Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Platt rör  (läst 8061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Platt rör
« skrivet: 02 mars 2007, 15:56:39 »
Hej. Jag har krökat lite och det blev inte bra.
En 90-gradersböj blev lite platt :(
Jag mäter 12,5mm på det plattaste stället, borde vara 18mm. Blir det mycket högre motstånd då?

Jag gjorde ett överslag. Ordinarie innerdiameter = 16mm (1mm gods), omkrets (invändigt) = 50mm och Arean = 201mm2

Det tillplattade röret räknar jag som två halvcirklar med diametern 10,5mm och de har då omkretsen 33mm (totalt, invändigt), kvar mellan halvcirklarna blir en box på med sidan (50-33)/2=8,5mm och höjden = 10,5mm. Den totala tvärsnittsarean blir alltså (10,5/2)2*pi+8,5*10,5=176mm2

Lite förenklat med tvÃ¥ halvcirklar och en fyrkant men det är ju nästan sÃ¥ det ser ut. Tänker jag rätt sÃ¥ är det ju inte  nÃ¥gon katastrof? Eller? Synpunkter?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Platt rör
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2007, 16:08:56 »
Professorn snålar och använder inte färdigkrökat virke?

Nåja flödesmotståndet påverkas inte så himla mycket om det är en kort sträcka.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29402
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Platt rör
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2007, 20:03:30 »
Hej. Jag har krökat lite och det blev inte bra.
En 90-gradersböj blev lite platt :(

Om du krökar mindre innan du böjer till rören kanske det blir bättre?  :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Platt rör
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2007, 20:43:06 »
hej 
är det vatten som ska gå i röret ??
då e det skit samma bryt till det så det verkar vettigt ...mer noga e det inte

blir det skit av allt så ring rörkrökaren,han nyper fast en klämvinkel på 5 min
så det kostar nog 100kr

sen e det ju inte hela värden ..jag lovar att det kommer vatten ur röret ändå
även om du inte har värdens bästa flöde men det funkar tills vidare

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Platt rör
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2007, 21:21:55 »
Nåja flödesmotståndet påverkas inte så himla mycket om det är en kort sträcka.
Va bra  :)

Om du krökar mindre innan du böjer till rören kanske det blir bättre?  :D
Men det är ju fredag ...

är det vatten som ska gå i röret ??
Vatten + glykol

blir det skit av allt så ring rörkrökaren,han nyper fast en klämvinkel på 5 min
så det kostar nog 100kr
Det tvivlar jag på. Varenda gång de får hör att det är 18mm så bara skakar de på huvet.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Platt rör
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2007, 22:57:10 »
hej
aa det e till solfÃ¥ngaren  testa Ã¥ kör..det funkar säkert... 

jag har ju bara 15 mm i mitt systen å va ändå tvungen att strypa flödet lite trots att pumpen går på lägsta speed

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Platt rör
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2007, 08:49:21 »
Japp. Arbetet fortskrider ... men MYCKET långsamt :(

Jag kan ju passa på igen att varna för 18mm. Visserligen är det samma pris på 15 och 18 på biltema men:
* Det finns nästan ingen som säljer 18mm kopplingar och löddelar.
* 22mm koppling + förminskningshylsa är dyrt
* Det finns ingen som säljer (billigt), hyr eller lånar ut rörbock för 18mm
* Det är mycket svårt att båcka för hand utan verktyg

Jag har visserligen kommit på en teknik att göra ganska snäva böjar förkand mha en bockfixtur för pex-rör men man måste vara duktigt stark och ibland blir det inte så bra.

Jag tog 18mm istället för 15 för jag har långa rör (tot 25m) och ska ev köpa till ytterligare paneler om det funkar bra. Hade kanske varit bättre med 22mm+löd, eller kanske hade räckt med 15mm?


Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Platt rör
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2007, 11:18:42 »
jag har bara 10 mm rör men då har jag en annan pump som klarar att ge ett högre tryck + att mina solfångare (18m2) är kopplade i serie, det ger snabbare respons.
flödet är bara 3,5- 3,8 l/min

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Platt rör
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2007, 13:51:17 »
Hej
Hur många Paneler rör har du ? 2 eller fler

jag lovar att 15 mm lätt räcker till 3x60 rör
det e ju bara att öppna flödesbegränsaren å slå pumpen på 2 farten

Min anläggning har ca 8litper min ostrypt på 15 mm å pumpen på läge 1
drar jag den på 2 går det mycket hårdare på läge 3 är det storm i rören

enda gången jag skulle satsa på 22 va om jag hadde 4 paneler i solfångar yta
då kan det va befogat annars inte...

Det e ju precis som du skriver 15 mm är standard rör i dag  mycke byggs pÃ¥ det = billiga delar

18 är inte standard ..= dyra grejer
Btw Jag har en hel hög med 18 mm koppel å lödkrökar ..som farsan rår om lägg ett skam bud på grejerna
så ska jag höra om han sväljer det ...
det e typ en 5 liters plast hink full med div skrot,vi kommer alldrig att använda det...

ska jag kröka i kåken blir det 12-15 och 22 mm då det e billigast å lättast att jobba med
man kan trava in hos vilken röris som hällst å dom har grejer hemma




Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Platt rör
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2007, 21:04:44 »
Hej jag har 60 rör och plats för ytterligare 40.

Trodde det skulle räcka med 25 meter men det fattas ändå 5 :(
Längden har väl viss betydelse också? (på strömningsmotståndet alltså, inga insinuationer tack). Du har väl väldigt kort väg från paneler till tank? Vad har du för pump?

Tack för erbjudandet fast jag tror jag har det mesta nu så jag får se om jag får ihop det först. 5 liter mässing måste väl kosta en del att skicka till skåne?

