Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är bulten till vevaxeldrevet höger eller vänster-gängat?  (läst 27675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Självklart är det bara att klappa till utav bara H....., men då gäller det ju vilket håll man skall klappa åt Sc:,h

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Det var ju lätt. Slipade ett spår runt om , sedan kunde man skruva ut den med fingrarna. Ingen locktite, bara en höger fingänga som var dragen utav helvete. Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Självklart är det bara att klappa till utav bara H....., men då gäller det ju vilket håll man skall klappa åt Sc:,h

Den är högergängad.

Jag har bytt kamrem på audi-femmor, och renoverat volvo, saab, ford V8:or, och alla vevaxelbultar har varit högergängade. Finns ingen anledning till att den skulle vara vänstergängad.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Och mycket riktigt, den är dragen som attans, med 540Nm, en kompis som bytte förra Ã¥ret remskivedrevet pÃ¥ sin 1Z motor. Köpte ett VAG original drev frÃ¥n USA, 1080kr inkl moms, frakt och tullavgift. PÃ¥ VAG i Sverige skulle man ha ca 3000kr för drevet!  fiR:
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Och så var det tid för nästa problem. Var köper man en Polydrive-bits som är 90mm lång, typ den här http://buy1.snapon.com/catalog/tools.asp?tool=all&Group_ID=20358&store=snapon-store
MÃ¥ste man verkligen beställa frÃ¥n USA till en sÃ¥ pass vanlig Tysk bil?  Har jagat runt i de butiker som har öppet idag samt pÃ¥ nätet, finns inte. Men sotningssatser, bultar o lösa packningar kan man köpa, dock inte verktyget som fodras för att utföra jobbet. fiR:
Ser ut som jag måste tillverka ett verktyg. Sanslöst VW är verkligen inget att rekomendera för gds.are :'(

En annan lustifikation är att jag kan inte köpa en bult till vevaxeln, kan det vara för att till den har jag verktyg? :D
Lika bra de sätter nycklade bultar på hela skiten så slipper man bry sig. fiR:
« Senast ändrad: 24 april 2011, 18:25:36 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
En snabb sökning på nätet gav en person som fann ett dylikt polydriveverktyg via något som hette AD-center. Detta fanns också på nätet:
http://www.adcenter.nu/

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
En snabb sökning på nätet gav en person som fann ett dylikt polydriveverktyg via något som hette AD-center. Detta fanns också på nätet:
http://www.adcenter.nu/

Hittar inga verktyg där men jag ska ringa dem på tisdag. Mitt hemmagjorda funkade så nu är toppen lös, men att dra de nya krävs nog ett riktigt verktyg till.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man

Sen varför dessa remmar..?? Känns antikt.. Men väl bara för att få in pengar..

Precis, bättre med kedja, om nu folk sköter oljebytena  ;)
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Håller med. Vilka märken har kedja? Saab har kanske fortfarande, finns det fler?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Alla Japanare..Saab har det ej, åtminstone ej på Gm/Opel/Fiat motorerna..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0

Sen varför dessa remmar..?? Känns antikt.. Men väl bara för att få in pengar..

Precis, bättre med kedja, om nu folk sköter oljebytena  ;)

HÃ¥ller med , har haft ett par bilar med rem, aldrig mer, dom garanterar ett visst antal mil, mem kör man 32km. över bytesintervall, Ã¥ den brister, dÃ¥ kan det  kosta  mycket pengar. Ã… köper man en begad, stämplad servicebok=villkor. I.o.f.s. kan en kedja brista, men som sagts, om oljebytena sköts, sÃ¥ är risken inte sÃ¥ stor.
 Novisen
 

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Kamrem = billig lösning
Vattenpump driven av kamrem = billig lösning
Interferensmotor (där kamremsbrott > ventilsallad) = billig lösning?? (det kanske någon mer kunnig kan utreda)
framhjulsdrift = billig lösning
etc

Alltså billiga lösningar för tillverkaren. För den glade konsumenten kostar det $€£ när något går sönder.
Citera
3000kr för drevet
byt bilmärke
Kanske skulle låtit VAG verkstan gjort jobbet ändå dom kanske inte är så dåliga.
Näjoråkanske har faktiskt en suverän VW-mek här i bonnhålan, en snubbe som jobbat på VAG i många. Men han var på semester den gången....och då gick det åt h-e.
Och jag kunde aldrig mer köpa en VW/Audi/Skoda/Seat efter det.
« Senast ändrad: 25 april 2011, 00:08:49 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Och så var det tid för nästa problem. Var köper man en Polydrive-bits som är 90mm lång, typ den här http://buy1.snapon.com/catalog/tools.asp?tool=all&Group_ID=20358&store=snapon-store
MÃ¥ste man verkligen beställa frÃ¥n USA till en sÃ¥ pass vanlig Tysk bil?  Har jagat runt i de butiker som har öppet idag samt pÃ¥ nätet, finns inte. Men sotningssatser, bultar o lösa packningar kan man köpa, dock inte verktyget som fodras för att utföra jobbet. fiR:
Ser ut som jag måste tillverka ett verktyg. Sanslöst VW är verkligen inget att rekomendera för gds.are :'(

En annan lustifikation är att jag kan inte köpa en bult till vevaxeln, kan det vara för att till den har jag verktyg? :D
Lika bra de sätter nycklade bultar på hela skiten så slipper man bry sig. fiR:

Är inte det en in-12?

Feltema har en bra sats:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Bitssats-40-delar/

Jag köpte några lösa verktyg tidigare när jag lyften toppen på en audi 5:a och golf diesel, men jag tippar att denna sats täcker in ditt behov.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Nej tyvärr, en sån från biltema har jag redan, T-55 använde jag till den första bulten, knackade i den. Fel profil och för kort.
Hittade mer fel, en insugsventil har hängt sig. Så frågan är om topplockspackningen är kass eller om det spruckit någonstans i blocket när det har tänt i insugskanalerna. Jag har haft många bilar där topp-packningen gått men alla har gått att köra. Det gjorde inte denna, den skakade så jag trodde motorn skulle lämna bilen, men tänkte att det var för att det var känsligare saker nuförtiden. Väger mer o mer över till att det blir en annan motor.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.

Sen varför dessa remmar..?? Känns antikt.. Men väl bara för att få in pengar..

Precis, bättre med kedja, om nu folk sköter oljebytena  ;)


Vadå antikt? Efter stötstänger kom kedja när kamaxeln blev överliggande. Min första bil med överliggande kam var en Peugot 204,-68. Den hade kedja.
Läste i ett annat forum : Dessbättre går allt fler biltillverkare över till kedja. Saab och Mercedes var något av pionjärer.


Håller man på att uppfinna hjulet?
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!