Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??  (läst 8878 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cbrostroem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« skrivet: 10 februari 2009, 22:55:18 »
Hej!

Nu har jag loggat vår CE65 de sista 31 dagarna och blir lite förbryllad.

Det har varit mellan +2 och -9 grader här i Stockholms skärgård och jag är jätteglad för vår låga förbrukning för VP trots att vi badar dagligen (småbarn) och duschar i snitt 1,5 duschar/dag uppskattningsvis. Dock blir jag förvånad över den låga effekten som VPn alstrar och det låga COP-värdet eller har jag fel? (vi har 55 grader VV och normal prio, fläktstyrka 2. Samtidigt bedömer jag det som om att VPn jobbar lite tid, ca 60% av tiden.
Lite siffror, finns även komplett i bifogat ark:
Snitt VP dygn   33,7
VP , period   2342
VP tillskott, period   108
VP summa   2450
VP tillfört   1044
VP COP, period   2,35
VP timmar   437
VP totala timmar   723
VP aktiv   60,4%
Effekt VP, period   5,36

Vi eldar i en Wasaugn uppskattningsvis 2-3 brasor varannan dag och jag börjar få en känsla att det är det största skälet till den låga förbrukningen eller är det rimligt att VP bara går 60% av totala tiden? Jag märker dock ingen större skillnad på dygnselförbrukningen när man inte eldar.

Har någon kommentarer till detta? Tacksam för inspel!




Nybyggt 185kvm, trä, 2-planshus på Resarö i Sthlms skärgård. Comfort zone CE65, radiatorer (utom badrummen), Wasaugnen. Isolering 200, 195+45 och 500.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2009, 00:43:25 »
lÃ¥t oss se vad siffrorna betyder - vp dygn innebär att vp har behövt  33,7 kwh/dygn under de 31 dgr (?)
VP period är 2342 och är den värme pumpen levererat exkl de 108 som kommer fr elpatron. VP summa är totalen inkl elpatron.
VP COP är alltså VP period / VP tillfört = 2,24 - eller hur räknar man?

Men iofs kräver -9 grader en hel del.

Sedan har ju VP sin sämsta COP vid vv-tillverkning när det är kallt.
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad cbrostroem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2009, 08:45:52 »
lÃ¥t oss se vad siffrorna betyder - vp dygn innebär att vp har behövt  33,7 kwh/dygn under de 31 dgr (?)
VP period är 2342 och är den värme pumpen levererat exkl de 108 som kommer fr elpatron. VP summa är totalen inkl elpatron.
VP COP är alltså VP period / VP tillfört = 2,24 - eller hur räknar man?

Men iofs kräver -9 grader en hel del.

Sedan har ju VP sin sämsta COP vid vv-tillverkning när det är kallt.
Det stämmer, snittelförbrukningen för VPn totalt (har separat slav elmätare) är 33,7kwh/dygn. Jag har fått lära mig att COP räknas som totalt skapad värme/effekt d v s värmepump + elpatroner dividerat med totalt tillförd el. Jag trodde COP skulle ligga runt 3,5 på vintern och kanske runt 5 på sommarhalvåret.
Nybyggt 185kvm, trä, 2-planshus på Resarö i Sthlms skärgård. Comfort zone CE65, radiatorer (utom badrummen), Wasaugnen. Isolering 200, 195+45 och 500.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2009, 17:34:05 »
Låg förbrukning är ju bara att buga och bocka för, kaminen gör säkert mer än vad man tror.
Mtp att pumpen bara gått 60% av tiden så borde du kunna hyfsa till COP't.
Med en större "nattsäkning" så sänks temperaturen då elskott går in och stöttar, och kompressorn kommer jobba längre tid för att ta igen. Dock så blir ju konsekvensen att inomhustempen kommer dippa troligtvis över natt/morgon. Eltillskottet är ju en mardröm för COP't.
Sen kan man du ju prova att sänka VV tempen om den inte redan är injusterad. Vet inte vilken acktank du har men ni kanske klarar bad och duschar med 50grader istället för 55? Det förbättrar lite grann som sjönära var inne på.
Max utnyttjande som jag lyckats uppnå är ca 85-87% fast det finns säkert andra som har mer (pga avfrostningarna).
snitt COP som jag uppnått är sommartid ca 3,8-4,2 ; vintertid 2,9-3,5.
Ang COP, så när jag räknar drar jag av 175W av förbrukad effekt för fläkten.(detta pga jämförelse med andra V-pumpar som inte har ventilation som funktion i systemet).
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2009, 18:43:40 »
Jag skulle trimma in pannan , den tycks gå på nära maxeffekt den tid då pumpen är igång.

