0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Vad har huset för värmebehov vid DVUT enligt värmeritningen? Var i landet står det? Har man en 9 kW on/off och byter till en inverter så bör invertern ha en något högre effekt.
Ok. 15000 kWh/år med 9 kW värmepump säger väl lite grann men bäst är ju om man kan läsa direkt på värmeritningen vad det står för effektbehov vid vilken DUT/DVUT detta är beräknat. Är det ett 1-planshus eller 2-planshus?En on/off värmepump kan man normalt inte dimensionera så att det täcker 100% av husets värmebehov eftersom det då skulle bli väldigt mycket start/stopp som sliter på kompressorn. En inverter kan man däremot dimensionera så att den helt klarar sig utan el-patronen om man verkligen vill men ofta lägger man sig strax under. En inverter kan själv hålla koll på att borrhålet blir för kallt och i så fall kan den strypa effekten. En inverter minskar elförbrukningen men det handlar inte om någon jättestor energibesparing. Numera är det dock många som inte vill att el-patronen ska behövas alls eftersom el-priset blir väldigt högt när det är som kallast och elnätsbolagen inför successivt effekttaxa enligt EU-krav.
... en del säger att 8kw kommer att räcka med tanke på att nya modeller funkar mycket effektivare jämfört med min gamla 9kw IVT som är on/off och högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål.
En inverterpump kan anpassa effekten efter temperaturen i borrhålet så det ska inte bli larm som stoppar värmepumpen utan bara ett informationsmeddelande typ att borran är kall just nu. Det är viktigt att kontrollera att säkringarna man har i huset räcker till för värmepumpen. Att man behöver dra en ny ledning från el-centralen till värmepumpen förekommer ibland. Problemet när jag försöker räkna på "15000 kWh/år" är att jag kommer fram till att ditt hus har ett sanslöst högt effektbehov av värme när det är som kallast. Normalt säger man 5000 kWh per år är hushålls-el och då skulle alltså 10000 kWh/år gå till värme?? Det borde snarare vara runt kanske 7000 kWh med bergvärme för att vara ett modernt 2-planshus från 2007. Har ni el-bil, pool, ute-spa? Eller är det något fel på er nuvarande värmepump så den ofta kör med el-patronen?
Tycker också att 15000 kWh/år till värmepumpen låter väl mycket med tanke på husets ålder och storlek. Vad visar drifttidsmätarna för kompressor och tillsats? Det bör vara meny 7.1 och 7.3. Hur länge har ni bott i huset?Väldigt konstigt resonemang. Fungerar pumpen effektivare kommer inte husets värmebehov att påverkas det minsta av det. En effektivare pump kommer att ta mer värme från borrhålet och förbruka mindre el. Att hävda att det därför går att installera en mindre pump är fel. "högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål" tolkar jag som att man har påstått att en kraftigare pump inte kan ge så mycket mer värme då köldbärartemperaturen skulle sjunka så pass mycket att det kompenserar för den högre effekten. Det håller jag inte heller med om, huset kommer inte att behöva mer värme bara för att man installerar en kraftigare pump. Det är bara när det är kallare ute än vad gamla pumpen klarade utan elpatrontillsats som en kraftigare pump kommer att ta ut mer värme från borrhålet.
Ojojoj, 30000 kWh/år är ju jättemycket i dagens läge. Så du menar att värme och varmvatten är 15000 kWh/år? Du måste verkligen kontrollera om er nuvarande värmepump fungerar eller bara står och låter?
Det är möjligen inte ett minustecken framför 27863? Får inte siffrorna att gå ihop såvida inte pumpen har gått rätt mycket för att värma poolen.
Där har du nog lite felOch vad menar du med att en inverter anpassar sig efter hålet. Blir KB kallare så blir det mindre värme med, det går inte att manipulera naturen med att sänka nägon fart på en VP, det måste finnas värme för att få värme och inte en massa minus på KB, som är förkastligt. Och hålet kan fysa om det tas ut förmycket.
Hej,Jag har en 9kw IVT bergvärmepump från 2007 och vill byta till en ny värmepump innan det behövs någon akut byte. Borrhålsdjupet är 150m och huset är 220 kvm (byggd 2007). Det finns två olika åsikter från firmor som har lämnat offert. En del säger att det är bättre att satsa på 12 eller 13 kw varvtallsstyrd värmepumpar för att ha bättre verkningsgrad och mindre el tillskott och en del säger att 8kw kommer att räcka med tanke på att nya modeller funkar mycket effektivare jämfört med min gamla 9kw IVT som är on/off och högre styrkor ger inte mycket med befintlig borrhål. Inköps prisskillnaden är inte viktig i en sådan investering men det är viktigt att satsa på rätt val som inte krånglar i framtiden och kanske kan minska elräkningen. Troligtvis blir det en av följande modeller baserad på vilken styrka jag väljer:IVT Geo 608cIVT Geo 612cNibe S1256-8Nibe S1256-13Jag undrar om ni har några tips när det gäller vilken styrka och vilken modell jag behöver välja bortse från prisskillnaderna?Tackar för svaren på förhand!
Hej!Har du separat elmätare på bergvärmepumpen?
Menar du att det är bättre att inte använda en värmepump med högre effekt?
