Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vakuumsugning  (läst 36491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Vakuumsugning
« Svar #45 skrivet: 02 februari 2015, 18:23:39 »
Zelda: men det var ju separata mätare!? - jag (miss)förstod att det avsåg kompletta manometerställ då jag har aldrig någonsin sett en separat absolutvakummätare användas i fält av kylinstallatörer, för i bilen gör den ju ingen nytta - den skall användas i dagliga jobbet på ett naturligt och självklart sätt i samband med vakumpumpsarbetet!!!

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Vakuumsugning
« Svar #46 skrivet: 02 februari 2015, 20:21:39 »
Nu såg jag att du eftersökte ett manometerställ tummenupp
Tror inte det finns, jag har dock bara använt Testo 570 och 557-2.
« Senast ändrad: 02 februari 2015, 20:25:12 av Zelda »

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vakuumsugning
« Svar #47 skrivet: 03 februari 2015, 09:47:38 »
Jag har använt ett analogt refco med såväl högtryck lågtryck och vacummeter i klass 1.0
Kanske inte går att köpa över disk längre men det finns och rätt vanligt oxå.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vakuumsugning
« Svar #48 skrivet: 03 februari 2015, 12:27:50 »
Sånt har jag, men den vacuumskalan är ju inte mkt att hurra för?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Vakuumsugning
« Svar #49 skrivet: 03 februari 2015, 18:14:15 »
Det är ju skillnad på en vakumätare och vakummätare - en Voltmeter som bara har ett spänningsområde och mäter upp till 1000 Volt - är inte speciellt användbar om man skall mäta 0.3 mV - mätare/displayen kommer inte att röra sig över huvud taget.

Samma sak med Absolutvakummetrar - dom som kan mäta flera Bar positivt och kanske kan gå till -1 Bar som i en manometerställ har ingen upplösning för att reagera alls när trycknivån är lägre än typ 50 mBar (-0.95 Bar) och visar heller inga förändringar på nålen när nivån varierar mellan 0 - 50 mBar

Medans en mBar-absolutmeter har ett område på kanske 10-tal mBar med någon sånär noggranhet till så lågt som 0.0001 mBar - sedan finns det kombo-instrument med flera olika sensorer som kan mäta från atmosfärstryck till 0.0001 mBar med hyffsad noggrannhet hela vägen, men då börja de kosta en del pengar.

 

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vakuumsugning
« Svar #50 skrivet: 03 februari 2015, 20:10:25 »
Jag tycker att det är helt okay att använda en vakummeter som krävs enligt svensk kylnorm, kan dock inte påminna mig om kravet på laboratorium dito!

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Vakuumsugning
« Svar #51 skrivet: 04 februari 2015, 06:13:13 »
tja - dom separata vakummätarna som länkas tidigare hade kylgänga och gick ned till 1 micron - och det har inte labratorieutrustning - då dessa har KF-anslutningar eller liknande.

Men den viktiga frÃ¥gan  - används utrustningen??

Om svensk kylnorm säger 3 mBar sÃ¥ är det otillräckigt om det i installationsinstruktionen för Dalkin säger 350 micron stadig vakum (0.466 mBar)  - dÃ¥ är det Dalkins instruktion som gäller och skall evakueras av installatören IMHO!!.

Och oavsett sÃ¥ är manometern pÃ¥ en manometerställ otillräcklig för att se om vakument är 3 mBar eller om det är 350 micron (0.466 mBar) stadig vakum,  detta mÃ¥ste kontrolleras med en absolutvakummätare som har mätomrÃ¥de 0-5 mBar absolut  och en upplösning som kan säkerhetsställa detta och reagerar även för smÃ¥ förändringar över tiden  - dÃ¥ pratar vi om en upplösning kring 1 micron (0.0013 mBar - vilket tidigare länkade mätare klarar av) för att kunna säkerhetsställa detta och inte som i  testo 557 med bara 0.5 - 1 mbars upplösning där det inte gÃ¥r att se nÃ¥gra läcktrender vid vakumtäthetsprov om man inte är villig att vänta väldigt länge.


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vakuumsugning
« Svar #52 skrivet: 04 februari 2015, 13:10:24 »
Min uppfattning är att om inget annat stipuleras typ tillverkaren så gäller svensk kylnorm!
Är aktuellt gränsvärde 3mBar så är det INTE 3.0013 mBar inte ens 3.0mBar!

