Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d IVT X15 (inverterstyrd)  (läst 166566 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #105 skrivet: 06 januari 2009, 21:15:50 »
Testa att ta bort "elementskydden" och fönsterbänkarna för att se om det blir varmare i rummet.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad damo01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #106 skrivet: 06 januari 2009, 23:34:19 »
Hej

Ska prova att ta bort elementskydden, problemet är att dom är platsbyggda. kan dock lyfta ur en del blomlådor. om man har skjutdörrarna stängda är det vid -5 ca 12 grader i rummet.
Har man dörrarna uppe blir det ganska kallt på entrevåningen...
Har dock hittad tejp etc på dörrarna så jag tror förra ägarna hade samma problem (en gammal tant, änka).

Beräknad effekt är 14,8 Kw (energi 39780 Kwh) för 255 Kvm
detta ska lösas med 11490 Kwh i drivenergi

Alla termostater på entrevåningen fullt öppna, på övervåningen har vi varit tvungen att dra ner lite annars blir det för varmt (tre sovrum). källaren täcks av konvektorn som går på källarslingan.

Om jag drar ner värmekurvan, hur påverkas innertempen då? Kommer innegivaren fortfarande att reglera rumstempen rätt?
En anledning till högre kurva (enl installatören) var att få upp tempen i kalla rummet, men det har ju inte lyckats nämnvärt... Nu kör vi med rummet stängt så jag skulle ju kunna sänka kurvan.

Tony, jag är inte riktigt med, är nuvarande källarslinga rätt (sitter cirkpumpen rätt också?) och tycker du att jag ska koppla in kalla rummet på den? Finns ingen märkning på beredaren, men den är inkopplad på rören som går till och från VP.
Min känsla är att jag behöver den större tanken om jag ska koppla in kalla rummet på källarslingan.

Gällande förbrukning så har den sedan 29:e dec dragit ca 800Kwh (det har iofs varit ca -12 dessa dagar... Det ger ju 90 Kwh per dag att jämföra med hela december vars medelvärde blev 66Kwh/dag

Är också lite fundersam gällande hålet....
Problemet med säljaren/installtören är att han är en halvsläkting och aldrig installerat en X15 (men väldigt många greenline). Han har dock lovat att skicka hit någon som kan..(sedan oktober..) Killen som justerade värmekurvan var hitskickad av honom och jag var inte hemma så jag vet inget om hans kunskaper

Har endast betalt borrningen hittills så jag vill gärna ha saker rätt innan jag betalar resten.. Exvis rätt beredare, inkoppling och funktion :-)
« Senast ändrad: 06 januari 2009, 23:41:39 av damo01 »

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #107 skrivet: 24 januari 2009, 10:01:44 »
Här ses hur mycket varvtalsregleringen jobbar på X15:
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad higge64

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #108 skrivet: 24 februari 2009, 14:03:23 »
Hejsan,

Jag får ett larm lite då och då om att kompressorn uppnår ej rätt frekvens. Är det något man ska oroa sig för eller är det bara att köra på som vanligt, det står i manualen att man ska kontakta sin återförsäljare vid upprepade larm. Jag tycker inte att dom kommer så tätt så att jag vill ringa efter service men den sista månaden så har det kanske varit en 5st larm.

MVH

Thomas

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #109 skrivet: 12 maj 2009, 13:45:19 »
Hejsan,

Jag får ett larm lite då och då om att kompressorn uppnår ej rätt frekvens. Är det något man ska oroa sig för eller är det bara att köra på som vanligt, det står i manualen att man ska kontakta sin återförsäljare vid upprepade larm. Jag tycker inte att dom kommer så tätt så att jag vill ringa efter service men den sista månaden så har det kanske varit en 5st larm.

MVH

Thomas

Hej Thomas,
Jag skulle rekomendera att du kontaktar din ÅF, 5ggr i månaden i lite för mkt för att vara Ok.

