Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: [Löst] IVT Greenline HT Plus E11 - köldbärarpumpen P3 stannat. Ev orsaker?  (läst 1712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Hej, köldbärarpumpen P3 på vår IVT Greenline HT Plus E11 har stannat. Vi har beställt service men tänkte höra om möjlig orsaker. Jag försökte få igång P3 manuellt med meny 5.3 och även kollat att rotorn går fritt mha en skruvmejsel.

Hur vanligt är det att en CP går sönder helt? Kunde inte hitta på kretsschema om P3 är avsäkrad med egen säkring som kanske bränt. En annan orsak som jag funderat på är om tex kablage går sönder pga av vibrationer eller kanske kontaktdon som sitter löst eller har lossnat av samma orsak.

NÃ¥gra ideer?

PS..
Om jag får tid imorgon tänkte jag mäta plintkortet. Någon som vet om P3 är varvtalsstyrd eller bara av/på?

« Senast ändrad: 06 oktober 2021, 12:35:40 av Boilerplate4U »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3620
  • Karma +2/-0
Mäta spänning så nära pumpen som möjligt låter vettigt, då felsöker du allt i kedjan samtidigt. Om den har två kablar är den varvtalsstyrd.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Problem åtgärdat. Glapp i hastighetsreglaget på köldbärarpumpen var grundorsaken.

Strax innan service skulle komma skruvade jag bort sidoplåten för att man skulle komma åt köldbärarpumpen. Jag passade på att vrida på hastighetsreglaget och då gick pumpen igång. Enligt serviceteknikern är en möjlig orsak en felkonstruktion pga skumgummi-isoleringen i sidoplåten ligger alldeles för nära pumpen och trycker hårt på reglaget. Se bifogade bilder. Vi passade på att köra en komplett underhållsservice med tryck, temperaturer mm och allt såg bra ut. Peppar, peppar...
--


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Kan man inte vrida motorhuset ett kvarts varv moturs så eldosan kommer uppåt och väljaren därmed inte ligger an mot väggen?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Har faktisk funderat på samma sak. Tyvärr måste man demontera hela pumphuset (se bild) för att kunna vrida ett kvarts varv vilket blir besvärligt då det saknas avstängningsventiler till från- och till-brinne. En enklare lösning som jag valt är helt enkelt att karva bort en del av isolering som tryckte på vredet.
« Senast ändrad: 18 oktober 2021, 05:32:08 av Boilerplate4U »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Går det inte bara att släppa på trycket och lossa de fyra insexskruvarna som håller motorn vid pumphuset och vrida motorn utan att dra ut den? Man behöver säkert knacka lite för att lossa den men det borde väl gå?
Jag har en annan Wilo-pump som jag gjorde det på när jag monterade den lodrätt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Ja, det kanske skulle funka att lossa skruvarna om man håller emot för att minimera läckage. Men eftersom man inte kan se vilken typ av packning som används finns det risk att packningen går sönder när man knackar loss och vrider pumphuset. Om det inträffar ligger man rätt risigt till och det är en risk jag tyvärr inte är villig att ta...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!