Och för att gå tillbaka till frågan om det används vakummätare ja det tror jag de flesta gör, men de liksom jag skiter i om man bara kommer ner till 30mBar en dag. För det har ingen som helst betydelse så länge fukten har kokat bort vilket beror på temperaturen förstås.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Vakuumsugning
« Svar #53 skrivet: 04 februari 2015, 17:52:03 »
tja, detta kan vi säkert gräla hur mycket som helst ;-) - utomlands i kylnissekretsar sÃ¥ finns inget där man tillÃ¥ter sÃ¥ högt godkänd vakum som 3 mBar utan det är 2000 micron (2.66 mBar)  för dom simplaste anläggningar där ingen del arbetar med minusgrader. Och skall man har frysanläggningar sÃ¥ skall man suga riktigt djupt - typ 10 grader under  rÃ¥dande Ã¥ngtryck över is vid tänkta arbetstemperatur pÃ¥ evaporatorn och är det -25 grader C sÃ¥ handlar och 10 grader under detta, -35 grader,  sÃ¥ handlar det om 0.22 mBar (165 micron).

Vet inte om svensk kylnorm tar hänsyn till olika klasser av kylmaskiner - dvs. hur kallt de arbetar och anpassar lägsta krav på uppnådd vakumnivån för detta - för utomlands gör man det i allafall.

 

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vakuumsugning
« Svar #54 skrivet: 04 februari 2015, 21:41:52 »
Jo det viktiga är att koka ur fukten.det man inte kan koka ur får torkfiltret ta.
Jag vet inte om någon anläggning som inte jobbar med minusgrader i köldmedelskretsen fast det finns ju säkert. Och de länderna kanske har hög halt av bunden fukt i luften.
Att jobba med svenska regler och normer känns betydligt bekvämare än polska, kinesiska, amerikanska somaliska eller isländska, men det är ju jag det.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Vakuumsugning
« Svar #55 skrivet: 05 februari 2015, 08:35:07 »
bil-AC brukar räknas som den simplaste typen av kylmaskin där egentligen inget arbetar med minusgrader och där är regeln satt till max 2000 micron. vilket är lägre än 3 mBar och  motsvara vatteÃ¥ngtryck över is vid ca -9.7 grader C


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vakuumsugning
« Svar #56 skrivet: 05 februari 2015, 08:41:50 »
Hur har det gått för trådskaparen? Har han fått VP'n vakuumsugen och fylld med nytt köldmedium?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vakuumsugning
« Svar #57 skrivet: 05 februari 2015, 09:29:42 »
bil-AC brukar räknas som den simplaste typen av kylmaskin där egentligen inget arbetar med minusgrader och där är regeln satt till max 2000 micron. vilket är lägre än 3 mBar och  motsvara vatteÃ¥ngtryck över is vid ca -9.7 grader C
Jag undrad om inte R134A förångar med minusgrader även i en bil-AC, det går ju att få backfrost.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Vakuumsugning
« Svar #58 skrivet: 05 februari 2015, 09:54:54 »
JodÃ¥ - när sensor i evaporatorn  inte fungerar (vanligt fel i vissa Volvo) samt mÃ¥nga ECU automatiskt kör kompressorn korta perioder efter start för att motionera kompressorns tätning även vintertid, om det inte är för kallt ute - gränsen brukar vara -5 - -8 grader dÃ¥ den struntar i motionen - detta förutsätter dock att man har ECU/AC-knappen alltid intryckt. Dom som inte gör för att de är snÃ¥la, brukar stÃ¥ med tomma AC efter nÃ¥gra vintrar.

Det är därför man vill suga ned till -10 grader C (2.66 mBar) för att inte belasta (nya) torkfiltret i onödan om man har tagit isär systemet innan.

Eländiga och dyra att reparera-kompressorer utan magnetkoppling i bl.a VW och andra småbilar (typ trillingbilarna) så går kompressorn året om vare sig man behöver kyla eller inte - och där kommer ha en situation att den går även när det är väldigt kallt.


Men normalt så räknar man inte att en bil-AC arbetar med minusgrader, inte heller maskiner liknande portabel spot-kylare eller renodlade AC-aggregat - värmepump är en annan sak eftersom de kan jobba emot väldigt kallt evaporator vintertid...

Jord och bergvärmepumpar arbetar också kallare eftersom brinen mot borran/jordslingan är ofta flertal minusgrader på senvintern

---

När man körde med R12 i bil-AC så var det skitnoga med detta då den ogillar vatten på samma sätt som HC-blandning och ispärlor som proppade expansionsventilen kunde skapas redan vid 25 ppm vattenhalt i köldmediet - medans med R134a så tål man uppemot 400 ppm vattenhalt innan problem - men R134a-system måste hållas torrt pga. oljan istället...

« Senast ändrad: 05 februari 2015, 09:58:13 av xxargs »

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Vakuumsugning
« Svar #59 skrivet: 12 februari 2015, 19:11:52 »
Hur har det gått för trådskaparen? Har han fått VP'n vakuumsugen och fylld med nytt köldmedium?
Tack för visat intresse.
Idag har den blivit tömd på köldmedium, vakuumsugen och återfylld. Säljaren, som är en nätbutik, har varit mycket tillmötesgående. Det har varit installationsföretaget som klantat sig men nu är det löst och jag hoppas att pumpen inte blivit skadad.
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!