//T
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad balboa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #110 skrivet: 28 juli 2009, 20:59:57 »
Hej

Har fått offert på IVT X15 och en HT Plus E14. X15 är 3000 kr dyrare. Samma förutsättningar i övrigt borrdjup mm och offerten är från samme leverantör. Vilken hade ni valt och varför?
Kör idag pellets med Autoterm kombipanna från 83 och Ivabo Villa. Vid temperatur nere runt 25 minus går det runt 6 säckar pellets 6x16 kg. Planerar att värma upp ca 100 m2 mer än idag. Värmer idag upp ca 200 -250 m2 tror ni att de offererade pumparna har tillräcklig effekt.
Gör av med ca 8.5 ton pellets på helår.

Utloggad sparrow79

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #111 skrivet: 27 augusti 2009, 20:34:32 »
Hej

Har fått offert på IVT X15 och en HT Plus E14. X15 är 3000 kr dyrare. Samma förutsättningar i övrigt borrdjup mm och offerten är från samme leverantör. Vilken hade ni valt och varför?
Kör idag pellets med Autoterm kombipanna från 83 och Ivabo Villa. Vid temperatur nere runt 25 minus går det runt 6 säckar pellets 6x16 kg. Planerar att värma upp ca 100 m2 mer än idag. Värmer idag upp ca 200 -250 m2 tror ni att de offererade pumparna har tillräcklig effekt.
Gör av med ca 8.5 ton pellets på helår.


Fråga om din leverantör kan få tag på en Bosch! Är en exakt samma maskin som HT plus E14.
Bara skalet som är skillnad men inuti är allt IVT.
 Kan nog fÃ¥ ner priset lite!
 Jag frÃ¥gade om inte Bosch hade en X15 fast en Bosch dÃ¥, sÃ¥ fick jag svaret att dom bara väntade pÃ¥ IVT att det skulle släppa den fast i Bosch namn vill säga. IVT mÃ¥ste ju Tjärna lite stÃ¥lar pÃ¥ deras ide innan den släpps vidare till deras "andra namn"!

 Har jag fel sÃ¥ fÃ¥r ni gärna rätta mig men detta är bara vad jag har fÃ¥tt berättat för mig frÃ¥n min leverantör...
Villa ca350kvm byggd år 1901,Jordvärme IVT-Greenline E11.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #112 skrivet: 28 augusti 2009, 07:14:14 »
Hej

Har fått offert på IVT X15 och en HT Plus E14. X15 är 3000 kr dyrare. Samma förutsättningar i övrigt borrdjup mm och offerten är från samme leverantör. Vilken hade ni valt och varför?
Kör idag pellets med Autoterm kombipanna från 83 och Ivabo Villa. Vid temperatur nere runt 25 minus går det runt 6 säckar pellets 6x16 kg. Planerar att värma upp ca 100 m2 mer än idag. Värmer idag upp ca 200 -250 m2 tror ni att de offererade pumparna har tillräcklig effekt.
Gör av med ca 8.5 ton pellets på helår.

Hej

Från min sida sett så är det enkelt. X15 Men delvis så är jag ju part i målet eftersom jag har en själv
Mvh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad MrZulu

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Falköping
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #113 skrivet: 13 oktober 2009, 20:06:04 »
Hej,

Vad har Ni för KB in respektive ut nu?

Har strax över +3 resp. +1, idag.

Fick väl bara till en 17 meter mellan hålen vid borrning (dock är de gradade så de är nog 20 m i botten), tror Ni det inverkar negativt?

Ha det varmt i höstkylan
IVT X15 ägare med 300 l beredare.

Installerad dec. 2008 (leve ROT).

Naturkyla installerad i vardagsrummet.

2x143.5 m aktiv borra, vattenflöde 10-12 m3/h.

2-plans hus med hel källare, och oinredd vind, uppvärmd yta
ca: 300 kvm. 2-glas fönster med dåligt U-värde.

Har även en Panasonic E12CPK5 L/L, installerad 2004. Den nyttjas inte nu, men finns kvar.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #114 skrivet: 05 december 2009, 12:24:52 »
Hej

Nu har jag för andra gången fått felet kommunikationsfel. (Kommunikationskortet)
Första gången gick det på garanti och då byttes kortet ut.

Är det någon av er andra X15 ägare som har fått detta fel?
Vad gjordes då på era värmepumpar?