Rätt intrimmad så bör du få både jämnare temperatur samt lägre förbrukning.
Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad cbrostroem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2009, 22:07:52 »
Låg förbrukning är ju bara att buga och bocka för, kaminen gör säkert mer än vad man tror.
Mtp att pumpen bara gått 60% av tiden så borde du kunna hyfsa till COP't.
Med en större "nattsäkning" så sänks temperaturen då elskott går in och stöttar, och kompressorn kommer jobba längre tid för att ta igen. Dock så blir ju konsekvensen att inomhustempen kommer dippa troligtvis över natt/morgon. Eltillskottet är ju en mardröm för COP't.
Sen kan man du ju prova att sänka VV tempen om den inte redan är injusterad. Vet inte vilken acktank du har men ni kanske klarar bad och duschar med 50grader istället för 55? Det förbättrar lite grann som sjönära var inne på.
Max utnyttjande som jag lyckats uppnå är ca 85-87% fast det finns säkert andra som har mer (pga avfrostningarna).
snitt COP som jag uppnått är sommartid ca 3,8-4,2 ; vintertid 2,9-3,5.
Ang COP, så när jag räknar drar jag av 175W av förbrukad effekt för fläkten.(detta pga jämförelse med andra V-pumpar som inte har ventilation som funktion i systemet).
Hej, tack för svar! Hur gör jag för att få pumpen att gå mer?? Vi har inte acktank och när man kör på 50 grader och låg prio hinner man inte fylla halva badkaret (normalstort) förrän det riktigt varma vattnet är slut och man får vänta en stund innan man fyller på mer.

Vad menar du med "max utnyttjande" ? Är det antal VP drifttimmar av total tid? Hur räknar du ut COP? Jag har radiatorer, även om de är stora och många tror jag framledningstempen är högre än för golvvärme, dock har jag aldrig sett högre returtemp än strax under 35 grader än, då borde väl inte framledningstempen kunnat vara högre än säg 42 grader?? (retur +7 grader). DUT är beräknat på -18 och vi har haft otroligt många dagar med mellan -12 och -16 i år.

Tittar man på comfort zones tekniska data står det
Avgiven/Tillförd effekt vid 20(12)/50°C
 kW 6,5 /2.2 *
Blir inte det ett COP på 2,95 ?

Till sist undrar jag varför den ger så lite effekt, beror et på att vi har för lite luftflöde, d vs för låg fläktstyrka? OBS! Den är inte injusterad än men jag tror huset ska ha 233l/s när det är injusterat.

Mvh
C
 
Nybyggt 185kvm, trä, 2-planshus på Resarö i Sthlms skärgård. Comfort zone CE65, radiatorer (utom badrummen), Wasaugnen. Isolering 200, 195+45 och 500.

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2009, 23:53:11 »
233 liter/sekund låter extremt högt. Vårt hus ska ha 10 st 98 Freshventiler dvs 10 x 9,8 l/sekund = 98 liter/sekund dvs 353 kbm/timme.
Nog menar du 233 kbm/timme vilket möjligen är i minsta laget för en CE65  - men det stÃ¥r visserligen pÃ¥ hemsidan att den ska klara leverera sin effekt vid 220-340 kbm/timme.

