Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Comfortzone LÃ¥g modell utan egen vvb - funktion/installation  (läst 2495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värm_oss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Är det någon som har koll på hur CZ Låg modell hanterar koppling till en parallell ackumulatortank?
CZ hemsida beskriver egentligen inget mer än att det är en (för oss nödvändig) metod för att klara installation i utrymme med låg takhöjd.
Hur sker laddning av ack-tanken? CZ broschyr visar en handritad skiss över modellen med en växelventil inritad......wow...
Saknar verkligen tex NIBEs mycket informativa hemsida om liknande frågor.
Hur är styrningen?
Om någon har en installationsbeskrivning elektroniskt tillgänglig vore det jättebra om man kunde få ta del av den.

(Ställer den fråga utanför CZtråden som numera är i princip ogenomtränglig).
150 kvm friliggande i västsverige. ca 30000 kWh allt som allt. Autoterm elpanna inst .1980 som nu sviktar (kretskort). Reserv vvber. Nibe 100. FTX Rexovent inst. sent 80-tal. Vattenburen golvvärme (65 kvm) med 3 olika Push 12. Resten konventionella radiatorer och 3 olika elvärmegolv. Planerar: FLVP eller luft/vatten VP.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29414
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om jag fattat rätt så jobbar den låga modellen med växelventil och flytande kondensering. Det innebär att acktanken endast är till för varmvattenberedning. Det borde väl då styra VV-laddning via en VV-givare som placeras i acktanken, eller?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
Stämmer. Jag har just installerat min CE50L tillsammans med Strömsnäspannan (sÃ¥ld via Comfortzone) 300 liter. Trevägsventilen sitter i CE50L-delen och vardera framledningen ansluts till den (Cirkulationssystem och Panna). Returledningarna kopplas ihop i ett T stycke utanför CE50L.  Den enda dyra biten som saknades i satsen frÃ¥n CZ är säkerhetsventil/backventil för tappvattenkretsen.
En skillnad som jag märkt jämfört med CE50 med inbyggd tank är att deras inbyggda tank är betydligt sämre isolerad än Strömsnäspannans tank, det verkar som om min CE50L behöver göra VV körning ungefär hälften så ofta som kompisens CE50.

Jag har just förbrukat min 100 kWh sedan installationen för en dryg vecka sedan , CE50L har levererat 254 kWh värme och varmvatten.
Alltså en COP inklusive cirkulationspump och fläkt på 2.54.

//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29414
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

En skillnad som jag märkt jämfört med CE50 med inbyggd tank är att deras inbyggda tank är betydligt sämre isolerad än Strömsnäspannans tank, det verkar som om min CE50L behöver göra VV körning ungefär hälften så ofta som kompisens CE50.

Nja, din strömsnäs har betydligt större volym än den inbyggda VVB:n och blir därför trögare, både vad gäller uppvärmning och avkylning. Om du klockar tiden så märker du säkert att din kompis VP nog värmer sin VVB betydligt kortare tid varje laddning än din.
« Senast ändrad: 08 juni 2009, 08:21:51 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!