Mvh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #115 skrivet: 09 december 2009, 07:57:36 »
Hej

Nu har jag för andra gången fått felet kommunikationsfel. (Kommunikationskortet)
Första gången gick det på garanti och då byttes kortet ut.

Är det någon av er andra X15 ägare som har fått detta fel?
Vad gjordes då på era värmepumpar?

Mvh
Tony

Hej Tony,
I mitt fall byttes trafo kortet ut till ett nytt.

Mvh
//T
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #116 skrivet: 18 december 2009, 22:23:39 »
Hej

Nu har jag för andra gången fått felet kommunikationsfel. (Kommunikationskortet)
Första gången gick det på garanti och då byttes kortet ut.

Är det någon av er andra X15 ägare som har fått detta fel?
Vad gjordes då på era värmepumpar?

Mvh
Tony


Nu har jag diskutera detta med IVT service center.
Det finns ett nytt kommunikationskort med förändringar men det som är problem är trafokortet.
Det är precis som Toticci skriver. Ena trafo på kortet släpper ifrån sig för låg spänning och då fungerar ingenting som det ska
Mvh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad damo01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #117 skrivet: 30 december 2009, 22:10:58 »

Hej

Har haft en x15 installerat i ett drygt år och har bestämt mig för att installera kyla på övervåningen. Detta hade vi i förra huset och var mycket nöjda. Det gamla systemet (greenline ht) var enkelt där vi hade en extra cirkpump (manuell) öppnade två ventiler på brinern samt slog på interna cirkpumpen på kontinuerligt för kyla.

Har nu efter diverse problem förhandlat fram en konvektor från Kinnan (FST 54+1 för fyrrörs system) som ska ersätta ett element på övervåningen och även ha kyla på sommaren. Enligt leverantören (som hänvisade till nån på Kinnan) behövde jag två 2-vägsventiler för installationen, men fattar inte riktigt varför? Ska inte brinern bara cirkulera i konvektorn vid kyla eller behöver man reglera flödet vid kyla?

Vid installationen har vi förberett avstick på brinern för kyla.

Hur ska en rätt gjord installation för kyla göras på x-15 och varför ska jag ha 2 2-vägsventiler?

Utloggad Mattias1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #118 skrivet: 06 januari 2010, 19:21:33 »
Hej,

Jag bor i ett nybyggt modernt hus om ca 275 kvm med mkt glas-/stenytor etc, detta är första vintern. Jag är en amatör på värmepannor, denna X15 är min första. Såg ngnstans att en konsult vid bygget räknat fram att husets värmebehov är ca 24000w. Anyway, nu har utegivaren visat på som mest -19 grader, dvs riktig kyla. Jag har en rumsgivare som just nu visar på 20g, och min önskade temp på pannan är 22,5g, dvs pannan når inte mitt önskade målvärde. Den går för fullt, dvs 90hz, och har gjort så de senaste 3 dygnen. Kurvan är uppskruvad med h-värde på 48 (jag har riktigt tjocka stengolv, ca 3 cm). Rumsgivarpåverkan 7. Mitt problem är att framledningstempen T1 inte blir tillräcklig, just nu skickar pannan ut 42-gradigt vatten, men det borde vara betydligt högre enl börvärdet. Enl IVT är deltat mellan utgående och återkommande värme perfekt, just då var det ca 8g. Är det helt enkelt så att pannan är för klen för mitt hus eller finns det ngt annat jag kan göra?

Det är inte så att vi fryser ihjäl, men det irriterar mig...

MVH Mattias   

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd IVT X15 (inverterstyrd)
« Svar #119 skrivet: 06 januari 2010, 20:59:28 »
Hej,

Jag bor i ett nybyggt modernt hus om ca 275 kvm med mkt glas-/stenytor etc, detta är första vintern. Jag är en amatör på värmepannor, denna X15 är min första. Såg ngnstans att en konsult vid bygget räknat fram att husets värmebehov är ca 24000w.
MVH Mattias  
Hej Mattias

Pumpen kan bara ge dej 17 kW inte 24 Kw så den är för liten.
Du måsta ha någonting som hjälper till när det är så här kallt.
Vilka temperaturer har du på brinen?
Mvh
Tony
« Senast ändrad: 07 januari 2010, 14:08:27 av Tony B »
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!