Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Bergvärme frÃ¥n CTC!  (läst 341970 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #540 skrivet: 02 februari 2012, 20:57:33 »
Jag tror inte att Ctc har cop 5 men en annan vanlig typ av vp mot ett riktigt lågtempat system och ingen vv men det är egentligen inte intressant för de flesta vill ju ha varmt vatten *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #541 skrivet: 02 februari 2012, 21:22:49 »
Ny här pÃ¥ forumet men tittat in titt som tätt och läst i trÃ¥den. Köpte en 308 med 175m borrhÃ¥l i november. Rörisen installerade en flödesmätare pÃ¥ utgÃ¥ende rör till elementen. Jag har pysslat en del med avläsningen pÃ¥ helger och kväll...... Nu registrerar jag flödet och temperaturer....och det verkar funka automatiskt  Thumbsup. Jag har ocksÃ¥ en separat elmätare som jag läser av pulser pÃ¥. Det har funkat sedan i helgen och om ni vill sÃ¥ kan jag ladda upp mina filer för er som är intresserade...... Man kan sparra data pÃ¥ usb minne i värmepumpen. Jag har testat att koppla in en sladd till datorn men det funkar inte  :'( nÃ¥gon som har gjort detta och lyckats?

jag ställer mig frågande till om det är rätt att mäta avgiven effekt på radiator systemet!?
jag tycker det borde vara så att flödesmätaren ska sitta på VBin/VBut. över kondensor
det är det som kompressorn avger.
tycker det borde bli missvisande.
eller har jag fel här?
« Senast ändrad: 02 februari 2012, 21:25:51 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #542 skrivet: 02 februari 2012, 21:33:37 »
IVT ska ju egentligen då ha samma känga. Skillnaden är att dom till synes bygger på helt "vanlig" teknik och därmed gör det möjligt att testa och faktiskt få ett COP som är någotsånär i linje med annonserad värde.

Och grejen är att det kan ju vara så att CTC har COP 4 eller så när allt väl kommer till kritan. Men om det med normala testförfaranden ser ut att vara 2-3 i COP ja då måste man ju som tillverkare förstå att man måste förklara lite mer ingående hur det fungerar för annars åker man på den här typen av smällar som sker på forum och andra sociala medier med stor spridning.


Jag tycker att det borde finnas en mätstandard som bygger på normal VV anvädning, inkl CP och där brine håller den nivå som respektive tillverkare rekommenderar i sina respektive dimensioneringsprogram, och då alltså inte på sommaren utan på vintern :)

Låt oss kalla den för sverigecykeln. motsvarande 5000kwh VV vid COP1 så att säga. Motsvarande 16 000kwh värme i en snittstad med snittvärmeavgivning.


IVT säger att deras maskin nu är den effektivaste, vet inte hur lång tid det tar innan CTC inser att dom inte längre är det (synd på marknadsföringsmaterialet, borde gå att stämma företag som går ut med felaktiga claims). Ta alla andra brancher. Om BOB säljer sylt som det står "free from junk" på så blir dom stämda direkt. Ingen annan bransch verkar så lättvindigt kunna gå ut med svårtydda eller i vissa fall helt felaktiga uppgifter i sin marknadsföring.

Fortfarande lack men mindre nu :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #543 skrivet: 02 februari 2012, 21:35:53 »
Ja man ska ju helst mäta det som gÃ¥r ut frÃ¥n värmepumpen innan eventuell split av värme och varmvatten (om man tänker sig en vanlig värmepump som dÃ¥ har en växelventil därefter). 

I alla fall gör jag så att mitt COP inkluderar alla pumpar och inkluderar värme- och varmvattenkörningar. Speciellt om det är en värmepump som ofta gör varmvatten fast det inte nödvändigtvis behövs och, om jag förstår det rätt, till viss del använder detta för uppvärmning av huset?

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #544 skrivet: 02 februari 2012, 21:43:12 »
jag ställer mig frågande till om det är rätt att mäta avgiven effekt på radiator systemet!?
jag tycker det borde vara så att flödesmätaren ska sitta på VBin/VBut. över kondensor
det är det som kompressorn avger.
tycker det borde bli missvisande.
eller har jag fel här?
Som jag förstår det så sitter mätaren på radiatorkretsen. Jag ser inget fel med det. Då mäter man den värme som har levererats ut på systemet. Man missar att mäta varmvattnet, men det är ju en förhållandevis liten del. Titta på loggen så ser man att där inte är några större tappningar.

Energin som går ut ur kondensorn används antingen till värme eller varmvatten. Så det måste ju anses vara ett helt okej sätt att mäta.

