Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh  (läst 54135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #105 skrivet: 05 juli 2011, 08:21:51 »
Citera
-Installatörer har en benägenhet att fokusera på det som fungerar bäst för dem (det vill säga sina kunder).

Om man förlorar kunder för att man som installatör inte kan känna av hur långt kunden kan sträcka sig när det gäller investeringens storlek så anser jag inte att man har haft fokus på att det skall fungera, vare sig för kunden eller för en själv som installatör.

De få gånger man som installatör möter de som är beredda att betala mycket pengar för en fulleffektsanläggning med både hänglsen och livrem, då skall man naturligvis sälja detta, men att kräva den inställningen för att "ställa upp" och göra en installation, eller ens lämna en offert - det lär göra livet som egen företagare till en dålig erfarenhet.
Fast visst, skall det fungera någonstans så är det väl i storstäderna där marknaden kanske är tillräckligt stor även för installatörer som inte är beredda att kompromissa med sina kunders önskemål.

Som jag ser det är det inte rationellt av kunden att välja en lösning som ger en sämre ekonomisk utdelning under anläggningens förväntade livslängd.
Detta innebär alltså att man som installatör skall kunna visa att en dyr fulleffektsanläggning, med termostater, volymtank, extradjupt borrhål och extra cirkpump skall ge ett bättre ekonomiskt utfall under anläggningens livstid än den mer traditionellt dimensionerade och utrustade anläggningen gör.

För att hjälpa kunderna på bästa sätt vore det därför föredömligt om fler installatörer lämnade en "standardoffert", och en offert på fulleffektstäckning med hänglsen och livrem, samt presenterade ekonomiska kalyler för båda dessa alternativ, sen är det upp till kunden att besluta om vad denne vill välja.

Som du Rinnan vet så har jag själv en fulleffektsanläggning, men efter att ha gjrort otaliga kalkyler har jag ändå problem med att rekommendera andra "ickenördar" = den normala kunden, att gå den vägen, då det dels finns risker med detta (om man försöker ta genvägar och t.ex. strunta i volymtankar, bypass, optimering o.s.v.) och dels som regel är svårt att räkna hem ekonomiskt.
De allra, allra, flesta vill trots allt att det ekonomiska utfallet skall bli så bra som möjligt, och då bör en kunnig installatör visa gehör även för denna typ av anläggningar om han har kundens bästa för sina ögon.
Alternativet är ju att en mindre kunnig installatör säljer en "sämre" anläggning, och inte har kompetensen att optimera anläggningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #106 skrivet: 05 juli 2011, 10:44:04 »
Kloka inlägg. Jag håller helt med om att kundfokus är det som gäller. I min tidigare yrkesbana jobbade jag med kommunikation, inom reklambranschen. Där finns en historia om en upphandling av reklambyrå under slutet av 90-talet. Det var Canon som skulle skaffa ny reklambyrå och i sedvanlig ordning gick ut med ett anbudsförfarande. De olika reklambyråerna gjorde som brukligt: sprutade ur sig idéer, gjorde skisser och tv-reklam-koncept och åkte till Canon och presenterade sjuttielva pannåer. Sen kom en ganska liten nyöppnad byrå för att presentera, men de hade inga pannåer, inga skisser, inga kampanjidéer. Istället dunkade de en lunta på ett par hundra A4-sidor i bordet och sa: Här är vår bild av Canon. Istället för att dra igång med en massa kampanj-idéer hade de analyserat Canon, Canons konkurrenter, Canons affär, Canons fördelar och problem bla bla. Givetvis fick de kontot.

En annan historia: När jag var liten skulle mamma och pappa timanställa en barnflicka som kunde hjälpa till med hämtning/lämning osv. Tror ni att de valde den som drog upp alla sina referenser, CV-n och examensbevis? Eller valde de den tjejen som direkt hon kom innanför dörren började prata med oss barn, satte sig på golvet och lekte?

Dessa anekdoter får väl illustrera att en företagare som sätter sig in i kundens behov har allt att vinna. Jag hade flera firmor hemma för att lämna offerter på min vp. Flera kom med färdiga offerter och energiberäkningar utan att ens ha sett huset, och satte sig vid köksbordet och började genast att berätta om sig själva, hur många vp-ar de installerat, hur bra deras produkter var, hur lång garanti de hade bla bla. Den jag valde som installatör gick först ett varv runt huset, bad att få börja i pannrummet, synade alla raddar och rör, bad att få se mina elräkningar, frågade en massa frågor om familjen, framtida utbyggnader mm. Han kom sedan med en offert med en klumpsumma för "minimiinstallationen" och redovisade sedan vad han ville installera mer utifrån de behov han identifierat. Han ringde själv upp och motiverade sina förslag. Med andra ord - kundfokus. Har man vunnit kundens förtroende, och sedan ser till att inte missbruka det under processen, blir man framgångsrik.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #107 skrivet: 05 juli 2011, 12:56:37 »
Ok  ni tycker alltsÃ¥ att jag verkar strunta i kunden   eller ???