Allting måste matscha varandra , det går inte att få ut mer än max ca 5 kW från 150 m hål om man har tur att det flödar genom det. Allt måste vara i fas, det talas om att VP med inverter anpassar sig till hålet. Javisst kan den göra det, på bekostnad av avgiven värme. när KB börjar bli en bit ner på minus, så sjunker verkningsgraden. Så en VP på tex 9 kW och får KB med temp +3 C och ut - 2 C plockar hem 5 C från hålet, det ska då snurra 1000 L i slangarna i hålet. Är då VP ite för stor så kyls hålet ytterligare och VP börjar att sänka farten på KB till tex 800 L så innan hålet har kylts ner ytterligare så ger det bara 4 kW. Sen kan det vara så att även kompressorn går ner i varv och avger lite mindre. Och som grädde på moset, så drar VP ner farten på VB-pumpen, det blir mindre flöde till huset och kan rendera att dom delar längst bort inte får det dom behöver i flöde. Inverters kan vara bra i vissa fall, det taöas om att kompressorn tuffar på i 20 Hz och vd ger den då i värme kan man fråga sig. Det finns inget i VP som kan slå en VP med tank och shunt ut till huset, när det gäller att ha en jämn värme i det. Men smaken är som baken och alla är saliga i sin tro
Jag fÃ¥r det till ca 37700 tim pÃ¥ 17 Ã¥r, dvs drygt 2200 tim per Ã¥r. Tillskott 221 tim/Ã¥rDisplayen/korten kan ju vara bytt, annars gÃ¥r den inte sÃ¥ mycket. Tillförd effekt är runt 2,5kW, nÃ¥got mer vid varmvattenkörning.Den höga förbrukningen kanske har andra orsaker!? Tror jag, bör kollas.Mina tvÃ¥ IVT har gÃ¥tt runt 60-70.000 timmar för jämförelse, de är bara nÃ¥got äldre. Eller sÃ¥ har den varvat ett varv till dvs 65.000 +37.000 timmar? Inte sÃ¥ troligt!?Skulle ocksÃ¥ mätt borrhÃ¥lstemperaturen, dÃ¥ fÃ¥r man lite facit, kan ju vara ett "vattenströmmande hÃ¥l" tex 🙏
Bra info! Jag tror inte att förra ägaren har bytt kort/displayen. Hur kan jag kolla borrhålstemperaturen? I vilken siffra nollställs menu 7.3?
Får det också till ca 37700 timmar vilket blir 2220 timmar per år. Med tanke på att värmepumpen drar högst 3 kW när den går betyder det ca 6700 kWh/år plus tillsatselen. Tillsatsel bör vara mindre än 1000 kWh. 6 kW elpatron ska ytterst sällan behövas men är inställningarna in rätt kan det bli tillsatsel i onödan. Utifrån de uppgifter som finns verkar det som att elförbrukningen för värme i huset och varmvatten ska vara mindre än 8000 kWh/år vilket är bra med tanke på husets storlek. Det som verkar konstigt är totala elförbrukningen på 30000 kWh/år. Är antalet drifttimmar rätt och pumpen har bra arbetsförhållanden, att det inte är korta driftcykler med många starter, ska den hålla länge till. Kompressorerna dimensioneras för 75000 timmer. Kompressorn i min pump har gått över 80000 timmar. Fast det finns de som har lyckats köra slut på en kompressor redan efter 30000 timmer där pumpen har varit kopplad till ett värmesystem med för liten vattenvolym och fabriksinställning på reglersystemet. Hade det varit min värmepump skulle jag inte ta in offerter på en ny pump i det här läget. Jag skulle undersöka vilka arbetsbetingelser pumpen har. Är de ok skulle den få gå 10 år till.
Om du läser av driftstimmarna under 2-3 dagar med lite svalare väder utan sol, så tror jag man får en skaplig uppfattning om den går mycket eller lite.(tex min vp har gått i snitt 7,5 timmar per dygn sista 10 dagarna, ~31% drift vid 10dygnsmedel på 4,8°C)
Hur vet du att bergvärmepumpen drar 15000 kWh om du ej har elmätare på den...?Hur mäter du poolvärmepumpen?Hur mäter du elbilen?
Kan det vara så att den har varvat ett varv till dvs 65.000 +37.000 timmar = 102000 vilket ger runt 18000 kw/år?
Tycker att drift-tiden och eltillskottet verkar matcha varandra bra, mellan tummen och pekfingret 10% tillskott, vilket kan vara helt normalt för en 17 år gammal dimensionering.Att sätta in en mycket större värmepump till det relativt korta borrhålet tror jag inte är så stor ide, utan då är det bättre att köpa en värmepump med liknande uteffekt, och köra vidare med tanken, OM den är kopplad om arbetstank med extern cirkpump.Den höga förbrukningen är inte OMÖJLIG, glöm aldrig att vi haft 15 000 kWh hushållsel i många år, det är först med stigande elpriser som jag lagt manken till för att spara lite mer på det där.Vår pool kräver kanske 12 000 kWh brutto (4 X 8 meter, 32 grader varmt ca 5 månader/år) eller 3000 kWh värmepumpsvärme.Hur värms poolen?Finns spabad?Avfuktare?Ventilationsfläktar?Elvärme i någon terass eller uterum?I vissa hus satte man elsingor vid garageportens, i betongen så att dörrarna inte skulle frysa fast, finns något sådant?Vet t.ex. vissa hus som har en elslinga under bottenbrädan på sulan för att förhindra fuktvandring in i syllen.En massa mysbelysning både ute och inne som står på hela tiden?Det finns mycket som kan förbruka el som man inte tänker på, men som adderas över tid.Elmätare vill värmepumpen finns här: https://www.energibutiken.se/sv/55-3-fas-elmatareDen billigaste trefas duger gott.