Ärligt talat, förväntar ni er så mycket bättre COP? Med de tempar man får ur kondensorn?

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #545 skrivet: 02 februari 2012, 21:50:07 »
Som jag förstår det så sitter mätaren på radiatorkretsen. Jag ser inget fel med det. Då mäter man den värme som har levererats ut på systemet. Man missar att mäta varmvattnet, men det är ju en förhållandevis liten del. Titta på loggen så ser man att där inte är några större tappningar.

Energin som går ut ur kondensorn används antingen till värme eller varmvatten. Så det måste ju anses vara ett helt okej sätt att mäta.

Ärligt talat, förväntar ni er så mycket bättre COP? Med de tempar man får ur kondensorn?

en VP som tillverkar så pass mycket övertemp som ctc gör .. med den dåliga isoleringen. måste ganska mycket vara värmeförluster.
kör jag upp temperaturen i pannan till 60° så sjunker den tempen sjukt fort. i förluster.
och allt som värms i pannan är då inte medräknad Sc:,h
 
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #546 skrivet: 02 februari 2012, 22:20:13 »
en VP som tillverkar så pass mycket övertemp som ctc gör .. med den dåliga isoleringen. måste ganska mycket vara värmeförluster.
kör jag upp temperaturen i pannan till 60° så sjunker den tempen sjukt fort. i förluster.
och allt som värms i pannan är då inte medräknad Sc:,h
För att rätta det jag sa tidigare, energin som kondensorn avger avges sedan från "produkten" som:
1. Värme till radiatorkretsen
2. Varmvatten
3. Förluster

På ett sätt så tycker jag att man kanske skulle räkna med förlusterna nu när man ändå behöver värma. Men sen så har vi ju alla sommartimmar när förluster bara är till skada. Det blir ännu varmare inne på sommaren när man vill ha det svalt. En annan aspekt på det hela är ju att om tanken kyls snabbt på sommaren så får man ju en massa onödiga tomgångsåterladdningar. Sen är väl inte förlusterna sådär jättestora i förhållande till värmebehovet, så man kan kanske nästan bortse från det.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #547 skrivet: 02 februari 2012, 22:23:44 »
ja men på sommaren blir det ju väldigt dåligt COP eftersom VP förbrukar el även då. men den avger inget.......
efter som värmesystemet är avstängt... oopss huvuddunk
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #548 skrivet: 02 februari 2012, 22:28:45 »
ja men på sommaren blir det ju väldigt dåligt COP eftersom VP förbrukar el även då. men den avger inget.......
efter som värmesystemet är avstängt... oopss huvuddunk

Jo, på sommaren när det inte är något värmebehov så blir ju COPet lite missvisande om man skulle räkna just en vecka när man öht inte värmer huset. Dock så är det ju en så liten energimängd varmvatten jämfört med värme om man ser till hela året.

Den här mätningen är ju gjord mitt i smällkalla vintern. Då är ju varmvattenbehovet i förhållande till värme som lägst. Då kommer inte lite förluster eller varmvattenproduktion göra speciellt mycke på COPet.

Det är en bra bit upp till de 4,6 som CTC anger vid 0/35 med pumpar inkluderat.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #549 skrivet: 02 februari 2012, 22:30:55 »
Jo, på sommaren när det inte är något värmebehov så blir ju COPet lite missvisande om man skulle räkna just en vecka när man öht inte värmer huset. Dock så är det ju en så liten energimängd varmvatten jämfört med värme om man ser till hela året.

Den här mätningen är ju gjord mitt i smällkalla vintern. Då är ju varmvattenbehovet i förhållande till värme som lägst. Då kommer inte lite förluster eller varmvattenproduktion göra speciellt mycke på COPet.

Det är en bra bit upp till de 4,6 som CTC anger vid 0/35 med pumpar inkluderat.

ja jag ger upp COP snackarn.......... kör ditt du.
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #550 skrivet: 03 februari 2012, 07:22:37 »
Julmusts värmemätning, är det en reell värmemätare som sitter på radiator/golvvärme-kretsen, eller är det någon beräkning som sker i värmepumpen?

I övrigt är jag benägen att hålla med om att värmemätningen bör göras på laddflöde för att få en COP-mätning som är så jämförbar med deras uppgivna COP som möjligt.

Då acktanken som sådan innebär värmeförluster, och är en del av CTC:s problem för att kunna presentera hög årsmedel-COP, så blir det ju lite avslöjande att mäta avgiven energimängd på framledningen.
Det blir definitivt missvisande att inte räkna in tappvarmvattentappning, och även om tappvarmvattnet bara står för några procent av energiuttaget så gör det rätt stor skillnad på COP om man bortser från det.