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #108 skrivet: 05 juli 2011, 13:03:51 »
Nej, du bryr dig för mycket om kunden. De flesta svenssons vill inte betala 20 000:- mer för att spara ytterligare 2 000:- per år. Får man två offerter så väljer 90% den billigare oavsett hur bra den andra säljaren säger att hans lösning är - Tyvärr...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #109 skrivet: 05 juli 2011, 14:46:49 »
Ok  ni tycker alltsÃ¥ att jag verkar strunta i kunden   eller ???


Om du inte lyssnar på kundens önskemål, och tar hänsyn till kunden maxpris, eller rättare sagt krav på payoff, så visar du inte tillräcklig HÄNSYN till kunden, det är inte detsamma som att strunta i kunden.
Om din obändliga vilja/envishet/principfasthet styr dig så till den milda grad att du inte får sälja anläggningen så är nog tyvärr både du och kunden förlorare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #110 skrivet: 05 juli 2011, 16:17:30 »
Tror du på allvar att jag bara säger - 100% annars suger det ???

Om du bara visste hur många förklaringar man får ge. Det enda man gör är att förklarar ;D

Jag förklarar för och nackdelar med varje pumpstorlek. Det är inte det detta handlar om.

Jag tycker det känns som om ni tycker att jag lurar på folk avancerade grejer som inte behövs :o
Om systemet kräver en tanklösning om vi inte ska ha 4kw VP, lurar JAG folk dÃ¥  eller gör de andra 8 installatörerna som inte ville ha ngn tank det???

ni mÃ¥ste första att jag tjänar mindre pengar pÃ¥ detta sättet, eftersom mina "special" lösningar tar dubbelt sÃ¥ lÃ¥ng tid att göra  som om jag bara jackar pÃ¥ en VP och sedan drar.

Varför tror ni att jag vill pracka på folk grejer??

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #111 skrivet: 05 juli 2011, 16:47:51 »
jag tror inte någon förstod mitt inlägg. Sorgligt...

Är det någon här inne, som fått offert och undrat varför det står 120 eller 140 meter i förslaget... som tycker att det finns för få standardinstallatörer som helt osett skickar standardofferter baserat på kwh underlag utan att ställa frågor om framledningstemp eller övriga viktiga aspekter? Tänkte väl det.


Och för övrigt så ska man självklart inte göra alla jobb man stöter på. Man ska ta de jobb som passar den kompetens man själv har och de önskemål och strategier man har som företag. BMW är inte BMW om alla kör den bilen. Det betyder inte att vi inte kan lära oss nyttiga saker från BMW.

Några begrepp från skolbänken kanske kan friska upp minnet?
-Product leadership (senaste coolaste dyraste)
-Customer intimacy (Kundfokuserat skräddarsytt)
-Operational excellence (volym)

Självklart är alla företag en mix men ofta med en viss vikt mot ett av ovan.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #112 skrivet: 05 juli 2011, 17:42:07 »
Labold.  Om jag Ã¥ker till exempelvis ditt hus sÃ¥ tar det mig 5 minuter att se om du behöver en UVL lösning för att det ska bli bra i ditt system.  Visst kan vi jacka pÃ¥ en maskin, med dÃ¥ blir det en 4kw  inte sÃ¥ mÃ¥nga som vill ha en 4kw.

Jag bygger heller inte BMW anläggningar utan jag bygger det som krävs för att kunden ska bli nöjd med sin anläggning och fÃ¥ det dem vill ha.  Under resans gÃ¥ng sÃ¥ har jag svarat pÃ¥ i snitt 50 mail och 10 telefon samtal och förklarat ALLT 7 gÃ¥nger.  Varför tror du att man bara Ã¥ker ut och "kränger" en massa dyra grejer?

Inget kunde vara längre från sanningen.

När jag är klar med en maskin sÃ¥ VET folk hur den gÃ¥r  efter att jag mätt och dokumenterat sakerna, IR termometer och tejp  ::) Njaaa  skulle inte tro det va. Den installatör som har sÃ¥na grejer kan inte kalla sig proffs. Det vore som om Rickard körde med en Commodore 64 och Purjo, Rinnan och de andra data snubbarna
haft coola Commodore Amiga 500. ;)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #113 skrivet: 05 juli 2011, 19:41:06 »
Om radiatorsystemet inte kan svälja mer än 4 kW räcker det inte med någon tank i världen för att en större värmepump skall fungera bra i systemet.
En tanklösning är i princip bara nödvändig om man kräver att kunden skall kunna använda sina termostater för att reglera rumstempen.

Det finns goda skäl till att både jag, och tillverkarna avråder från användning av termostater för att reglera rumstemp i stora delar av huset som anläggningen är satt att värma.
Överdrivet stora investeringskostnader är en av dem.

Du Oraklet skall naturligvis nischa dig mot entt kundsegment som du trivs att jobba mot, och som gör att du kan ta så bra betalt att du klarar dig utan att jobba mer än heltid, och då skall du dessutom kunna unna dig en bra guldkant i livet.