De siste 5 meterna kan jag dra med antingen 15 eller 22. Känns som 15mm räcker men det är kanske dumt att gå er i dim när resten är väl tilltaget?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Platt rör
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2007, 23:28:58 »
hej
joo jag e otroligt bortskämd med att ha korta rör ...tror jag har hela 2x10cm på utsidan....
i dag oisolerade ;D
tror jag har en stor effekt vinnst där i princip alla rör jag har går ju på insidan av kåken
så all spillvärme bör ju hammna inne i huset bortsett dom 20cm som går ut
men dom ska isoleras på innan i höst ...


jag kör med pumpen som följde med mitt solpacket,det är en liten wilo pump

vore det min anläggning så blev det 15mm på slutet det kommer att funka

hur långt borta är du innan du får upp dom ?




Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Platt rör
« Svar #11 skrivet: 05 mars 2007, 08:20:17 »
joo jag e otroligt bortskämd med att ha korta rör ...tror jag har hela 2x10cm på utsidan....
i dag oisolerade ;D
tror jag har en stor effekt vinnst där i princip alla rör jag har går ju på insidan av kåken
så all spillvärme bör ju hammna inne i huset bortsett dom 20cm som går ut
men dom ska isoleras på innan i höst ...
Lyllo dej! Jag skulle visserligen antagligen kunna hänga dem på vägg oxå men då fick det bli från fönsterbläcket och ända ner till marken. Då är jag rädd att de blir sönderslagna eller stulna. Dessutom får de lite skugga på vår och höst. Innomhus har jag inte en chans att dra några rör på ett snyggt sätt så det får bli utanpå huset och in i källaren. Håltagniningen är också ett projekt i sig. Man skulle tro att 60 år gammal betong skulle vara lätt att forcera men det är mest sten (stooora stenar!) så det tar emot. Jag behöver göra 2st 60mm hål i 40cm tjock betong.

vore det min anläggning så blev det 15mm på slutet det kommer att funka
Ja, det blir nog både 15 och 22.

hur långt borta är du innan du får upp dom ?
Med den här takten så är påsk ett rimligt mål men det känns som att jag kommit igång lite nu så kanske redan om ett par veckor? Den som lever får se.

Min anläggning har ca 8litper min ostrypt på 15 mm å pumpen på läge 1
drar jag den på 2 går det mycket hårdare på läge 3 är det storm i rören
Hur långt går skalan på flödesmätaren? Är den inte i botten på 8l/m? Jag tror inte det är så enorm skilnad på läge 2 och 3. Motståndet är inte linjärt, det är nog mest som det låter mer ;) Men 8-10 liter är vad jag vill kunna komma upp till.
Vad kör du med för flöde nu när du strypt?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Platt rör
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2007, 08:55:48 »
hej
betong e ett hvette =)
inte alls skoj å bråka med dammar som satan å e tung jobbat med
jag byter inte med dig  älskar träväggar  som att skära i smör...

Fullt öppen flödesventil å läge 1 på pumpen ger ca 8 lit per min
2 läge 2 bottnar mätaren omg dvs mer än 8 liter på läge 3 e det inte lönt att kolla till mätaren den slog ju i botten på 2an ...

jag kör med ett flöde på ca 5-6 liter har labbat lite å strypa ner det för att få varmare vatten ner från fångaren men jag ids inte jiddra på ..
det ska va ca 6 liter flöde på 60 rör,det stog i instruktions boken så då kör jag på det
det funkar ju då

men misströsta inte sen  du fÃ¥tt till rören gÃ¥r det fort,du monterar Ã¥ startar lätt upp apparaten pÃ¥ en dag...

skaffa en tryckspruta  dÃ¥ du fyller systemet
helt ovärderlig det tog mig ca 5-10 min att fylla fångaren utan spill ....den kostar ca 120kr på jula..
satte bara ett tryckluft koppel på slangen i tryck sprutan å ett motsvarande på dump röret pumpa upp 3 kg över tryck i kaggen å öppna dunmp ventilen så trycks vattnet in i systemet
fjutt så e det klart utan nästan nått spill...
samma sak om du ska tömma systemet öppna luftskruven Ã¥ lÃ¥t vattnet rinna ner i trycksprutan  skit smidigt




Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Platt rör
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2007, 10:57:45 »
betong e ett hvette =)
inte alls skoj å bråka med dammar som satan å e tung jobbat med
jag byter inte med dig  älskar träväggar  som att skära i smör...
Jag har vanan inne. VÃ¥rt hus är snart som en schweitzerost ;)  Centaldammsugare, nya vattenrör, nya radiatorer, ytterdörr, torktumlare, etc. Det har blivit mÃ¥nga hÃ¥l. Borde satsat pÃ¥ en rejäl Hilti :D

jag kör med ett flöde på ca 5-6 liter har labbat lite å strypa ner det för att få varmare vatten ner från fångaren men jag ids inte jiddra på ..
Med din termostat sÃ¥ spelar väl inte tempdiffen sÃ¥ stor roll? Bättre att ha högre flöde dÃ¥  antar jag? Medletemperaturen i fÃ¥ngarna ska ju vara sÃ¥ lÃ¥g som möjligt för bästa verkningsgrad.

skaffa en tryckspruta  dÃ¥ du fyller systemet
helt ovärderlig det tog mig ca 5-10 min att fylla fångaren utan spill ....den kostar ca 120kr på jula..
Har du art.nr? Låter ungefär som en idé jag hade. Jag kom fram till att jag antagligen kan fylla all vätskan i mitt överdimensionerade expansionskärl och sedan trycksätta det samtidigt som jag luftar på högsta punkten.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Platt rör
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2007, 16:39:44 »
hej
art nr 704010
på jula en bra grej för lite deg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!