Jag tror orsaken ligger i dels att VP inte är intrimmad som guran föreslår. Dels att du har radiatorer och därmed hög framledning jfrt golvvärme, dels att du behöver mkt varmvatten.
Men jag är ännu bara teoretiker - min VP är beställd...

1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad cbrostroem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2009, 08:37:49 »
Helt rätt jag menar 233kbm/tim!

När det gäller att trimma in den är det just det jag undrar, vad kan jag göra om man bortser från att nattsänka, sänka vattentemp och prio?
Nybyggt 185kvm, trä, 2-planshus på Resarö i Sthlms skärgård. Comfort zone CE65, radiatorer (utom badrummen), Wasaugnen. Isolering 200, 195+45 och 500.

Utloggad douglas72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2009, 16:12:31 »
Hur gör jag för att få pumpen att gå mer??
Vad jag menar med att pumpen skall gå¨mer är att nu så går tydligen elpatronerna en del
för ett stort effektuttag behövs. Kompressorn står emmellanåt still. Om man mha nattsänkningen minskar
användningen av elpatron (och tillåter mersvängning i inomhustemperaturen) så kommer kompressorn
jobba upp temperaturen till börvärdet, men det kommer ta längre tid. Således mindre elpatron och ökad
kompressortid.
Vi har inte acktank och när man kör på 50 grader och låg prio hinner man inte fylla halva badkaret (normalstort) förrän det riktigt varma vattnet är slut och man får vänta en stund innan man fyller på mer.
Ang acktanken så har ni redan provat med lägre temp och prio så är den redan intrimmad map det.
Vad menar du med "max utnyttjande" ? Är det antal VP drifttimmar av total tid? Hur räknar du ut COP?
"max utnyttjande" ? Är det antal VP drifttimmar av total tid? japp, korrekt.

COP räknar jag som (avgiven energi)/(tillfördenergi-0,175x24xantaldygn som det avser).
175W är min gissning för vad fläkten drar.
Även CZ hemsida som du refererar till anger att deras värden är räknade utan fläkt och C-pump.
Till sist undrar jag varför den ger så lite effekt, beror et på att vi har för lite luftflöde, d vs för låg fläktstyrka? OBS! Den är inte injusterad än men jag tror huset ska ha 233l/s när det är injusterat.
Ang effekten som mskinen levererar så är det lurigt att få fram. Har själv deltagit i flera trådar kring
detta och kommit fram till att den enda "riktiga" metoden för att se att rätt effekt levereras, är att köra
pumpen med bara elpatron , sen jämför fram/retur med om man bara kör kompressor. Jag gjorde detta experimentet
och tyckte effekten verkade stämma med vad som utlovas.

Alt, om man vet sitt flöde i slingan så är ju effekten = flödet x delta T
När det gäller att trimma in den är det just det jag undrar, vad kan jag göra om man bortser från att nattsänka, sänka vattentemp och prio?
Tja, det är ju dessa man man kan trimma med, kvar är väl reglerparametrnarna som jag aldrig pillat på, avfrostningsinställningarna eller ventilationsflödet.

/ min 50-öring
Soutteränghus 1959, tegel, ca 180m2. Göteborg. CE50L+500l acktank, årsförbukn. VP ca 10000kWh + Spisinsats ca 3m3 ved.

Utloggad cbrostroem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2009, 16:16:00 »
1000 tack!
Nybyggt 185kvm, trä, 2-planshus på Resarö i Sthlms skärgård. Comfort zone CE65, radiatorer (utom badrummen), Wasaugnen. Isolering 200, 195+45 och 500.

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2009, 18:51:24 »
Reglerparametrarna a & M för radiatorer har jag fått ändra en hel del ...

a från -750W/K till -5000W/K
M frÃ¥n 0.30MWs/K till 32.00 MWs/K !!!  :o

Med denna inställning sÃ¥ ökar/sänker pumpen direkt effekten med ca 500W vid 0.1 graders skillnad frÃ¥n börtemperaturen. 
Vid långvarig skillnad på 0.1 grader från börtemperaturen så justeras pumpeffekten med ett par watt per minut.