Det vi diskuterar nu är ju hur du vill/bör/skall nischa dig, och hur nödvändigt det är med tanklösningar för gemene man som bara vill ha en bra och billig lösning som fungerar.

Har de kravet att de skall kunna låta termostater styra rumstempen, ja, då håller jag med dig, då skall du inte sälja på dem en anläggning utan tank och extern cirkpump.
Kanske, kanske kan Thermia Link lösa större delen av termostatproblemet, men då ligger man ändå på "tanklösningskostnadsnivån" vad gäller investeringskostnad.

Tänk också på, ju mer du vill sälja på kunden i form av speciallösningar, ju mer får du förklara.
Min erfarenhet är att det enklaste är bäst, alltså en anläggning, bra injusterad, utan termostater som stryper bort flöde, en centralt placerad rumsgivare, och en enda instruktion till kunden - rör inte termostaterna!
En mindre parallelljustering är allt som krävs om kunderna upplever att det är för varmt eller för kallt i huset. (Förutsatt att kurvan ställs in rätt)

Eftersom du låst dig vid att kunden skall kunna använda sina termostater för att reglera rumstempen, då har du också i princip låst dig vid tanklösningar.

Detta är den stora nöten för dig, om du vill kunna konkurrera i det stora segmentet av kunder då måste du skippa "termostatkravet", så är det.
« Senast ändrad: 05 juli 2011, 19:44:26 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #114 skrivet: 05 juli 2011, 20:04:53 »
Jag har ett mål vid en installaion.

Det jag sätter mitt namn på och som jag får betalt för att göra av en vanlig knegare precis som jag själv.

DET SKA FUNKA,precis som jag sagt att det ska.  Annars gör jag om till det gör det :)

Guldkant?  Jo säkert

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #115 skrivet: 05 juli 2011, 20:19:28 »
Ingen värmepumpsanläggning med termostaterna i drift fungerar på sikt utan tanklösning, om inte ägaren av anläggningen är medlem på detta forum, eller på nogåt annat sätt "reglernörd".
Det slutar mer eller mindre alltid med att någon höjer kurva/parallell (när det "känns kallt inne") och att termostaterna stryper mer, och flödet minskar allt mer tills det blir problem med HP/MS.

En adekvat dimensionering, tillräckliga värmeavgivande ytor, och säkerställande av adekvat flöde är egentligen allt som krävs för en väl fungerande anläggning. Tjorvar man till det för mycket finns snart ingen som begriper sig på systemet.
I min värld är det enklare att låta bli termostaterna, än att sätta in acktank, bypass och extern cirkpump.
OCH - ställer du in kurva och parallell för exakt så kommer kunderna ändå klaga på att "det inte blir varmare trots att jag drar på termostaterna"
(Det tar timmar/dygn om man bara ligger en eller ett par grader över optimal kurva/parallell innan en justering av termostaterna ger någon effekt på rumstempen.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #116 skrivet: 05 juli 2011, 21:06:52 »
Allt detta tjat om termostater hit och dit.

TS blev av sin installatör rekommenderad en tank. Är väl inget fel i det.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #117 skrivet: 05 juli 2011, 21:11:14 »
 ::) ::) ::)
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #118 skrivet: 05 juli 2011, 21:18:15 »
Allt detta tjat om termostater hit och dit.

TS blev av sin installatör rekommenderad en tank. Är väl inget fel i det.

Nja, fel och fel.
Lite som att du skulle bli rekommenderad en större tank när du köper nästa bil, det är inte fel, men är det värt pengarna att behöva tanka lite mer sällan.
En tank gör inga under i någon anläggning.
De KRÄVS i princip bara om man har väldigt varierande flöde, som man kan få om man låter termostater strypa bort flöde.

När det gäller grundläggande fysikaliska fakta så ger jag mig aldrig, så länge inte folk förstår att tank inte behövs annat än i anläggningar med varierande flöden så kommer jag att försöka informera om detta, annars kan det lätt sprida sig en "sanning" om att tank alltid krävs, och att alla installationer blir dyrare, och att folk p.g.a. detta slutar konvertera sina hus då det kan bli för dyrt/för lång payofftid.

Det är inte fel att rekommendera tank, men den är ytterst sällan nödvändig för att få en utmärkt komfort i ett hus värmt med värmepump.
I ett system med öiten värmeavgivande yta, och där man vill låta termostater strypa bort flöde från tid till annan, DÄR är den dock nödvändig.
Men det är billigare att vädra bort eventuell övertemp de få dagar på året som det kan vara ett problem rent reglermässigt.
« Senast ändrad: 05 juli 2011, 21:20:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #119 skrivet: 05 juli 2011, 21:26:29 »
Nu var det en volymtank ts blev rekomenderad vet inte hur inkopplingen såg ut men antagligen som knäpptank men kan vara arbetstank med ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!