Som jag tidigare påstått så vill jag peka på att driften verkar vara effektivare nu när det blivit kallare, en mycket mindre del av tiden har värmepumpen laddat med hög temp, och för första gången ser man ju att den arbetar längre tider mot nedre delen av tanken, vilket ju trots allt måste anses vara positivt.

När det gäller tricket för att få hög COP så har jag min bild klar.

Så få och effektiva cirkpumpar som möjligt.
Så lågt flödesmotstånd som möjligt på både kalla och varma sidan.
Så liten vattenvolym som möjligt. (mindre förluster)
Välisolerad varmvattenberedare
Att kompressorn hela tiden får arbeta direkt mot det värmeavgivande systemet, och aldrig får in varmare vatten på returledningen än vad returtempen från radiatorsystemet är.
Drömmen vore dessutom inverterdrift på kompressorn, men i brsit på det får man försöka nöja sig med ett väl dimensionerat radiator eller golvvärmesystem som gör att vbf aldrig blir högre än att COP även vid kontinuerlig drift ligger på höga nivåer.


LÃ¥ter som min anläggning   ;)

Just nu -28°C ute, och värmepumpen gÃ¥r nästan kontinuerligt mot radiatorerna, utan tillskott, och med en vbf pÃ¥ bara 42°C som mest  Thumbsup
(Eftersom börvärdet är 41°C så gär min värmepump extremt lång tid med temp under börvärde, och aldrig mer än 1-2 grader över börvärde när det är riktigt kallt ute!, det ger högst möjliga COP när man får som mest driftstimmar på anläggningen.)

Bifogar även en graf pÃ¥ elförbrukningen, som ni ser började jag arbeta tidigt i morse.  ;)
Notera även att vÃ¥r hushÃ¥llsel ligger pÃ¥ nästan 1 kW när ingen värme alls produceras, varken för SPA eller värmepump...  :'(

« Senast ändrad: 03 februari 2012, 07:45:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #551 skrivet: 03 februari 2012, 07:45:19 »
jag har för mig julmust skrev att det rörde sig om en värmemätare och inte en beräkning.
Dvs loggad förbrukning och loggad värmeavgivning. Dock utan VV om jag förstod det rätt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #552 skrivet: 03 februari 2012, 14:02:11 »
Om jag vill få fram hur mycket el som min pump förbrukar, hur gör jag då? Vad jag har sett så finns det inte något som loggar hur mycket el som förbrukas, eller hur ofta pumpen måste spetsa.

Finns det några andra sätt att få fram detta?

Anledningen till min fråga är för att jag just nu har -17 grader ute, och då ligger pumpen och spetsar med el, vilket i min lilla värld som kanske är försynt inte skall behövas egentligen.

Har temperaturen på brine in någon verkan på hur mycket värme man får ut? Vår pump ligger på exakt 1 grad in på brine, och skickar ut -2 just nu. Temperaturen in har varit samma under hela vintern.

Har satt in usb-minnet igen, för att plocka lite loggar nu i helgen när det är kallt.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #553 skrivet: 03 februari 2012, 14:28:59 »
Om jag vill få fram hur mycket el som min pump förbrukar, hur gör jag då? Vad jag har sett så finns det inte något som loggar hur mycket el som förbrukas, eller hur ofta pumpen måste spetsa.

En elmätare är aldrig fel.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/17-3-fas-elmatare-siemens-landis-gyr-zmd120mer53.html
Sen borde man väl kunna se i styrsystemet hur mycket spets, kompressortid och starter man har haft historiskt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JulMust

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ny Bergvärme från CTC!
« Svar #554 skrivet: 03 februari 2012, 20:05:23 »
Min mätare sitter direkt på rören som går ut ur 308:an.... den mäter väl all värme som mitt hus förbrukar? Varmvattnet är ju såklart inte me... men jag och min sambo duschar bara och jag gör det ofta på jobbet... Hur mycke tror ni att det hade bättrat på mitt cop om jag mäter vattnet oxå?

Papperna jag har fått från min röris säger att min årsvärmefaktor ska vara 4,4.... som jag förstår det så är det mitt genomsnittliga cop över hela året? är cop mycke lägre på vintern? kommer det över året att vägas upp senare? för nu är jag ju långt i från snittet. Jag förstår att det är en beräkning och ingen exakt vetenskap.... men man får ju inte lova hur som helst.....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!