dock inte verktyget som fodras för att utföra jobbet. fiR:
Ser ut som jag måste tillverka ett verktyg. Sanslöst VW är verkligen inget att rekomendera för gds.are :'(

En annan lustifikation är att jag kan inte köpa en bult till vevaxeln, kan det vara för att till den har jag verktyg? :D
Lika bra de sätter nycklade bultar på hela skiten så slipper man bry sig. fiR:

VAG har blivit vad franska bilar (och Saab) var för 20 år sedan...
Inte nog med att man behöver specialverktyg, många delar (särskilt i hjulupphängningen) är onödigt komplicerade och kräver onödigt dyra reservdelar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
På äldre VAG-motorer (nu tänker jag på en 5-cylindrig Passat från tidigt 80-tal) var skruven för vevaxelremskivan både låst med Loctite och mycket hårt åtdragen (350 Nm eller något sånt). Den var så gott som omöjlig att få loss.

Beträffande kamrem eller kamkedja så måste jag säga att jag föredrar rem om jag har möjlighet att välja.
Kedja kan fungera på en stötstångsmotor med lågt liggande kamaxel (t ex Citroën CX och äldre Skoda), men på motorer med överliggande kamaxel blir kedjan alldeles för lång för att ha chans att fungera bra på lite längre sikt - kedjan töjer ju sig allteftersom den slits, det gör att ventiltiderna ändrar sig och sträckaren måste ha ganska lång rörelseväg. Om kedjan havererar så blir det stora motorskador även om det inte är en "interferensmotor". På någotsånär moderna motorer med kamrem brukar bytesintervallet vara storleksordning 15000 mil, en kedja håller kanske något längre än så men definitivt inte dubbelt så länge. När väl kedjan ska bytas blir jobbet mycket dyrare än ett kamremsbyte eftersom man som regel även måste byta alla kedjehjul och diverse glidskenor och spännare för att inte få malande missljud på köpet. Det finns många hårresande exempel på i övrigt bra motorer som har totalhavererat i förtid pga en kamkedja som bilägaren inte kostar på att byta i tid. T ex Mercedes "102"-motorer från 80-talet och VAG VR6-motorer från mitten av 90-talet, de senare måste lyftas ur bilen och delas från växellådan för att man ska komma åt att göra ett fullständigt kedjebyte!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
VAG har blivit vad franska bilar (och Saab) var för 20 år sedan...
Inte nog med att man behöver specialverktyg, många delar (särskilt i hjulupphängningen) är onödigt komplicerade och kräver onödigt dyra reservdelar.

VAG VR6-motorer från mitten av 90-talet, de senare måste lyftas ur bilen och delas från växellådan för att man ska komma åt att göra ett fullständigt kedjebyte!

Hehe - VAG har blivit franskt (alltsÃ¥ Citroen, galna ingenjörer).....undrar om inte Citroen kanske ocksÃ¥ har blivit mer tyskt.  Sc:,h

På CX fick man alltid dela motor o låda. Få loss oljetråget = ut med och ta isär motor o låda, 14 h arbete. Åsså VW då - på en LT skulle jag byta hastighetsmätarkabeln. Den satt i lådan med en udda bult. Det var faktiskt en M7. Why oh why..... huvuddunk

(edit: kanske borta tillägga att bulten saknades...och M7 inget man har på hyllan, inte jag iaf.)
« Senast ändrad: 26 april 2011, 17:01:44 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
VAG har blivit vad franska bilar (och Saab) var för 20 år sedan...
Inte nog med att man behöver specialverktyg, många delar (särskilt i hjulupphängningen) är onödigt komplicerade och kräver onödigt dyra reservdelar.

VAG VR6-motorer från mitten av 90-talet, de senare måste lyftas ur bilen och delas från växellådan för att man ska komma åt att göra ett fullständigt kedjebyte!

Hehe - VAG har blivit franskt (alltsÃ¥ Citroen, galna ingenjörer).....undrar om inte Citroen kanske ocksÃ¥ har blivit mer tyskt.  Sc:,h

På CX fick man alltid dela motor o låda. Få loss oljetråget = ut med och ta isär motor o låda, 14 h arbete. Åsså VW då - på en LT skulle jag byta hastighetsmätarkabeln. Den satt i lådan med en udda bult. Det var faktiskt en M7. Why oh why..... huvuddunk

Ahh, M7, pinnbultarna till cylinder/topplock på 70-tals Zündapp mopeder var också M7. :D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Jo det var ett sånt där tillfälle då man står o kliar sig i huvet och tänker att nån behagar skoja aprillo. ???

PS Och inte är det väl nÃ¥t fel med kamrem. Men jag tänker ofta att moderna tekniklösningar  handlar om att kapa kostnad (alltsÃ¥ för producenten - men en fördyring för konsumenten).

Samtidigt som man marknadsför det som utveckling/förbättring.  :(
« Senast ändrad: 26 april 2011, 15:14:50 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!