0 medlemmar och 19 gäster tittar på detta ämne.
Nya bergvärmepumpen CTC EcoHeat sätter rekord: 5,04 i COP (verkningsgrad). För varje kWh du stoppar in får du tillbaka 5,04. Det är mer än någon annan kan erbjuda. Samtidigt får du dubbelt så mycket varmvatten som tidigare.
Det är ett problem med forum då någon som kallar sig GöranA kan regga sig i september och skriva i snitt ett inlägg om dagen som är negativt mot CTC.Däremot tror han gärna att det finns Nibesinstallationer som ger COP 5.Påminner om partisekreteraren i KD. Förr i tiden brukade Nibesäljarna på forumet som t ex Digital tjata om att CTC låg konstant 5 grader över framledningsbör (sanningen snarare i medel 2,2. Som om Nibe etc alltid låg exakt rätt). Det blev rätt monotont till slut. Sen har det lugnat ner sig men nu är det tydligen så att man skulle ligga vadå, 15-20 grader för högt?Tro inte allt ni läser.Har f ö aldrig sett någon ifrågasätta CTCs kvalitet.
är det bara jag som skulle vara imponerad i fall någon av dessa värmepumpar faktiskt gav COP5 med golvvärme (framledning 35) och 0 i brine? Nu skulle man väl alldeles säkert ligga på ett COP på dryga 4 under dessa förutsättningar, allt inräknat och under förutsättning att man inte behöver mycket spets, med de flesta pumparna och med CTC verkar det vara en bit sämre. Fram tills någon visar på motsatssen så tycker i alla fall jag att de siffror som presenterats här på forumet är mer trovärdiga än CTCs reklam.
5 i cop kan väl inte vara nån omöjlighet om man inte räknar in vv och naturligtvis ska det vara med ett effektift golvvärmesystem. Och jag skulle också bli imponerad och avundsjuk för jag behöver ca 50 grader framledning vid dut och massor med vv och då blir det inte cop 5
Jag har en fil från min 308 från i söndags. Värmemätningen visar 86,8 kwh värme och 35,1 kwh el på det dygnet.... COP 2,5. Någon här som vet hur man läser filerna man kan få från usbporten?