Med tidigare inställning så brukade den ofta köra upp till max frekvens för att sen stå & vila.
Numera vilar den endast om den har legat över börvärdet & kört på minimum effekt en längre tid.
Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad cbrostroem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2009, 22:07:34 »
Låter intressant, det skadar ju inte att prova, får bara hoppas att inte stora utetemperaturskillnader kan spela spratt..?

Med dina inställningar, kan det vålla problem då man eldar kakelugn med (enligt uppgift) ganska hög effekt? Det blir ju ganska plötslig temperaturuppgång när man eldar, på mindre än en timme tror jag den påverkar hela bottenvåningen och sannolikt delar av övervåningen.

Mvh
C
Nybyggt 185kvm, trä, 2-planshus på Resarö i Sthlms skärgård. Comfort zone CE65, radiatorer (utom badrummen), Wasaugnen. Isolering 200, 195+45 och 500.

Utloggad cbrostroem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2009, 22:11:19 »
Reglerparametrarna a & M för radiatorer har jag fått ändra en hel del ...

a från -750W/K till -5000W/K
M frÃ¥n 0.30MWs/K till 32.00 MWs/K !!!  :o

Med denna inställning sÃ¥ ökar/sänker pumpen direkt effekten med ca 500W vid 0.1 graders skillnad frÃ¥n börtemperaturen. 
Vid långvarig skillnad på 0.1 grader från börtemperaturen så justeras pumpeffekten med ett par watt per minut.

Med tidigare inställning så brukade den ofta köra upp till max frekvens för att sen stå & vila.
Numera vilar den endast om den har legat över börvärdet & kört på minimum effekt en längre tid.
Förresten, är det värt att mecka med pumpen, vad jag har förstått har jag extremt låg förbrukning med 30-35kw per dygn för all värme och varmvatten i ett 180kvm hus. Tror du jag kan komma ner mycket lägre med ytterliggare intrimning? Vi har haft mellan -8 och +3 grader med mestadels minus under den period jag redovisat.
Nybyggt 185kvm, trä, 2-planshus på Resarö i Sthlms skärgård. Comfort zone CE65, radiatorer (utom badrummen), Wasaugnen. Isolering 200, 195+45 och 500.

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #13 skrivet: 12 februari 2009, 22:36:52 »
Stockholm , snittat 29.5 kWh per dag hittills i februari , 170 kvm.

Har inte använt kakelugnen denna månad.
Med mina inställningar så stannar pumpen innan temperaturen har stigit mer än en grad över börvärdet.
Kan vara värt att pröva , säger inte att det nödvändigtvis kommer att fungera för dig.
Kom ihåg COP värdet på pumpen är mycket bättre vid låg frekvens.

Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad cbrostroem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Låg förbrukning men taskig VP-drift med CE65 ??
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2009, 22:57:45 »
Hallå igen Guran & Co

Jag har nu testat med dina "trimtips" i ca 9 dagar och det ser ut som en mycket bra början:
- 1tim tillskott sista 6 dagarna trots minusgrader konstant, ner emot -10 erinrar jag mig
- 36,4kwh/dygn sista 6 dagarna, har dock eldat nästan dagligen
- Drifttid 74% av tiden, ökat med drygt 10%
- COP (med avdrag för cirkpump och fläkt, 0,23kwh) 2,97, uppgång från 2,76
- Det enda som verkar konstigt är att effekten från VP (VP delat på drifttid) har minskat till 5,12kw, är inte det konstigt eller har det inte behövts mer? Tillskottet har ju knappt varit på alls jämfört med tidigare. Är det för att den går mer/oftare fast med mindre frekvens?

Vi kör 55grader varmvatten, lÃ¥g prio, nattsänkning -1, 20grader innetemp. 

Bästa hälsn
CBR
Nybyggt 185kvm, trä, 2-planshus på Resarö i Sthlms skärgård. Comfort zone CE65, radiatorer (utom badrummen), Wasaugnen. Isolering 200, 195+45 och 500.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!